20. eskola: 2025eko abenduaren 3koa. EUSKARAREN EGUNA
17:30-19:25: MINTZODROMOA C1 eta B1 mailako ikasleekin batera.
- Ikasleen ekoizpen
idatzian nahiz ahozkoan, gramatika zuzentasuna, aberastasuna eta ideien arteko
koherentzia bezain garrantzitsua da ideia horiek (esaldi nahiz paragrafoak)
behar bezala uztartzea (=lotzea), horretarako testu antolatzaileak eta
lokailuak erabiliz, “klipak” balira bezala. Funtsezkoa da ikasleak ideia, esaldi nahiz
paragrafoen arteko kohesio edo loturaz ohartaraztea. Lokailurik erabilienen
teoria azaldu ostean, lumi bidez sortutako ariketa bat bidali nien
etxerako. Bertan, 30 lokailu esanahiaren arabera sailkatu behar zituzten. H5P artxiboa arbelean
irekita, denon artean zuzendu dugu sailkapena.
OHARRA: Norbaitek berriro egin nahi izanez gero, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) eskura dago blogean.
- Indikatiboko iraganeko NOR-NORK:
Kostaldeko
hotel batean, zakurra nirekin edukitzeagatik, bidegabeki gau bakoitzeko 10 euro
ordainTZERA behartu (=derrigortu) NINDUTEN.
Eta…
Haiek
zu? … behartu
Zuek
ni?... behartu
Zuk
gu?...behartu
Haiek
hura?... behartu
Haiek haiek?...behartu
Esaldi hori
abiapuntutzat hartuta, Indikatiboko Iraganeko edo Lehenaldiko NOR-NORK adizkiak errepasatu ditugu.
a. Horretarako,
hasteko, adizki horien eskema banatu diet eta beharrezko azalpenak eman
dizkiet: eskema nola dagoen egituratua, pertsona markak edo morfemak aurrean
ala atzean doazen…
b. Jarraian,
eskemaren azpiko bost oharrak arretaz azaldu dizkiet. Behin eta berriz
azpimarratu diet 5. oharrak dioena, hau da, kontu izan dezatela NOR edo ZER 3.
pertsona denean, adizki horietan NORK edo ZERK subjektuaren pertsona marka edo
morfema aurrean baitoa (nuen, zenuen, genuen, zenituzten…),
gainerakoetan ez bezala.
Izan ere, gainerakoetan, atzean doa
NORK edo ZERK subjektuaren pertsona marka (ninduzun, zintudan…).
Beraz, NOR edo ZER 3. pertsona (hura / haiek) duten adizkiak (betidanik “ukan”
izenez ezagutzen ditugunak) EZINGO DIRA eskema horretatik atera, ezingo dira
eskema horretan “enkajatu” edo txertatu.
c. Ondoren,
adizkien taulak banatu dizkiet, bai horizontalki dagoena, bai bertikalki eskema
eta adizkiak dakartzana.
d.
NORK esaldi
batean pertsona izan daiteke – Mikelek
(nork) ni agurtu NINDUEN; gurasoek (nork) gu askotan
zigortzen GINTUZTEN – baina
baita pertsona ez den zerbait ere – Haizeak (zerk) muturrez
aurrera bota NINDUEN, autobusak (zerk) haur bat harrapatu ZUEN
– edota ekintza bat ere – Aparkalekurik ez aurkiTZEAK (zerk)
neure onetik atera NINDUEN; nik
hori esaTEAK (zerk) asko mindu ZINTUEN; langabezia-tasa
jaisTEAK (zerk) asko poztu GINTUEN – .Ekintza bat denean, -T(z)EA nominalizazioari + -K (nork edo zerk deklinabide
kasua) atxikitzen zaio: -T(z)EAK. Beti izango da 3. singularraren, hau da, “hark”
pertsonaren parekoa, ekintza bakarra baita.
Aparkalekurik ez aurkiTZEAK (zerk = nork) (ni)
neure onetik atera NINDUEN.
Esanahi aldetik, honen parekoa litzateke;
ez, hala, gramatikalki:
Aparkalekurik ez aurkiTZEAGATIK (zergatik?) (ni) neure onetik atera NINTZEN.
-
Etxerako lanak:
- Kohesioa lantzen:
Peñiscolatik bidalitako gutuna, lokailuekin osatzekoa (beti ere, ideien artean
dagoen harremanari erreparatuta).
- Iraganeko
NOR-NORK adizkiak lantzeko
ariketak, Bakarka liburukoak
(194, 195, 170, 171. orrialde osagarriak) (erantzunak ere banatu dizkiet).
Denak hurrengorako ez egiteko aholkatu diet,
nahieran administra ditzatela ariketa hauek.
OHARRA: ariketa
hauek blogean ere topa ditzakezue H5P formatuan, “Indikatiboko Iraganeko NOR-NORK (1) eta (2)” izenpean.
- Garaian garaikoa: Emakume bati sexu erasoak egin izana egotzita, hiru gazte atxilotu
dituzte izeneko
jarduera.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan
(interaktiboa) ere eskura dago blogean.
- Garaian garaikoa: Azaroaren 25a, Emakumeen Kontrako Indarkeriaren Aurkako Nazioarteko Eguna, dela-eta,
horrekin lotura estua duen jarduera, tratu
txarrei buruzko cloze-testa (Eguneroko
albisteak, Maite Asensio) (ebazpena
ere banatu diet erantzunekin eta beharrezko azalpenekin).
o
Biltegia:
Bidaiatzeko zenbait aholku edo gomendio. Ulermen-jarduera
honetan, batetik, hitz bankuko hitzak txertatu behar dituzte aholkuen
hutsuneetan eta, bestetik, a), b) eta c) artean aukeratu behar dute ondo
deklinatuta dagoena. Lexikoa ikasteko eta mugagabea errepasatzeko, ariketa
egokia da guztiz.
Erlatibozko perpausak
lantzen V
Bidaiatzeko modu berrien bila: Ikasleek testua osatu behar dute, bertatik
ateratako 14 esaldiak hutsune egokietan txertatuz.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan
(interaktiboa) ere eskura dago blogean.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina