46. eskola, 2022ko martxoaren 30 eta 31koa
- Genero berdintasunaren
gaiarekin jarraituz, arlo honetan aitzindari, aurrendari edo bide-urratzaile
izan zen Clara Campoamor ekarri dugu gurera. Bera izan zen, hain zuzen, Espainian emakumeen boto-eskubidea lortu
zuena, hots, sufragio unibertsala ezar zedin (=ezartzea) lortu zuena.
Jarduera honen lehenengo ariketan, ikasleek zenbait herrialde ordenatu
behar izan dituzte, euren ustez emakumeek boto-eskubidea lortu zuten urtearen
arabera. Horretan aritu dira eta, ondoren, arbelean erantzunak jarrita, zuzendu
egin dugu. Zerk eman digu atentzioa edo
zer egin zaigu deigarria?: bada, (gaur)
egun aurrerakoitzat dauzkagun zenbait herrialdetan – Frantzia eta Suitza, esaterako – emakumeek
boto edo bozka eskubidea oso berandu lortu izana (1941ean eta 1944an, hurrenez
hurren), eta, herrialde atzeratutzat ditugun beste zenbaitetan, berriz,
– Hungarian, Errumanian… – askoz lehenago lortu izana.
- ENTZUNAREN
ULERMENA: Clara Campoamor, urteurrena
(x0,9x1). Itemak azaldu ostean, birritan entzun dugu audioa eta,
ondoren, zuzendu egin ditugu itemak, erantzun zuzenak behar bezala arrazoituz.
Azkenik, arbelean ipinita, entzungaiko ideia esanguratsuenak (=adierazgarrienak)
irakurri ditugu denon artean.
a.
Sufragio
unibertsalaren bultzatzailea = sustatzailea izan zen.
b.
Harrigarria
da zer garbi zeukan berdintasuna; izugarria da garai hartarako. Asko irakurtzen
zuen… Oso ikasia zen = kultua zen.
c.
Abokatu
lanetan hasi zen; gero, politikan murgildu = sartu zen.
d.
Posizio horretatik
EKIN zion emakumeen boto eskubidea lortzeko borrokARI.
e.
Izugarrizko
eztabaida sortu zen, ea une egokia zen ala itxoin behar zen, emakumeek ez
zutelako heziketa nahikorik, ez zutelako informazio nahikorik…
f.
Espainian
sufragio unibertsala ezartzea lortu zuen.
g.
Erbestera
joan behar izan zuen= erbesteratu egin behar izan zuen.
h.
Clara minbiziak jota (nola?) hil zen.
i.
Erraustu
(erre + hauts)
j. Donostiako Polloe hilerrian lurperatu = ehortzi zuten, Monso Riu familiaren panteoian, euren amabitxia = amandrea zelako.
- Bertan agertu zaigu egitura hau (kopia bana eman diet):-AK JOTA + egon, ibili, hil…: Egitura
hau asko erabiltzen da gaixotasunekin eta kontrola
ezin ditzakegun egoerekin
(antsietateta, beldurra, urduritasuna, nekea, etsipena, nerbioak…). “Nola?”
galderari erantzuten dio. Hona zenbait adibide:
- Iraganeko
baldintza edo irreala. Orain arte
bidalitako sei ariketetan (lehenik 1 eta 2 eta joan den egunean, 3,4,5 eta 6) zalantzarik
baduten galdetu eta, izanez gero, argitu. Nik ohar honen berri eman diet:
Hamaika
bider esana dugu baldintza hipotetikoak (2. Baldintza) derrigorrez
ondorio hipotetikoa eskatzen duela.
Iraganeko baldintzak edo irrealak (3. Baldintza), orain lantzen ari garen
honek, alegia, gehienetan, lehenaldiko ondorioa darama, baina badira
salbuespenak: litekeena da baldintza zatia iraganean egotea, hau da, irreala izatea,
baina ondorioa hipotetikoa, denbora jauzia gertatu delako (gogoan izan: hipotetikotik iraganerako
jauzirik sekula ez, kronologiaren aurka joatea litzateke eta). Horrelakoetan,
normalean, ondorioan denbora aditzondoren bat ageri da (orain, gaur egun…)
denbora jauzia gertatu dela adierazteko.
Gaurko egin beharreko azken hiru ariketetan badira horrelako lau kasu, erantzun orrietan berariaz adierazi ditudanak.
Nik Filologia ikasi beharrean, Zuzenbide-ikasketak egin (izan) banitu, orain abokatu ospetsua izango NINTZATEKE, irakasle xume bat izan beharrean (IRREALA > HIPOTETIKOA, denbora jauzia gertatu delako).
- Arratsaldeko taldean: Baldintza irrealaren edo lehenaldikoaren
azalpen teorikoa egin nien joan den astean:
o
Lehenik, iraganeko baldintza edo irrealaren esanahiaz eta adieraz ohartarazi nituen
(bere garaian gertatu ez zenez, orain ez dago gertatzeko inolako aukerarik edo
posibilitaterik. Horregatik deritzo “irreala”).
o Ondoren, zertarako
erabiltzen den azaldu nien (askotan, besteen hutsegiteak kritikatzeko edota
nork bere damua adierazteko).
o
Jarraian, osaerari
erreparatu genion.
o
Gaur, arreta berezia merezi ipini diegu IZAN
laguntzaileaz osatutako aditz konposatuei, hau da, behar izan, nahi izan, ahal izan, ezin izan, merezi izan, balio izan,
bizi izan, axola izan… eta
kideko aditz esapideei, hauek derrigorrezkoa baitute “izan” hartzea baldintza
irrealean. Aditz arruntek, berriz, aukerakoa dute “izan” hartu ala ez baldintza
irrealean (etorri_ banintz = etorri izan
banintz).
·
Hipotetikoa.
Aditz normala: EtorriKO balitz, hemen eseriKO litzateke
·
Hipotetikoa
(nahi izan, behar izan, ahal izan, ezin izan, balio izan, falta izan, …): Hiru aukera:
A)
Etorri
NAHIKO BALU, beharKO BAZENU…
B)
Etorri
NAHI IZANGO BALU, behar IZANGO BAZENU…
C)
Etorri
NAHI_ BALU…, BEHAR_ BAZENU…
· Irreala. Aditz
normala: Etorri_ (izan) balitz, hemen
eseriKO zen. Aukerakoa dute “izan”.
· Irreala (nahi izan, behar izan, ahal izan, ezin izan, balio izan, falta izan…): Derrigorrez hartu behar dute “izan”: Nahi IZAN BALU, behar IZAN BAZENU…
- Baldintzaren
ondoren, zer datorkigu? Bada….AHALERAko adizkiak!
EUSKAL AHALERA. Azalpen orokorra egin
diet, Gramatika eta ariketak II liburuko 10. orrialdean
daukatena: osaera (nola osatzen den),
aditzoinaren erabilera (salbuespenak
salbuespen), hiru aldiak
(oraina, alegiazko edo hipotetikoa, iragana) eta, azkenik, ezintasuna adierazteko aukera desberdinak:
ezin dut
ikusi = ez dezaket ikus_ = ezin dezaket
ikus_ = ezin ikus_ dezaket;
ezin naiz isildu = ez naiteke isil_ = ezin naiteke
isil_ = ezin isil_ naiteke.
Dena den, 10. orrialdeko edukia nahiko nahasia izan
daitekeelakoan, nik orrialde horren laburpen bat prestatu diet eta berau
erabili dut nire azalpena egiteko, liburuko teoria baino argiago eta
ordenatuago dagoelakoan (“Ahalera
sarrera”). Ezintasuna adierazteko aukera desberdinak:
o
EZIN DUT kaferik HARTU EZIN NAIZ kontzentratu
o
EZ DEZAKET kaferik HAR_ EZ NAITEKE kontzentra_
o
EZIN
DEZAKET kaferik HAR_ EZIN NAITEKE kontzentra_
o
EZIN
HAR_ DEZAKET kaferik EZIN kontzentra_ NAITEKE
- Jarraian, Goizeko taldean Gramatika
eta ariketak II liburuko 11.
orrialdeko 1. ariketa egin dugu zuzenean. Aditzoinak sortu behar izan dituzte
–I edo –TU aditz-aspektu marka kenduta (gogorarazi izan badirela zenbait
salbuespen).
- Goizeko taldean Fashion
izan nahi, kosta ahala kosta izeneko ulermen-jarduera zuzendu dugu,
astiro, beharrezko azalpenak emanez. Ulermen itemak ez
ezik, sinonimoak ere zuzendu ditugu. Oharrak:
o
Ziztu bizian = ziztu batean etorri naiz (= oso azkar).
o Jo!
Autoa bi minutuz utzi (dut) eta isuna jarri didate! Marka da, gero!! = Hori ere ikusi behar ! Hamaika ikusteko jaioak gara!
o Bertsua
(=beretsua) = antzekoa
o Istripu
baten berri izan dut = jakin dut istripu bat gertatu
dela
o Istripu
baten berri eman dizuet = jakinarazi dizuet
istripu bat gertatu dela.
ZEREN +
BERRI +IZAN / EMAN egiturak aditza beti singularrean darama, nahiz eta ZEREN
kasua pluralean egon: Arazo batzuEN (pl.) BERRI EMAN DIT (dizkit);
Ingurukoei gure asmoEN (pl.) BERRI EMAN GENIEN (genizkien); Hilabete
honetako gastuEN (pl.) BERRI EMAN ahal DIDAZU? (dizkidazu).
o Gai
honen harira = gai honekin
duen zerikusiagatik… (euren idazlanetarako lokailu egokia).
o Azkenik, jardueraren amaieran
duten taulatxora jo dugu eta taulatxo hori baliatuz, GERO(Z)
ETA... –AGO/-AGOA/-AGOAK konparaziozko egitura, bilakaera adierazten
duena azaldu diet. Ohartarazi ditut ohiko akats honetaz ere: zenbat eta... gero eta... eta ordena egokiaz:
GERO(Z)
ETA…-AGO/A/AK + aditza. Hona hemen ikasleen idazlanetako pare bat pare
akats: Egun, gero eta gehiago
hegazkinez bidaiatzen dugu > Egun, gero eta gehiago bidaiatzen
dugu hegazkinez. Gaur egungo gaztetxoak gero eta lehenago
ordenagailua erabiltzen hasten dira > Gaur egungo gaztetxoak gero eta
lehenago hasten dira ordenagaiua erabiltzen.
- Arratsaldeko taldean: AHOZKO
ADIERAZPENA: Fashion izan nahi kosta
ahal kosta (40-45´) testuaren atzeko aldean datozen mintzarako puntu
guztiak izan ditugu mintzagai, bakoitzerako denbora-tarte mugatua utzita.
-
ETXERAKO LANAK:
-
Iritzi artikulua. Bi gai aukeran: Fashion izan nahi,
kosta ahala kosta / Gizonezkoen eta emakumezkoen arteko berdintasuna edo
berdintasun eza.
-
“Hau korapiloa!”.
Datorren egunean egingo dugun jarduera osssso interesgarria eta aberasgarria
da, ikasleen artean mintzatzeko eta kausazkoak nahiz adizki hipotetikoak
barra-barra erabiltzeko. Lehenik, etxean
familia baten deskribapena irakurri behar da, Urrutikoetxehandia familiarena.
Neuk asmatutako familia bat da, inspirazio momentu batean sortu nuena. Irakurri
ahala, ikasleek eskematxo bat egin behar dute edo arbola genealogikoren bat,
senide bakoitzaren izaera eta gustuekin, kide bakoitzaren ezaugarri nabarmenenekin,
hurrengoan familia osoa mahai berean eserrarazteko ika-mikarik sortu gabe.
-
ENTZUNAREN ULERMENA:
Berdintasuna ez da dena berdin (gomendatutako
abiadura:0,9,0,9). Emakumezkoen eta gizonezkoen artean beti izan
behar litzateke berdintasuna? Ziur zaudete? Itemak arretaz irakurri ostean, bizpahiru
aldiz entzun dezatela entzungaia. Ondoren, zuzendu. Azkenik, behin osorik
entzun liteke, auziaren ikuspegi orokorra uler dezaten. Ondoren, albistea ongi
ulertu duten egiaztatzeko, azpiko taulatxoan ageri den laburpena irakur dezakete.
OHARRA: taulatxo
horretan datorrena ez irakurri entzumen-ariketa egin aurretik!!
-
AHALERA: Gramatika eta ariketak II liburuko
11. orrialdeko hirugarren ariketa (ezintasuna
lantzeko ariketa). Argiago gera dadin, honako eredu hau jarraituz egiteko
aholkatu diet, a) eta b) ariketak aldi berean:
o
EZIN DUT kaferik HARTU EZIN NAIZ kontzentratu
o
EZ DEZAKET kaferik HAR_ EZ NAITEKE kontzentra_
o
EZIN
DEZAKET kaferik HAR_ EZIN NAITEKE kontzentra_
o
EZIN
HAR_ DEZAKET kaferik EZIN kontzentra_ NAITEKE
- AHALERA:
Gramatika eta ariketak II liburuko
12. orrialdia irakurri eta 13. orrialdeko ariketak egin eta eurek zuzen
ditzatela, ez baitute zailtasun handirik. Ariketa horietan, ahalerako NOR
adizkiak (naiteke, gaitezke…) eta NOR-NORK sistemako 3. pertsonak (dezaket,
ditzaket…) baino ez dituztenez, erraz egingo dituzte.
- AHALERA: Orainaldiko ahalerako adizki ezagunenak (nor – naiteke,
zaitezke… – eta nor-nork 3. pertsona
– dezaket, ditzaket, dezakegu, ditzakete…–)
errepasatzeko ariketa analitiko osagarria + erantzunak.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina