16. eskola: 2025eko azaroaren 19koa
- Garaian garaikoa: ENTZUNAREN
ULERMENA I: Zizahoriak (0,9). Udazkenean
ohikoa izaten da gure mendietara perretxikoTARA
(=perretxiko bila) joatea. Perretxiko horietako bat, ezaguneneta(ri)koa
agian, zizahoria da. Horri buruzko entzungaia entzun dugu bitan eta, jarraian,
zuzendu egin dugu, erantzun zuzenak behar bezala arrazoituz. Nahi duenak,
berriro entzun dezala blogean.
Oharrak:
·
Lurrak ematen dituen produktuak “bildu” egiten dira, ez “hartu”: loreak bildu,
perretxikoak bildu, babarrunak bildu, tomateak bildu,
sagarrak bildu, gaztainak bildu, marrubiak bildu…
·
PerretxikoTARA
joan: Mugagabean. –TARA
mugagabe horrek adiera edo esanahi berezia dauka: “produktu horren bila” joatea esan nahi du: PerretxikoTARA joango
gara datorren igandean (=perretxiko bila = perretxikoak biltzera); ehiztari
askok jotzen dute Etxalarrera usoTARA
(=uso bila = usoak ehizatzera); Bermeoko arrantzaleak antxoaTARA irten dira goizaldean
(=antxoa bila =antxoak arrantzatzera); gure aita askotan joaten da Jaizkibelgo
arroketara karramarroTARA
(=karramarro bila, karramarroak biltzera); gazte horiek larunbat gauero irteten
dira neskaTARA (//
neskengana).
·
Non kasuan ere ager daiteke mugagabe hori: Goiz osoa igaro dugu mendian perretxikoTAN
(= perretxiko bila = perretxikoak bilatzen). Bi aste hegaluzeTAN
(=hegaluze bila = hegaluzeak arrantzatzen) eman = igaro = pasa = egin ondoren,
atzo itzuli ziren Lekeitioko arrantzaleak lehorrera (=atzo lehorreratu ziren).
OHARRA: Norbaitek entzumen-jarduera hau berriro egin nahi izanez gero, H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.
- AHOZKO JARDUERA: Adizkien katea. Joan den egunean, Indikatiboko iraganeko NOR-NORI-NORK adizkiak errepasatzeari ekin genion. Gaurkoan, adizki hauen osaeraren zantzu nagusiak gogorarazi ostean, mintza-katea egin dugu, honako esaldi hauekin:
Ikasleek (nork) niri (nori) kargu hartu ZIDATEN, klasetik berandu irteteagatik.
- Ikasleek ondoko ikaskideari konbinazio bat eskatuz eta esaldi bera probestuz, iraganeko NOR-NORI-NORK adizkiak landu ditugu ahoz gurpilean. Mintza-katea luzatu egin dugu, adizki batetik abiatuta bestelako konbinazioak eskatu baitizkiet ikasleei. Ikasle kopuruaren arabera, itzuli bakarra, bi edo hiru egin litezke. Ariketa egokia da adizkien erabileran trebatzeko.
- ENTZUNAREN ULERMENA II: Turismoari muga donostiarrik gabe (x 0´8) Entzungaiaren laburpena (A ariketa) gogorarazi ostean, berriro entzun dugu birritan eta zortzi baieztapen egiazkoak diren ala ez adierazi behar izan dute. Ondoren, zuzendu egin dugu, erantzun zuzenak behar bezala arrazoituz.
-
“Turismoak goia jo du, donostiar gehienen
iritziz” izeneko jarduera bikoitza zuzendu dugu.
1.
Lehenengo ariketa zuzendu dugu, testua irakurri ahala eta neure
hitzekin azaldu ahala, bertatik ateratako 8 esaldiekin osatzekoa (2
distraktoreak saihestuz).
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.
2. Bigarren ariketa – berridazketak – eurek zuzen dezatela nik emandako erantzun-orriarekin: bertan dituzte erantzunak eta beharrezko azalpenak, hain zuzen ere, honakook:
·
ZEREN
edo NOREN ALDEKOA / AURKAKOA + IZAN =
ZEREN edo NOREN ALDE / AURKA + EGON:
… bisitari-kopurua mugaTZEAREN ALDEKOAK DIRA = … bisitari-kopurua mugaTZEAREN ALDE DAUDE.
·
Helburuzkoak:
-T(z)EKO = -T(z)EARREN = -T(z)E ALDERA = aditzoina + subjuntiboa:
saturazioa saihesTEKO = saturazioa saihesTEARREN = saturazioa saihesTE ALDERA = saturazioa saiets_ DADIN (inpertsonala).
·
Zerk + Nori + KALTE EGIN / ON EGIN = Zer + Norentzat + KALTEGARRIA / ONURAGARRIA
IZAN:
…jarduera turistikoAK (zerk) beraiei (nori) KALTE EGITEN DIE = …jarduera turistikoA (zer) beraientzat (norentzat) KALTEGARRIA DA.
·
-TZAT
+ jo / hartu / ukan / eduki:
…galdetu diete ea hori beharrezkoTZAT JOtzen duten.
= ZERI edo NORI
+ IRITZI aditza:
…
galdetu diete ea HORRI (zeri) beharrezkoa DERITZOTEn = IRIZTEN DIOTEn.
Zuei (nori) zer iruditzen
zaizue bihar txango bat egiTEA? (zer)
Zuek (nork) zer DERITZOZUE = IRIZTEN DIOZUE bihar txango bat egiTEARI? (zeri)
- AHOZKO ADIERAZPENA: Hondarribia
Hilton (0´25) II. saioa. Ikasleak hirunaka bildu dira eta honako balizko egoera honi heldu
zioten joan den eguneko klasean:
Demagun[1]
Hondarribiko hondartzan luxuzko hotel
bat eraiki nahi duela Hilton kateak (talasoterapia, bezeroentzako kai propioa,
palmondoz eta hainbat espezie exotikoz betetako lorategiak, hondartzan etzaulki nahiz eguzkitakoak…eta
guzti).
Hirukote bakoitzean, rolak banatu genituen: Batetik, proiektua gauzatzearen aldekoa/k
(enpresa sustatzaileko zuzendaritza taldea) eta, bestetik, proiektua gaitzesten[2]
zuena / zutenak, IHEIEko (Ingurumenaren aldeko Herritar Ekologista
Iraultzaileen Elkartea) kideak.
Hirukote bakoitzean,
ikasleek
euren artean eztabaidatu behar izan zuten proiektua gauzatzeak nolako ondorioak
izan litzakeen herrian eta inguruan (zarata, zikinkeria, prezioen
igoera, bertako biztanleen bizi-kalitatearen aldaketa, paisaia eta natura,
garraio zerbitzuak, lanpostuen sorrera eta hauen kalitatea, bezeroen / jabeen
diru-ekarpena herriko ostatu nahiz dendetan…), euren iritziak behar bezala
argudiatuz.
Irakasleak alkatearena
egingo du eta berari dagokio, aldeko eta aurkako argudioak entzun eta kontuan
hartuta, enpresa sustatzaile-eraikitzaileari jarduera-baimena eman ala ez
erabakitzea.
Gaurko klasean, jarduera horrekin jarraitu dute. Hurrengo astean bateratzekotan geratu gara.
o
Etxerako lanak:
1. Hurrengo astean hizpide izango dugun gaiarekin – umerik gabeko hotelak – zerikusia duen bideo pasartea ikus dezatela eta 1. ariketa egin. IKUS-ENTZUNA: Umerik gabeko hotelak. Egun, gero eta gehiago dira haurrik onartzen ez duten hotelak, turista batzuen lasaitasuna bermatzeko aitzakiarekin, baina gaia aski eztabaidagarria da; izan ere, batzuen ustetan, neurri diskriminatzailea edo baztertzailea da hori. Ikasleek birritan ikus dezatela bideoa eta, ikusi ahala, zortzi esaldiak ordena ditzatela. Ondoren, 2. jarduera egin dezatela: IDATZIAREN ULERMENA: Umerik gabeko hotelak. Artikulu osoa irakurri eta hamabi esaldi osatu, esaldien lehen zatia eta bigarrena uztartuz (=lotuz). Bi ariketak gelan zuzenduko ditugu.
2. Ikasleen ekoizpen idatzian nahiz ahozkoan, gramatika zuzentasuna, aberastasuna eta ideien arteko koherentzia bezain garrantzitsua da ideia horiek (esaldi nahiz paragrafoak) behar bezala uztartzea (=lotzea), horretarako testu antolatzaileak (lokailuak,…) erabiliz, “klipak” balira bezala. Ikasleak ideia, esaldi nahiz paragrafoen arteko kohesioaren garrantziaz ohartarazi ondoren, euskarazko lokailuen azalpen zehatza biltzen duen txostena banatu diet, eurek etxean irakur dezaten.
3. Garaian
garaikoa: Perretxikotara
joateko garai berriak deritzon cloze-testa,
udazkenerako aproposa. Honekin batera, ebazpen orriak eta azalpenak ere
banatu dizkiet, azalpen guztiekin argudiatuta, jarduera eurek zuzen dezaten;
dena den, zalantzarik izanez gero, galde diezadatela nahi dutenean, eta
argituko diet.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.
4. JARRAITU
EGITEN: Iraganeko nor-nori-nork
lantzeko berariazko ariketa analitikoak, Bakarka
liburukoak (erantzun-orriak ere banatu nizkien). Euren nahieran administra ditzatela ariketa hauek. OHARRA: ariketa hauek ez dira blogean eskuragarri
egongo.
5. JARRAITU EGITEN: Erlatibozko perpausari edota honek daraman ondoko izenari kasu-marka
egokia ipintzen trebatzeko berariaz (=espreski) prestatutako indartze-ariketa,
hau da, erlatibozko deklinatuak
lantzekoa, erlatibozkoa deklinatzeko arazoak dituztenentzat oso egokia. Errepara
diezaiotela beltzez dagoen aditz nagusiari kasu egokia hautatzeko. Erantzunak
ere banatu nizkien, egin ostean eurek zuzentzeko.
OHARRA: Norbaitek
nahiago badu, ariketa hau – osatuagoa, esaldi berriekin – H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago
blogean.
6.
EKARRI:
§
Liburuko 41. gaia
(erlatibozko perpausena)
§
Erlatibozko perpausen
azalpenerako nire txostena (26.
fitxa).
§ Pernando Amezketarrari buruzko jarduera, joan den astean zuzendu genuena (41. fitxa)
-
Biltegia:
1.
Bidaiatzeko zenbait aholku edo gomendio. Ulermen-jarduera
honetan, batetik, hitz bankuko hitzak txertatu behar dituzte aholkuen
hutsuneetan eta, bestetik, a), b) eta c) artean aukeratu behar dute ondo
deklinatuta dagoena. Lexikoa ikasteko eta mugagabea errepasatzeko, ariketa
egokia da guztiz.

iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina