35. eskola,
otsailaren 20 eta 24koa
-
NOR-NORK
iraganean : 195. orrialdeko ariketa zuzendu dugu. Oharrak:
a.
Gaitz
erdi ! = Eskerrak!
b.
Errieta
egin = errieta eman, baina ez “errieta bota” edo “bronka bota” (erdarakada) Gurasoek
errieta eman = egin didate, bart gauean
berandu etxeratu naizelako.
c.
Lotsagarri
utzi: dejar en ridículo = lotsarazi
d.
Ukatu
(ezetz esatea) / uko egin: San Pedrok
ukatu egin zuen Jesukristo ezagutzen zuela; matrikulARI uko egin dio ikasle
horrek.
e.
Nik
lo hartu nuen = Loak (ni) hartu ninduen = lokartu nintzen
-
Goizeko taldean, perpaus kontzesiboekin jarraituz, 21.
orrialdeko 3. ariketa zuzendu dugu –
aditz jokatuekin nahiz partizipioekin – egin beharreko oharrak eginez, hala
nola, honako hauek:
o
Logura naiz = logurak (nola)
nago / gose naiz = goseak (nola) nago / hotz naiz = hotzak (nola) nago / bero
naiz = beroak (nola ) nago / egarri naiz
= egarriak (nola) nago / beldur naiz = beldurrak edo beldurrez (nola)
nago. Alegia,
MUGAGABEA + IZAN = -AK + EGON
o
Gaixotasunekin
erabiltzen den egitura hau: GripeAK JOTA dago, dabil / SukarrAK JOTA dago
ohean / DepresioAK jota dabil azkenaldian / MalariAK JOTA hiltzen dira Afrikan
/ Fredy Mercury HIESAK JOTA hil zen / Aitona bihotzekoAK JOTA ingresatu dute /
AntsietateAK JOTA nabil horrenbeste lanekin! / (salbuespena) lur JOTA dago,
dabil.
o
Ohartarazi
ezezko ordenaz: Anderrek ezer ikusten EZ duen arren...
-
Pertsonaia ezkutua izeneko
jarduera, kontzesiboak lantzekoa. Ahozko nahiz idatzizko ekoizpena. “Guretzat
zerua infernua da” orriko 2.
ariketari heldu diogu. Bertan ,ikasleek, taldeka bilduta, pertsonaia ezagun eta kontraesankor bati
buruzko lau perpaus kontzesibo (eta koherente) asmatu behar izan dituzte
taldeka. Zuzentzen
dugunean, gainerako taldeek asmatu egin beharko dute nor den pertsonaia hori.
-
Honi ekin
aurretik, ordea, iazko eta duela bi
urteko ekoizpenak erabiliz (arbel digitealean jarri dizkiet), ikasleek
kontzesibo horiek irakurri eta asmatu egin behar izan dituzte arbeleko
pertsonaiak. Bide batez, eurenak nola egin behar dituzten ikusi ahal izan dute.
Ahal bada, honako egitura hauek erabiliz: NAHIZ ETA ...-EN, -EN ARREN,
BA-...ERE, -TA ERE. Ondoren, arbel
digitalean zuzendu dugu goizeko taldean.
-
Goizeko taldean, musika zaletasunarekin jarraituz, musikaterapia izeneko ulermen jarduera
zuzendu dugu (ez dugu amaitu) astiro, beharrezko
azalpenak emanez eta erantzun zuzena behar bezala argudiatuz. Besteak beste,
honako ohar hauek egin dizkiet:
-
NORI edo ZERI + AURRE EGIN: Arazoren bat duzunean, arazoARI aurre egin
behar diozu, negar egin beharrean; arazoEI aurre egin behar diezu; berokia
jantzi dut hotzARI aurre egiteko; jertsea erantzi dut, beroARI aurre egiteko;
botika hau hartzen ari naiz gripeARI aurre egiteko…
-
Baliagarria: balio duena =
erabilgarria
-
Haur(rekin) ZEIN helduekin = haur(rekin) NAHIZ helduekin = haur ETA
helduekin = BAI haurrekin, BAI helduekin
-
Taldeka NAHIZ banaka = taldeka ZEIN banaka = taldeka ETA banaka = BAI
taldeka, BAI banaka
-
Musika-tresnEZ (zertaz) BALIATZEN DA =
musika-tresnak (zer) BALIATZEN DITU = ERABILTZEN DITU.
-
Eraginkorra: eragina duena, “efectivo”
-
Ahalmena = gaitasuna
-
Musika-terapia espezializazioAREN BERRI IZAN
zuenean…
-
ZEREN
BERRI IZAN: zerbait jakitea, zerbaitetaz enteratzea. Adib.:
Renon euskara ikasteko beka batEN BERRI IZAN DUT.
-
ZEREN
BERRI EMAN: zerbait jakinaraztea, informazioa ematea. Adib.:
Renon euskara ikasteko beka batEN BERRI EMAN DIET ikasleei.
-
Bide HORRI (zeri) EKITEA erabaki zuen. NORI = ZERI + EKIN. Adib.: LanARI EKIN
DIOT etxera iritsi orduko = LanEAN HASI NAIZ etxera iritsi orduko; Euskara
ikasTEARI EKIN DIOT Irungo HEOean = Euskara ikasTEN HASI NAIZ Irungo HEOean.
-
Uztartzea = lotzea = bateratzea (kontestu
honetan): compaginar
-
UztarTZEA AHALBIDETZEN ZION = uztarTZEKO AUKERA
EMATEN ZION
-
Egituratu = antolatu
-
Antzeman = nabaritu
-
AlzheimerrAK JOTAKO helduekin…; DepresioAK JOTAKO
pertsona batekin,…
-
Arratsaldeko taldean, Kantu eta guzti zuzendu dugu. Zaletasunen artean musikarekin gabiltza. Lazkaoko apaizari,
Koldo Intxaustiri, heavy metal musika gustatzen zaiola esan genuen bere
garaian, baina musika anitz dago munduan. Bestelakoa da guztiz abesbatzek edo
koruek egiten dutena, lasai eta goxoagoa. Honen harira, “kantu eta guzti” close-testa
zuzendu dugu, beharrezko azalpenak emanez:
o Alde batetik, testuan ageri diren mugagabe ugariak
azpimarrarazi dizkiet ikasleei, mugagabearen erabileraz ohar daitezen: edozeini, zenbait hiri, hamabost
kontzertu, hainbeste hiritan, 29 haur kantarik, 13 orkesta kidek, 2
bakarlarik...
o GaldetuZ
GERO: testu
askotan agertu zaigu jada, baldintzazko hau. “galdeTZEN BADIOGU edo “galdeTUKO BAGENIO”ren parekoa.
o Kauzako kateatuak: gaztelaniaz ez bezala, euskaraz
kausazko bakoitzak eraman behar du bere marka. Ikasleen galdera, denek marka
bera eraman behar duten ala ez. Bi aukera: kausazko horiek maila berekoak
badira, bai: Aspirina bat hartuko dut, buruko mina BAITut eta hotzikarak
BAITitut. Kausazko bat bestearen kausazkoa baldin bada, berriz, hau da,
bata bestearen menpe baldin badago, ez: Aspirina bat hartuko dut, buruko
mina BAITut, atzo parranda egin nuELAKO.
o A zein B = A nahiz B =
Bai A, bai B = A ez ezik, B ere = A eta B.
(Nahiz) Arantza nahiz Amaia, atzean eserita daude.
(Zein) Arantza zein Amaia, atzean eserita daude.
Arantza eta Amaia atzean eserita
daude.
Bai Arantza, bai
Amaia, atzean eserita daude.
Arantza ez ezik, Amaiai ere atzean
eserita DAGO.
Ez bakarrik Arantza, Amaia ere atzean eserita DAGO.
Lehenengo osagaia, nahi
bada deklina daiteke; bigarrena, derrigorrez:
Kopia hauek
Arantza(rentzat) NAHIZ AmaiaRENTZAT
dira.
Kopia hauek Arantza(rentzat) ZEIN AmaiaRENTZAT
dira.
o Hain dira isilak...ez bait- Ondoriozkoa. Datorren urtean
sakonduko duten arren, azaletik aukera desberdinen berri eman diet
HAIN ikasle azkarra da, azterketan oso emaitza ona
lortu du.
HAIN ikasle azkarra da, azterketan oso emaitza ona
lortu BAITu.
HAIN ikasle azkarra da, NON azterketan oso emaitza
ona lortu BAITu.
HAIN ikasle azkarra da, EZEN azterketan oso
emaitza ona lortu BAITu.
HAIN ikasle azkarra da, NON azterketan oso emaitza
ona lortu duEN.
HAIN ikasle azkarra da, EZEN azterketan oso
emaitza ona lortu duEN.
HAINBESTE diru dauka, nahi duen guztia erosten du.
HAINBESTE diru dauka, nahi duen guztia erosten
BAITu.
HAINBESTE diru dauka, NON nahi duen guztia erosten
BAITu.
HAINBESTE diru dauka, EZEN nahi duen guztia
erosten BAITu.
HAINBESTE diru dauka, NON nahi duen guztia erosten
duEN.
HAINBESTE diru dauka, EZEN nahi duen guztia
erosten duEN.
o EgoTEAK , kantaTZEAK (nominalizazioa NORK kasuan. ZERK?)
o Dakar(tza)t, dakar, dakargu, dakarzu,
dakarzue, dakarte
/ darama(tza)t, darama, daramagu, daramazu, daramazue, daramate. Trinkoak izanik, une honetan gertatzen ari den eta, beraz, amaitugabea den
ekintza adierazten dute aditzok. Ez ditzatela nahastu “ekarri dut” (amaitua,
burutua) eta “ekartzen dut” (ohikoa, egunerokoa) adizkiekin.
o Egonak BAdira ERE (kontzesiboa)
o Pianoarekin BAINO EZ gara joan =
pianoarekin BAIZIK EZ gara joan = pianoarekin BESTERIK EZ gara joan =
pianoarekin BAKARRIK joan gara.
o Debekatuta dago aparkatzea, bertakoek IZAN EZIK (= salbu)
o Cristina EZ EZIK, Tania ERE leiho ondoan dago eserita.
o Gehiago ikasi EZIK = EZEAN, ez duzu
gaindituko (ezezko baldintza) = Gehiago ikasten ez baduzu,…
o ORAIN DELA = DUELA (ORAIN DUELA)
o NONGOAK: hoteletakoAK < hoteletako oroitzapenAK
o
Erabat =
guztiz = zeharo
o
Hala nola = esate baterako = adibidez
o
Nola hala (de algún modo, en cierta manera): Ikasturte hau gainditu behar dut nola
hala (nola edo hala)
o
Hala ere = dena den
o
Izan ere =
zeren (kausazkoa)
-
ETXERAKO
LANAK :
o
NOR-NORK hutsuneak betetzeko, iraganera
pasatzeko eta okerrak zuzentzeko ariketa.
o
Erlatibozko perpausen apunteak irakur
ditzatela, kontzesiboen ostean hauei helduko baitiegu.
o
Arratsaldeko
taldean, beste zaletasun bat, bizikletaz ibiltzea:“Bizikleta etorkizunerako garraiobidea ote?”
izeneko cloze-testa.
o
Sinonimoak
lantzeko ariketa (erantzun eta guzti).
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina