50.
klasea, 2020ko apirilaren 29koa (on-line)
- Gaur, zehar-estiloa errepasatuz
hasiko gara. Egin ezazue eskaneatu dudan ariketa (IKA, 266) eta, ondoren,
zuzendu.
-
GOGORATU!!!!
a)
Adierazpena (afirmación) denean
> -(e)LA
b)
Esaldi nagusia ezezkoa denean > -(e)NIK. Gogoratu!! –(e)NIK erabiltzeko, esaldi nagusiak,
printzipalak, izan behar du ezezkoa!!!
Rosa
gaixorik dagoELA uste dut
Rosa
ez dagoELA gaixorik uste dut (creo que no
está)
Ez dut uste
Rosa gaixorik dagoENIK (no creo que esté…).
c)
Agindua denean > -T(z)EKO.
d)
Galdera denean > -(e)N. Berdin dio
baiezkoa ala ezezkoa den. Beti –(e)N.
- ENTZUNAREN ULERMENAF: Idiazabalgo gaztazko kroketak. Joan
den egunean, kalabaza-zoparen errezeta ezagutu genuen. Gogoratzen? Bada, gaur,
beste errezeta bat ekarri dizuet: Idiazabalgo gaztazko kroketak.
OHARRA: Ikasleok, ohartu edo konturatu zarete prozesu batean prozesu horretako
pausoak (= urratsak) nola lotzen diren “klip” batzuekin? Klip horiek testu
antolatzaileak dira: Lehenik,… (“en primer lugar”) = Hasteko,… (“para empezar”)
>>>> Gero,… (“después”) >>>> Geroago,… (“más tarde”) >>>> Ondoren,…
(“a continuación”) = Jarraian… (“a continuación”) >>>> Azkenik… (“finalmente”).
OHARRA: Konturatu zarete osagaiak esatean
lehenengo beti kantitatea jartzen dela eta gero produktua??? KANTITATEA + PRODUKTUA (mugagabean,
singularreko –a gabe):
3 kilo patata_, kilo erdi tomate_, 250 gramo txorizo_, 2
litro ur_, 3 litro ardo_, dozena bat arrautza_, dozena erdi arrautza_, dozena
eta erdi arrautza_, botila bat sagardo_, lata bat_ antxoa_, kartoi bat esne_,
pote bat marmelada_, 3 basokada irin_, 2 basokada azukre_, lata bat freskagarri_
(“refresco”), koilarakdada bat olio_, katilukada bat kafesne_, pakete bat gatz_,
platerkada babarrun_...
Ikusten
duzuen bezala –KADA atzizkiak (el sufijo –KADA) kantitatea adierazten du
(indica cantidad).
- Honekin batera, bi orri igoko
dizkizuet blogera, sukaldaritzarekin erlazioa daukaten hitzak ikasteko: Sukaldaritza lexikoa.
- Ireki gure liburua 47. orrialdean:
“Ohitura txarrak”. Askotan, ondo ez gaudenean bakarrik aldatzen ditugu gure
ohitura txarrak. Jarraian, 1. ariketa egingo duzue. Hor ageri diren pertsonek,
nahiz eta osasun arazoak eduki, orain dela gutxi arte, ohitura txarrak
zeuzkaten. Osasunari buruzko aldizkari batean, euren = beraien kasua kontatu
dute. Ohitura txar horiek alde batera
utzi (“dejar a un lado”) dituztela eta orain hobeto sentitzen direla ere esan
dute.
Zer kontatu dute beren ohitura txarrei buruz?
Irakurri eta osatu bakoitzak kontatu duena, taula laranjako esaldiak erabiliz.
- Ariketa honetan, EDUKI aditzaren
lehenaldi trinkoa (autonomoa) agertu zaigu berriro: “Pertsona ha uek, orain dela gutxi arte, ohitura txarrak ZEUZKATEN (“tenían”)”. “Kolesterol
altua NEUKAN eta janari koipetsuak
(koipe asko daukaten janariak, “grasientos”) jaten nituen”. Gogoan dituzue?
A2-1 liburuko 47. orrialdean agertu
zitzaizkigun. Hantxe daukazue taula. Eta azaldu nituenean, ohar hauek egin
nituen:
a)
EDUKI aditzak eta UKAN aditzak,
trinkoak (autonomoak) direnean, esanahi bera dute: Txikitan panpin bat NEUKAN = panpin bat NUEN. Baina egia da, UKAN
aditz laguntzaile (“auxiliar de otro
verbo”) ere izan daitekeela: ikusi nuen, egin nuen, erosi nuen…
b)
Objektua plurala denean,
nahikoa da –Z- tartean sartzea.
c)
Trinkoek ekintza amaitugabea edo amaitu zen ala ez ez dakiguna adierazten dute (o la acción está inacabada, o no sabemos si se acabó
o no). Beraz, ez nahastu:
Atzo bilera NEUKAN (“tenía”) Bilbon,
baina ezin izan nintzen joan, gaixorik nengoelako.
Atzo bilera EDUKI NUEN (“tuve”)
Bilbon (horrek esan nahi du, ekintza edo akzioa
amaituta dagoela eta ni bilerara joan nintzela).
-
Liburuko 47. orrialdeko 2. ariketa
ez dugu egingo (A2 mailarako hori gehiegizkoa da).
- 48. orrialdera igaro: “Ohitura aldaketak”. Bizitzan zehar (“a
lo largo de la vida”), batzuetan, gure ohiturak aldatu egiten ditugu, arazo edo
gaixotasun bat izan dugulako.
Gexan
kazetaria da eta hiru kirolariren testigantzak (“testimonios”) grabatu ditu.
Beraien = euren bizimodua (bizitzeko modua: “modo de vida”) eta ohiturak aldatu
behar izan dituzte, lesioengatik. Gexanek
grabazioa transkribatu duenean, datu batzuk oker eman ditu. Entzun kirolari
horiek esan dutena. Konturatuko zarete audioak entzunda, testutxo bakoitzean,
bi esaldi oker daudela, ez direla egia. Ea identifikatzen dituzuen. Ariketa hau
egiteko CD-ko 26, 27 eta 28. entzungaiak entzun behar
dituzue.
OHARRA: Grabazioetan esaldi hauek entzun dituzue: “eskalatzeari utzi diot” (“he dejado de escalar”), “pilotan jokatzeari
utzi diot” (“he dejado de jugar a pelota”), “triatloian parte hartzeari utzi
diot” (“he dejado de participar en los triatlones”). Adb. gehiago: “edateari
utzi diot” (“he dejado de beber”), “gozoak jateari utzi diot” (“he dejado de
comer dulce”). –T(Z)EARI UTZI: Cuando el verbo “utzi” lleva la
nominalización –T(Z)EARI, significa “dejar de…”. Hau da, lehen egiten nuen
zerbait, orain ez dudala egiten. Ez dugu aurten landuko, B1 mailan baizik. Lo
que hemos visto este año ha sido –T(Z)EN UTZI, que
significa “permitir o dejar”. Bai. Adibidez,
gurasoek ez didate uzten gaupasak egiTEN;
nik ez dizut utziko klasean mugikorra erabilTZEN… (A2.1 liburuko 122. orrialdean agertu zitzaigun.
Gogoratzen duzue?).
- Ondoren, egin ezazue 4. ariketa.
Informazio okerra identifikatu eta azpimarratu duzue goiko testutxoetan? Ba
orain ordezkatu (“sustituir”) informazio oker hori audioan entzun duzuen
informazio zuzenarekin. Horretarako,
entzun berriz hiru entzungaiak.
-
49. orrialdera joko dugu (=joango
gara): “Zaindu zeure burua”. Badakizue zer esan nahi
duen???? Ez da “cuida tu cabeza”, “cuídate” (“entero”) baizik. Euskarazko izenorde
bihurkaria (“ pronombre reflexivo”)
da eta ekintza egiten duena eta jasaten duena pertsona bera denean erabiltzen
da (se usa cuando el que realiza la acción y el que la recibe o soporta esa
acción es la misma persona). 49. orrialdeko taula grisean dator. Ikusten? Eta
lan koadernoko 54. orrialdean ere bai.
Beraz,
euskaraz “zaindu zaitez” (“cuídate”),
“uretara
bota naiz” (“me he tirado al agua”),
“asko
maite naiz” (“me quiero mucho”),
“askotan
galdetzen naiz” (“muchas veces me
pregunto”), “arriskuan ikusi gara” (“nos
hemos visto en peligro”)… GAIZKI DAUDE, aditz horiek – zaindu, bota, maite, galdetu, ikusi…-
transitiboak direlako, UKAN direlako eta ezin dutelako IZAN hartu.
Nola
adierazi, orduan, “cuídate”, “me he
tirado”, “me quiero”, “me pregunto”… bezalakoak? Ba…. NEURE, ZEURE, BERE,
GEURE, ZEUEN, BEREN + BURUA erabiliz: Zaindu (ezazu) ZEURE BURUA;
uretara bota DUT NEURE BURUA; asko maite DUT NEURE BURUA; arriskuan ikusi DUGU
GEURE BURUA…
- Como podéis observar, esta
estructura siempre lleva “burua” en singular, aunque sean más de una pertsona (neure burua_, zeure burua_ , bere burua_
geure burua_ , zeuen burua_ , beren burua_ ) y a efectos del verbo,
funciona como una 3. persona del singular: Nik hura, zuk hura, hark hura, guk
hura, zuek hura, haiek hura.
Nik neure burua asko maite dut
Zuk zeure burua asko maite duzu
Hark bere burua asko maite du
Guk geure burua_ asko maite dugu
Zuek zeuen burua_ asko maite
duzue
Haiek beren burua_= euren burua_ asko maite dute
Eta noski, edozein kasutan deklina daiteke. Hona hemen
adibide gehiago:
Ni oso harro nago NEURE BURUAREKIN (“estoy orgulloso conmigo mismo”)
Askotan haserretzen zara ZEURE BURUAREKIN (“te enfadas mucho
contigo mismo”)
BERE BURUA hil du (“se ha suicidado”)
Opari bat egingo diot NEURE BURUARI (“me haré un regalo a mí
mismo”).
Arazo psikiatrikoak dituelako,
batzuetan eraso egiten dio BERE BURUARI
(“se agrede, ataca as sí mism@”).
- 49. orrialdean gaude. Denok
dauzkagu GEURE BURUA zaintzeko ohiturak: batzuek elikadura (“alimentación”)
zaintzen dute; beste batzuek, kirola edo jarduera fisikoa (“actividad física”)
egiten dute… GEURE BURUA zaintzeko zer egiten dugun jakiteko, foro bat aurkitu
dugu (=topatu dugu) sarean. Irakurri eta osatu pertsona batzuek zer kontatu
duten foro honetan. Horretarako, erabil
itzazue taulatxo laranjan dauzkazuen izenordeak (“pronombres”).
-
“Zaindu” aditzak NOR kasua eskatzen
du: Nik haurra (nor) zaintzen dut, zuk
txakurra (nor) zaintzen duzu… Beraz, NEURE,
GEURE, ZEURE… BURUA ere NOR kasuan
joango da aditz honekin doanean: Felipe:
“Emazteak eta biok asko zaintzen dugu geure burua (nor)”. Eva:
“Nik, neure burua (nor) zaintzeko,
denetik jaten dut”.
- Felipek dio “sasoian gaude” = “sasoi onean gaude”. Gaztelaniaz, “estamos
en (buena) forma”.
-
“Gutiziak” (“caprichos”).
- Kontuan izan, NOR-NORI-NORK aditza
baldin badaukagu, NORI kasu bat behar dugula derrigorrez: Marta: “…gutiziak egiten dizkiot NEURE BURUARI”. Pepi: “Senarra eta biok…urtero oparitxoa egiten diogu GEURE BURUARI”.
- Unai: “astean behin, tarte bat hartzen dut NEURE BURUARENTZAT (“cojo un rato para mí”).
- Iñigo: “hobeto sentitzen naiz NEURE
BURUAREKIN” (“me siento mejor conmigo mismo”).
- Ondoren, egizue 49-50.
orrialdeetako 6. ariketa. Irakurri berriro Eva, Felipe, Marta, Pepi, Unai eta
Iñigok foroan esan dutena eta erantzun 6. ariketako galderei. ERNE!!!
Galderak 3. pertsonan daude! Beraz,
goiko testutxoetako 1. pertsonak 3. pertsonara pasa behar dituzue galderei
erantzuteko.
- “A zer aldaketa! Aliziak aspaldiko lagun bat
ikusi du kalean eta harrituta gelditu da bere itxurarekin. Lehen, lagunak ez
zuen oso itxura ona, baina orain, askoz hobeto ikusi du. Etxera iritsi denean,
lagun bati e-posta bat bidali dio, ikusi duena kontatzeko. Zuek osa ezazue e-maila
hori, azpiko aukeren artean – a/b/c – egokia aukeratuz.
- Azkenik, jo ezazue liburuko 52.
orrialdera. Hor inkesta bat daukazue eta interesgarria da jakiteko ea zeuen
burua zaintzen duzuen ala ez. Zaintzen al duzue zeuen burua? Osasuntsuak al
dira zuen ohiturak? Erantzun test honi. Kontuan izan erantzun bakoitzak
puntuazio bat daukala. Amaitzen duzunean, zenbatu edo batu puntu guztiak –
horretarako, erabili 53. orrialdeko taulatxoa – eta lortzen duzun emaitzaren arabera, aholku batzuk jasoko dituzu (53. orrialdean
datozenak). Interesgarria dela iruditzen zait.
- Badakizue zer esan nahi duen “emaitzAREN ARABERA” horrek, ezta? (“según el resultado”). ZEREN edo NOREN + ARABERA.
Honi “posposizioa” deitzen zaio eta, ikasturtean zehar (“a lo largo del
curso”) horrelako gehiago atera zaizkigu. Gaur,
saiatuko naiz agertu zaizkigun guztiak – eta agertu ez diren batzuk – biltzen zuek
txukun-txukun edukitzeko. Artxiboaren izena “Posposizioak” da. Horretarako, argi eduki ezazue zer den
posposizioa. Hablamos de “posposición” cuando nos referimos a una palabra (arabera,
bidez, truke, aurrean, gainean, buruz, esker…) que, obligatoriamente va unida a
un caso concreto de declicación y que, en conjunto, tiene un significado
concreto. Bai, posposizioek aurreko hitzean deklinabide kasu bat eskatzen dute
(adib. NORI + BURUZ, NOREN + AURREAN…).
- Orain, hauek lantzeko ariketa bat
egingo duzue. Osatu 22 esaldietako hutsuneak posposizio egokiak hutsuneetan
sartuz. Juxtu daude. Ondoren, zuzendu.
-
ETXERAKO LANAK:
a)
Neure burua… Lan koadernoko 54. orrialdeko
azalpena irakurri eta 55. orrialdeko 17 eta 18. ariketak egin.
b)
Agintera aditzak errepasatzeko, lan koadernoko
46-47. orrialdeetako taula irakurri eta
egin 47. orrialdeko 11. ariketa eta 48. orrialdeko 12.a.
OHARRAK:
1.
Hurrengo klasea, maiatzaren 6an igoko
dizuet.
2.
Datorren asteazkenean, maiatzak 6, bideomintza
saiotxo bat egin nahi nuke zuekin. Nik bidaliko dizuet esteka (“enlace, link”)
3.
Zaindu zeuen burua!
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina