Arratsaldekoen 46. eskola eta goizekoen 45.a: 2023ko apirilaren 17 eta 18koa (Aste Santu osteko lehena)
- Orainaldiko ahalerako adizkiak lantzeko indartze-ariketak egin dituzten galdetu eta balizko zalantzak argitu.
- Gaurkoan Gramatika eta ariketak II liburuko 16. orrialdera jo dugu.
Bertan dugu AHALERA HIPOTETIKOA edo ALEGIAZKO
AHALERA: izan eta ukan (3. pertsonak
baino ez). Taula bat prestatu diet azalpenekin. Ohar bitez, baldintza
hipotetikoan gertatzen den bezalaxe,
ahalera hipotetikoan ere 3. pertsonek L- daramatela hasieran, alegiazko adizkiak edo hipotetikoak
diren seinale:
Hura gurekin etor_ LITEKE.
Haiek hitzaldia entzutera joan_ LITEZKE, gaia oso interesgarria
iruditzen zaielako.
Hark ogia ekar_ LEZAKE otorduetarako.
Hark azukrerik gabeko galletak ekar_ LITZAKE gosaltzeko.
Haiek jauregi hori eros_ LEZAKETE diruz ongi baitabiltza.
Haiek luxuzko bitxiak eros_ LITZAKETE bitxi-denda ospetsu
horretan.
Alegiazko
ahalera edo hipotetikoa – orainaldiarekin alderatzen badugu – noiz edo zertarako erabiltzen da?
a) Alde
batetik, zerbait gertatzeko orainaldian baino aukera gutxiago
dagoenean edo norbaitek zerbait egiteko daukan ahalmena hain garbi ez
dagoenean, zalantzazkoagoa denean:
Adituen esanetan, datozen urteetan koronabirusaren
aldaera desberdinak ager_ LITEZKE (“podrían aparecer”).
Klima aldaketaren ondorioz, gero eta hondamendi
natural gehiago gerta_ LITEZKE (“podrían suceder”).
Lanpostu horretan jarduteko, ni egokia izan NINTEKE.
Horrela jokatzen jarraituz gero (=jarraituko
bagenu), denon artean hainbat animalia-espezie desagerraraz_ GENEZAKE
(“podríamos hacer desaparecer…”).
b) Bestetik,
baimenak nahiz mesedeak kortesiaz edo
era leunean (modu “edukatuan”) eskatzeko erabiltzen da:
BAIMENA:
Ireki dezaket
leihoa? (gure artean konfiantza handia baldin
badago) (“puedo abrir? “can I open?”).
Ireki nezake leihoa? (adibidez, ezagutzen ez dudan jendearekin nagoenean) (“podría abrir?” “could I open?”).
MESEDEA:
Etor zaitezke nirekin gauza bat ikustera? Ken dezakezu autoa hortik? (adibidez, ikaskide
bati esango nioke).
Etor zintezke nirekin gauza bat ikustera? Ken zenezake autoa hortik?(adibidez, ezagutzen ez dudan norbaitek bere autoa nirearen parean utziko balu).
c) Planak egiteko:
Datorren asteburuan Soriara joan GAITEZKE / GINTEZKE eta han txerrikumea proba DEZAKEGU / GENEZAKE eta onddoak nahiz boilurrak bil DITZAKEGU / GENITZAKE.
OHARRA: praktikan, batez ere, planak edo proposamenak egiten ditugunean, orainaldikoak eta alegiazkoak berdintsuak dira, hots, neutralizatu egiten da bien arteko aldea eta, beraz, nahas genitzake gure planei buruz ari garenean. Adib: Datorren asteburuan Tuterara joan gintezke = gaitezke eta han zainzuriak, kukuluak eta orburuak eros ditzakegu = genitzake.
-
Gure gaiari heldu diogu: Internet, sare sozialak eta teknologia berriak.
Duela aste batzuk, Internetek haurrentzat dakarren arriskua izan genuen hizpide – ciberbullyng-a, jazarpena... – eta horrekin estuki lotua dago eskuko telefonoa edo mugikorra, spartphone berriak hedatu direnetik, haurrentzat lehen baino eskuragarriago baitago Internet. Heldu askok mugikorrarekiko menpekotasun handia dute, eta haurrek? Horren harira, Haurrak eta mugikorrak jarduera sorta zuzendu dugu.
- Lehenik,
Mugikorrek eragiten dituzten onurak
eta kalteak deritzon ulermen-jarduera zuzendu dugu. Testua irakurri
ahala, zenbait hitz eta egituraren sinonimoak aipatu dizkiet (kopia bana eman
diet).
§
Onurak
= abantailak
§
Kalteak = desabantailak
§
Gogoeta = hausnarketa
§
Egundoko = sekulako = izugarrizko = ikaragarrizko + gorakada.
Gorakada + izugarria
= ikaragarria = itzela
§
Hedatu = zabaldu
§
Desplazamenduak = joan-etorriak
§
Saihestu = ekidin
§
Inoiz = noizbait
Inoiz pentsatu dut
lan hau uztea eta Nafarroan landetxe bat zabaltzea (=noizbait pentsatu dut).
Inoiz EZ dut pentsatu
lan hau uzterik, asko gustatzen zaidalako.
§
Baliagarriak = erabilgarriak
§
Baina
Izan baditu bere alderdi
txarrak ere; Jakin badakit
B2 maila gogorra dela.
§
Zenbait
leku publikotan NAHIZ pribatutan =
leku publikotan ZEIN pribatutan
§ Noiznahi = edonoiz = edozein momentutan
Nonahi = edonon =
edozein tokitan
Nornahi = edonor =
edozein pertsona
Zernahi = edozer =
edozein gauza
§ Adizkioa = menpekotasuna = mendekotasuna
§
(=beldur dira mugikorra gazteriarentzako
droga berri bat bihurtuko ote den)
§
Gaur batez beste 15
gradu ditugu > Batez besteko tenperatura 15 gradukoa izan da.
§
Ezagutzak = ezaupideak: conocimientos
§
Zuhur = zuhurtziaz = zentzuz
§
Analizatu = aztertu
§
Eboluzionatzen
du = bilakatzen da
§
Xehetasunak = ñabardurak
§
Zertarako….-EN
§ Behar-beharrezkoa = derrigorrezkoa = ezinbestekoa = nahi eta nahi ezkoa = nahitaezkoa
Halaber, BELDUR IZAN …(EZ) OTE…-€N egituraren erabilera gogorarazi
diet:
Beldur naiz lan horri aurre egiteko gai izango EZ ote naizeN.
>>> lan hori behar bezala egiteko gai izan nahi dut.
Beldur naiz gripea harrapatu ote
dudaN.
>>>> ez dut gripea harrapatu nahi.
-
Ondoren,
aholkuak emateko egituren berri eman diet.
Aholkuak emateko egitura hauek erabil daitezke:
a) Baldintzazko
esaldiak: -(e)z gero
(instrumental mugagabea + gero) (baiezko esaldietan erabiltzen da): Aukera izanez gero, hobe duzu haurrari mugikorra
beranduago erostea. Haurrei nahi dutena egiten utziz gero, gero ere nahi dutena
egingo dute. -t(z)en ba- Aukerarik (baldin) baduzu = (baldin) badaukazu,
hobe duzu haurrari mugikorra beranduago
erostea. Haurrei nahi dutena
egiten uzten badiezu = uzten bazaie
(inperts.), gero ere nahi dutena egingo
dute. |
Komenigarria da / litzateke...........................-t(z)ea Gomendagarria da / litzateke……………………..-t(z)ea
Mesedegarria = onuragarria da……-t(z)ea Kaltegarria da……………………………..
–t(z)ea Behar-beharrezkoa (=derrigorrezkoa = nahitaezkoa =
ezinbestekoa) da.............-t(z)ea Garrantzitsua da..........................-t(z)ea Saiatu behar duzu(e)
(=ahalegindu behar duzue)....................-t(z)en …t(z)eko
aholkatzen = gomendatzen dizut. Nik, zu izango banintz,… (hipotetikoa). Partizipioa +
behar(ko) zenuke. |
- Hor agertu zaizkigun nominalizazio horietatik abiatuta, nominalizazioen taula banatu diet eta –T(Z)EA nominalizazioa zein aditzek eskatzen duten azaldu diet. Gogorarazi diet AHAZTU aditzak bi nominalizazio desberdin eraman ditzakeela eta adiera desberdina dutela:
Aiiiiiiiii,,,
autoa giltzaTZEA ahaztu zait!!!!!
Hau burua, nirea!!
Liburua
ekarTZEA ahaztu zait!!!
Atzo agindu =hitzeman nizuen gaur bizkotxoa ekarriko nuela, baina ahaztu egin zait bizkotxoa egiTEA, lanez lepo ibili naiz eta.
Aspaldian
praktikatu ez dudanez, ingelesez hitz egiTEN
ahaztu zait (nola hitz egiten den)
Aspaldian egin ez dudanez, bizkotxoa egiTEN ahaztu zait (nola egiten den.: zenbat arrautza, zenbat gramo irin,…)
- Gero, Mugikorrak arduratsu erabiltzeko aholkuak deritzon cloze-testa zuzendu dugu, astiro, beharrezko azalpenak emanez. Ongi etorri zaigu honako hauek ezagutarazteko edo gogorarazteko:
-
Partizipioa + -(e)Z GERO (baldintzazkoa) //
Aditz jokatua + -(e)NEZ GERO (kausazkoa):
·
Goizegi emanEZ GERO = goizegi ematen badiozu.
(baldintzazkoa da).
·
Goizegi eman diozuNEZ GERO = goizegi eman diozulako (kausazkoa
da).
-
-KO BADIZU: ez da
baldintza erreala (eskatzen badizu);
ez da alegiazkoa (eskatuko balizu).
Bien arteko nahasketa bat da eta “zertarako?” galderari erantzuten dio:
“erosiKO BADIZU “ = “erosteko”.
-
-OK plural hurbila
lehenengo nahiz bigarren pertsona izan daitekeela gogorarazteko:
(guk),GurasoOK haurrak
ongi hezten ditugu.
(zuek), GurasoOK haurrak
ongi hezten dituzue.
- ENTZUNAREN ULERMENA: Haurrak eta mugikorrak: Noiz eman telefono mugikorra haurrari? (x1): Galdera horretatik abiatuta, Izaskun Estonba irakasleak gogoeta egin eta gurasoei zenbait aholku edo gomendio emango dizkie sor litezkeen arriskuak saihesteko edo ekiditeko. Itemak irakurri ostean, ikasleek bitan entzun dute entzungaia eta entzun ahala, adierazpen horiek egiazkoak diren ala ez markatu behar izan dute. Jarraian, zuzendu egin dugu, erantzun zuzenak behar bezala argudiatuz.
- AHOZKO ADIERAZPENA: Haurrak eta mugikorrak (30´). Entzun eta irakurriak ditugu adituen gomendioak nahiz jarraibideak. Baina zuek guraso moduan zer iritzi duzue honetaz guztiaz???? Galdera hau luzatu eta horrezaz hizketan aritu dira. Hiru galderari erantzun diete. Talde bakoitzean seme-alabak dituen ikasleren bat, gutxienez, egon dadin saiatu naiz, bere ikuspuntua garrantzitsua izan daitekeelakoan.
-
ETXERAKO LANAK:
- Gramatika eta ariketak II liburuko 17. orrialdeko ariketak, alegiazko
ahalera edo hipotetikoa lantzekoak. Ez dut uste arazo handirik
izango dutenik, denak baitira IZAN edo UKAN (3. pertsona). Egin eta eurek zuzen
ditzatela (erantzun orria banatu diet, gaurko azalpen-taularen atzean).
- Alegiazko ahalera edo hipotetikoa lantzeko indartze ariketak (NOR eta
NOR-NORK 3. pertsona). Hauekin ere ez dut uste zailtasun handirik izango
dutenik hauek egiteko, maila baxuagoetan jada lantzen baitira (hurrengo
egunean, sistema guztiak ikusiko ditugu eta haiek bai, haiek zailagoak dira).
- -T(Z)EA nominalizazioa lantzeko ariketa analitikoa (erantzunekin)
(astebururako gorde dezakete).
- Bitartekotza fitxak presta ditzatela, binaka adostuta: Mugikorraren, Interneten eta ordenagailuen erabilera lurraldeka
eta Sare sozial nagusiak eta hauen
erabilera 15-29 urte arteko gazteen artean.
- Idazlantxoa: “Zure lagun batek
arazoak ditu 9 urteko semearekin / alabarekin, mugikor bat eskatzen ari
zaiolako, eta mezu bat idatzi dizu aholku eske (aholkua eskatzen).
Behean duzu idatzi dizun mezua. Idatziozu erantzuna aholkuak emanez. Nahi
izanez gero, aurreko ariketan landutako egiturak (IKUS aurreko orrialdeko
taula) erabil ditzakezu. Horietako batzuetan, saia zaitez alegiazko adizkiak
edo hipotetikoak erabiltzen: Komenigarria
(izango) litzateke, gomendagarria (izango) litzateke, saiatu behar(ko) zenuke…”
- EKARRI:
-
Kausazko perpausak lantzeko ariketak (1 eta 2)
-
Igogailuan
izeneko ulermen jarduera.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina