Goizekoen 51. eskola (maiatzak 9) eta Arratsaldekoen 52.a (maiatzak 10)
- Goizeko taldean: Urtero, maiatzeko lehenengo igandean, Amaren Eguna ospatzen da. Horren harira, idatziaren ulermena lantzeko bidali nien jarduera
zuzendu dugu, Ama izenekoa. Honako oharrok egin dizkiet
(eurei kopia bana eman diet):
o Miretsi (“admirar”) > miresgarria: mirestea merezi duena (“admirable”); mirespena: (“admiración”)
o Miretsi = goraipatu = laudoriotu
(laudorioa: elogio)
o Leporatu: errua bota edo egotzi.
o “Larre motzean haziak dira” (gutxirekin
ohituak) // “esne-mamitan
bizi izan da” (oparotasunean: “en la abundancia”)
o Bapo
jan dut : bete arte jan dut
o Artoa
jorratu, babarruna jorratu, gai bat jorratu: aitzurraz belarrak kentzea da. Baserri giroko aditza da,
jatorriz. Baina gaur egun, baserri giroan ez ezik, beste arlo batzuetan ere
erabiltzen da, “landu” adierazteko. Gaurko
klasean, kausazko perpausak jorratuko ditugu =landuko ditugu. Biharko hitzaldian
gai hau jorratuko dut = gai honetaz arituko dira.
o
Potro-jorran zaude: alferkerian zaude.
o
Garoa = iniztorra = iratzea: helecho. Gero eta baserri gutxiagotan ikusten dira egun garo-metak.
o
Hostoa (zuhaitzean dagoena, berdea) > orbela (udazkenean, zuhaitzetik erori eta ihartua, lehortua,
marroia)
o
Jo eta ke = buru-belarri. Jo eta ke
ari gara euskara ikasten = Buru-belarri ari gara euskara ikasten.
o
Izan ezik (=salbu) (salbuespena adierazten du) // ez ezik …ere (=ez bakarrik…ere) (bi
osagai uztartzen ditu) (ez nahastu,
badakizue esanahi desberdina dutela).
o
Errieta
ematea = errieta egitea (“echar la bronca”), bronka
botatzea. Honen antzekoa da “kargu hartzea” (“llamar la atención”): Ikasle
bat Dabiden azalpenaren erdian whattsap bat idazten hasi da eta Dabidek kargu
hartu dio.
o Marmar batean = marmarka = marmarrean
- Goizeko taldean: Joan den egunean NOREN eta NONGO kasuak bereizten irakatsi nien eta etxerako ariketa bat bidali nien, bi kauok bereiz zitzaten. Egin duten galdetu eta balizko zalantzak argitu ditugu.
- Bi taldeetan: Joan den egunean, ERE lokailuaren arau nagusien berri eman nien, lokailu hau behar bezala erabil dezaten. Gaurkoan, arau horiek laburbildu dizkiet (“ERE lokailuaren urrezko arauak”).
- Bi taldeetan: Ondoren,
“Jarri ERE bigarren esaldian”
deritzon jarduera zuzendu dugu. EREri buruzko teoriako puntu nagusiak eurenganatzeko oso ariketa egokia
delakoan nago. Hainbat esaldi bikote dituzte ariketa honetan eta ikasleek, bigarren osagaia zein den identifikatu
ostean, ERE ipini behar izan dute dagokion tokian, bigarren osagaiaren ondo-ondoan, alegia. Kontuan izan behar dute,
halaber, ERE justu aditz trinko baten aurrean doanean, honek ezinbestean BA- hartu behar duela eta ERE lokailuak bi aditz lotzen dituenean, 2.a partizipioa izaten dela
(inoiz ez aditz jokatua: ikusi dut ere…) eta derrigorrez indartu egin
behar dela bigarrena, EGIN indartzailea erabiliz edo aditza bera
errepikatuz:
Atzo dendako erakusleihoan alkandora hura begiz jo (part.)(1. osagaia) EZ EZIK, erosi
(part.)(2. osagaia) ERE EGIN nuen =… erosi (part.)(2. osagaia) ERE EROSI nuen.
Bestalde, aditza denboran zehar jokatzen baldin badugu – zuzendu berri dugun ariketako behealdeko azken biak – aditz denbora aspektua EGIN indartzaileak hartzen du, ERE lokailuaren aurreko aditza beti partizipio forman agertuko baita:
-
Ardiek belarra jaten dute +
Ardiek belarra hausnartzen
dute.
> Ardiek belarra HAUSNARTU (partizipioa) (2. osagaia) ere EGITEN
dute.
= Ardiek belarra HAUSNARTU (partizipioa) (2. osagaia) ere HAUSNARTZEN
dute (ohar
zaitezte ohiturazko aspektu marka zeinek hartzen duen).
-
Zure semetxoak
gauza guztiak begiekin ikusten ditu + ukitzen ditu.
> Zure semetxoak
gauza guztiak begiekin ikusi (part.) (1. osagaia) ez ezik, UKITU (partizipioa) (2. osagaia) ere EGITEN
ditu.
= UKITU
(partizipioa) (2. osagaia) ere UKITZEN ditu.
-
Okinek ogia egingo
dute + Okinek ogia salduko dute
> OKINEK OGIA SALDU (partizipioa) (2. osagaia) ere EGINGO
dute.
= Okinek ogia SALDU (partizipioa) (2. osagaia) ere SALDUKO dute (ohar zaitezte geroaldiko aspektu marka zeinek hartzen duen).
- Bi taldeetan: Beno, ba… iritsi da ikasturte osoan zehar
behin eta berriro hainbat testutan agertuz joan zaigun euskal subjuntiboa ikusteko garaia. SUBJUNTIBERA: Gramatika eta ariketak II 8.
eta 9. gaian datorkie. Hasteko, 8. gaian (26-27. orr.), A atalean sarrera
dator, baina hor daukaten taula gris hori ezabarazi diet, nahasgarria izan
daitekeelakoan. B atalean, euskal subjuntiboa zertarako erabiltzen den azaltzen
da. C atalean, nola osatzen diren adizki hauek. D atalean, taulak. Ondoren,
liburuko 9. gaian (30 eta 31. orrialdeetan), azalpenerakin jarraitzen du eta
euskaraz subjuntibo adizkiek dituzten lau erabilera esparruak azaltzen dira. Dena den, nire apunteak orrialde
horiek baino egokiagoak direlako ustean, horiek banatu dizkiet: “Subjuntiboa.
Teoria”.
Hasteko, ohar bitez ahalera / subjuntiboaren arteko aldeaz: ahalerako adizkiek derrigorrez –KE daramate (etor naiteke, egin dezaket, eraman nazakezu, eros diezaiokegu, hurbil dakiguke…) Subjuntibokoek, berriz, -ke horren ordez, –(e)N daramate, bai orainaldian, bai lehenaldian (etor nadin, egin dezadan, eraman nazazun, eros diezaiogun, hurbil dakigun…). Gainerakoan, ahalerako adizkiak eta subjuntibokoak, formalki nahiko antzekoak dira eta subjuntiboko adizkiek, ahalerakoek bezalaxe, aurrean aditzoina daramate (-i eta –tu gabe, alegia), salbuespenak salbuespen: etor_ zaitezen, ikus_ ditzadan, hurbil_ dakigun, bidal_ diezazkiogun…).
Erabilerari dagokionez, Ahalerak zerbait gertatzeko aukera edo
posibilitatea edota zerbait egiteko ahalmena edo gaitasuna adierazten du.
Subjuntiboak, berriz, zer adierazten du? Zertarako erabiltzen dira subjuntiboko
adizkiak euskaraz? Esan dezagun, lau erabilera esparru dituela.
§ 1. Helburuzkoa:
·
Zertarako? galderari erantzuten dio.
·
-T(Z)EKO nominalizazioaren parekoa da.
· Amaieran –(e)N darama.
Eskolako idazkaritzatik deitu dute, ni lehenbailehen
joateko = joan nadiN (zaitezen, dadin, gaitezen, zaitezten, daitezen)
Eskolako idazkaritzatik deitu dute, nik nortasun agiria
eramateko = eraman dezadaN (dezazun, dezan, dezagun,
dezazuen, dezaten)
Eskolako idazkaritzatik deitu dute, nik agiriak
aurkezteko = aurkez ditzadaN (ditzazun, ditzan, ditzagun,
ditzazuen, ditzaten).
Eskolako idazkaritzatik deitu didate, nik haiei nire datu
eguneratuak eman diezazkiedaN.
Agian, ikasleei erabilerarik ezagunena lehenengoa egingo zaie; izan ere, ikasturtean zehar askotan agertu izan zaigu helburuzko subjuntiboa, helburua edo xedea adierazteko helburuzko esaldietan erabiltzen dena, alegia (“zertarako?” galderari erantzuten diona):
§ 2. Nahia edo desioa adierazten duena:
·
Zer? galderari erantzuten dio.
·
Nahia adierazten duten aditzekin erabiltzen da.
·
-T(z)EA nominalizazioaren parekoa da.
·
Amaieran –(e)N darama.
Zuek guztiok
azterketa gaindi dezazuEN nahi nuke.
Eguberri jai zoriontsuak
igaro ditzazuN opa dizut.
3. Aginduak ematekoa:
o Lehenengo pertsonan: Has gaitezEN lanean! Ikus dezaguN zer
dagoen barruan.
o Hirugarren pertsonan: Etor dadiLA medikuren bat lehenbailehen!! Isil daitezELA behingoz, han atzean dauden ikasleak!
4. Zehar-aginduak adieraztekoa:
o Azpian agindu bat
dauka.
o Esan, eskatu, aholkatu, gomendatu, agindu,
erregutu…
o Zer? galderari
erantzuten dio.
o -T(z)EKO
nominalizazioaren parekoa da.
o Amaieran –(e)LA darama.
Dabidek hiztegia erabil dezaguLA
aholkatu digu.
Irakasleak ikasleei lanean
has daitezELA agindu die.
Liburutegian ondokoari mesedez isilik egon dadiLA eskatu diot.
Gramatika eta ariketak II liburuko taulei erreparatuz gero, begiratu hutsarekin jabetuko dira ahalera eta subjuntiboa oso antzekoak direla itxura aldetik, baina ahalerak –KE daramala; subjuntiboko adizkiek, berriz, amaieran -(e)N (orainaldian nahiz lehenaldian). Hau bitxia da, zeren orain arte, aditz batek amaieran –(e)N baldin bazeukan, lehenaldia zen seinale. Orain, berriz, ikus dezaketenez, subjuntiboko adizkiek orainaldian ere –(e)N daramate (nadin, dakigun, gaitzazuen, diezaiodan…) baina…beti??? Ezzzzzzzz. Batzuetan –(e)LA baitaramate (nadila, dakigula, gaitzazuela, diezaiodala…). Arestian azaldutako lau erabilera horietan argi ikus dezakete noiz bata eta noiz bestea.
- Goizeko taldean: AHOZKO ADIERAZPENA: Emakumeak…gizonen pare … ala menpe? (2. saioa). Gaiaren inguruko hiztegi lagungarria banatu nien joan den egunean.
HIZTEGI LAGUNGARRIA:
-
Emakumeak harrikatzen dituzte (harrikatu: harriak bota): lapidar
-
Inork ez du auzitan
jartzen: auzitan jarri (=zalantzan jarri = dudatan jarri): poner en
duda, en entredicho
-
lanaldi
jarraia: jornada continua / lanaldi etena: jornada
partida.
-
Lanaldi osoa / Lanaldi murriztua (lanaldi
erdia, lanaldi herena…)
-
Haurren kustodia
edo zaintza partekatua: custodia compartida
-
Belaunaldia
= gizaldia: generación
-
Antzinatasuna:
antigüedad
-
Hitzarmena
edo ituna: convenio
-
Tolerantea
-
Tolerantzia
-
Esanekoa:
obediente, sumisa
-
Aitzindaria = aurrendaria
= bide-urratzailea: pioner@, precursor@
-
Iraultzailea: revolucionari@
-
Auzo-lotsa: vergüenza ajena
-
Parekotasuna
= parekidetasuna: paridad
- Lana eta familia uztartzea = bateratzea: conciliar
- Arratsaldeko taldea: AHOZKO BITARTEKOTZA: Mugikorraren, Interneten eta ordenagailuen erabilera
lurraldeka eta Sare sozial
nagusiak eta hauen erabilera 15-29 urte arteko gazteen artean. Ikasleak binaka bildu dira. Ondoren, A ikasleak Internet eta mugikorraren nahiz
ordenagailuen erabilerari buruzko hiru grafiko azaldu behar izan dizkio B ikasleari. Hiru grafiko hauek lurraldearen, sexuaren eta
biztanleriaren jarduera nahiz helburuaren araberako Internet, mugikor eta
ordenagailuaren erabilerari buruzkoak dira.
Jarraian, B ikasleak A ikasleari sare sozial nagusiei eta 15-29 urteko gazteek egiten duten erabilerari buruzko bi grafiko azaldu behar izan dizkio.
- Arratsaldeko taldea: Bitartekotza jarduera honi ekin aurretik, ehunekoak edo portzentajeak mugagabean deklinatzen direla – salbuespenak salbuespen – adierazi diet: biztanleen %20, %20k, %30ek, %20ri, %30i, %30entzat, %20rentzat… Halaber, grafikoak interpretatzen dituztenean, superlatiboa erabiltzea ohikoa izaten dela adierazi diet eta berau bi modutara erabiltzen dela: erlatibozko batean txertatuta edo erlatibozkorik gabe esaldi sinpleago batean. Idatziz eman dizkiet aholkuok.
-
ETXERAKO LANAK:
- Goizeko taldean: Presta dezatela bitartekotza fitxa“UEMAko herrietan, lau ikasletik hiruk gaztelaniaz ikusi dute azkenekoz telesail bat” eta “Euskararen kaleko erabilera Tolosaldeko herrietan”.
- Bi taldeetan: HAIN / BEZAIN / HAINBESTE / ADINA bereizteko ariketa egina ez badute, egin dezatela
- Bi taldeetan: Orainaldiko subjuntiboko adizkiak. Liburukoak
egin aurretik, neuk prestatu dizkiedan
ariketekin hasiko gara: “Orainaldiko subjuntiboa langai”. Ariketa
horietako subjuntibo adizkiei dagokienez:
o
Denak dira orainaldiko subjuntiboa lantzeko
ariketak.
o
Lehenengo bietan, NOR sistema praktikatuko dute.
o
Beste bietan, NOR-NORK (baina 3. pertsonak
bakarrik jarri ditut, zalantzarik gabe, gehien erabiltzen direnak baitira).
o Esaldi bakoitzaren ondoren jar dezatela, parentesi artean, subjuntiboko adizkiak ikusi ditugun lau erabilera horietako zein duen eta, halaber, saia daitezela nominalizazio batekin berridazten. Adib.: “Oso eguraldi ona egin behar du ni hondartzara hurbil NADIN” (=”Oso eguraldi ona egin behar du ni hondartzara hurbilTZEKO” (1. erabilera, helburuzkoa, “zertarako?” galderari erantzuten diona).
- Bi taldeetan: ERE lokailua. Gramatika eta
ariketak II liburuko 212-213.
orrialdeak irakur ditzatela, nahi izanez gero (E atala izan ezik). Zergatik jarri dut “nahi izanez gero”
irakurtzeko? Bada, liburua gutxietsi gabe, nire ustez, nik joan den egunen eta
gaur emandako teoria orriak argiagoak eta ulerterrazagoak direlako. Baina agian
norbaitek nahiago izango du liburuan nola dagoen azalduta. Ondoren, egin ditzatela 214-215. orrialdeetako
ariketak. Oso ariketa egokiak dira, ERE lokailuaren teoriako urrezko arauak edo
punturik garrantzitsuenak agertzen baitira. OHARRAK:
-
3. ariketako 5. esaldian erantzun zuzena ERE da, aditza baitarama. Hau
diot, erantzun koadernoan “ere bai” azaltzen delako erantzuntzat. Agian bitxia
irudituko zaizue ERE hori esaldi amaieran bera bakarrik joatea eta “BAI”
gehitzeko tentaldian eror zaitezkete, baina ez erori, ez ipini “BAI” esaldi horrek
badaukalako aditz jokatu bat, baiezko esaldia dela adierazten duena. Beraz,
erantzun zuzena ERE da, nahiz esaldi amaieran geratu: Gauza bera esan didate beste lagun guztiek ERE. Bitxia irudituko zaizue, agian, ordena estandarra
ez delako, baina zuzen dago. Honen berdin-berdina da: Beste lagun
guztiek ERE gauza bera esan didate.
-
Bestalde, 3. ariketako 6. esaldian
“joango bagara” azaldu zaigu. Ikasturtean
zehar behin baino gehiagotan agertua zaigun arren, labur-labur gogorarazi diet.
Baldintza erreala dirudi (indikatiboko adizkia daramalako: gara), baina baldintza errealak
–TZEN BA- eraman ohi du
normalean. Honek, berriz, -GO / -KO geroaldiko aspektua darama. Alegiazko
baldintza al da orduan? Ez,alegiazkoa edo hipotetikoa izango balitz, “bagina”
eramango lukeelako eta ez indikatiboko adizkia. Beraz, ez da, ez baldintza
erreala, ez baldintza hipotetikoa. Zer da, orduan, nahasketa bitxi hau? Helburuzko
balioa du eta ZERTARAKO? galderari erantzuten dio (Andoniren autoa ere behar dugu, denok joanGO BAGARA = …denok joaTEKO).
-
Denok joaTEN BAGARA (baldintza
erreala)
-
Denok joanGO BAGINA (baldintza hipot.)
-
JoanGO BAGARA = joaTEKO (zertarako?)
Nik adibide
bat ipini dizuet, zuek hobeto ulerTZEKO
Nik adibide
bat ipini dizuet, zuek hobeto ulertuKO BADUZUE.
Nik adibide
bat ipini dizuet, zuek hobeto ulerTZE ALDERA.
Nik adibide
bat ipini dizuet, zuek hobeto ulerTZEARREN.
Nik adibide
bat ipini dizuet, zuek hobeto uler DEZAZUEN (subj.).
Berak nahi ez izan arren, azkenean betaurrekoak jarri behar izan dizkiote, urrutira ikusTEKO =…urrutira ikusiKO BADU = …urrutira ikusTE ALDERA = …urrutira ikusTEARREN = ….urrutira ikus DEZAN (subj.).
-
3. ariketako 8.
esaldia honako hau ageri zaigu: “ederki
ikasi du pailazoARENA EGITEN”. 4.
ariketako 8. esaldian, honako hau: “Ez
jakinARENA EGINEZ ez duzu ezer konponduko”. Bietan egitura bera ageri
zaigu: NORENA +
EGIN: paper edo rol hori betetzea esan nahi du, imintzio hori egitea.
Hona hemen beste adibide batzuk:
Hainbat politikarik dirua lapurtu bitartean, beste hainbatek EZ JAKINARENA
egiten dute (ezer ez balekite bezala jokatzen dutela, alegia).
Nire ikasle kuttuna txuleta batekin ikusi dut azterketan, baina EZ IKUSIARENA egin dut (txuleta
ikusi ez banio bezala jokatu dut).
Norbaitek nitaz barrabaskeriak esan ditu, baina nik EZ ENTZUNARENA egin dut = nik ENTZUNGOR egin dut (entzun ez banu bezala jokatu dut).
-
4. ariketako 4. esaldian bi aukera desberdin. Zeren arabera? Ba
lehenengo osagaiaren arabera. Badakizue ERE horrek bi osagai berdin lotzen
dituela. Lehenengo osagaia “piraguan” (non) baldin bada, erantzuna bat da, eta
lehenengo osagaia “piraguan ibili (partizipioa)” baldin bada, erantzuna beste
bat da:
Mendian piraguan (a osagaia:
non) ibili gara; mendian eskalatzen (b
osagaia: zertan= non) ERE ibili gara.
Mendian piraguan ibili
(a osagaia: ibili: partizipioa) ez ezik, eskalatu (b
osagaia: partizipioa) ERE EGIN
dugu = eskalatu ERE ESKALATU
dugu (indartzailearekin).
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina