6. eskola: 2025eko urriaren 15ekoa
- Garaian garaikoa: ENTZUNAREN ULERMENA: Udazkena: hostoak orbel
bihurtzen diren urtaroa (x0.9). Urtaro honetan gure baso eta
oihanetara jo besterik ez dugu zein koloretsu dauden ikusteko. Zuhaitzetako
hostoen eta orbelen tonalitate anitzek ikuspegi gozagarria sortzen dute. Itemak
azaldu ostean, bitan entzun dugu eta, ondoren, zuzendu egin dugu, beharrezko
azalpenak emanez.
Oharrak:
a. Mugagabea + bihurtu = bilakatu: “ikuskizun_
bilakatzen da” eta ez “ikuskizun batean bilakatzen da” (“se
convierte en un espectáculo”ren kalkoa).
b.
Gai izan = gauza izan + -T(z)EKO. Ni gai naiz = ni gauza naiz ingelesez jariotasun
handiz hitz egiteko.
c.
Urtaro: Urte +
aro. Urtaroa = urte-sasoia = urte-garaia. “Aro” hitza duen hitz konposatu
gehiago ere badira euskaraz: haurtzaro, Erdi Aro, gaztaro, izotz-aro…
d. Hostoa / orbela: “Orbela” da zuhaitzetatik eroritako hosto ihartuen multzoa (“hojarasca”).
OHARRA: Norbaitek entzunaren ulermen-jarduera hau berriro egin
nahi badu, blogean izango du eskuragarri, bai ohiko formatuan, bai H5P
formatuan (interaktiboa).
Identifikazio pertsonala eta
hizkuntzak: “euskara da euskaldun egiten gaituENA”
- Gure gaiari helduta, Yolanda Olasagarreri egindako
elkarrizketa-testutik (Ahozkotasuna lantzearen garrantzia) ateratako hamar esaldi berridatzi
behar zituzten ikasleek, nik emandako lexiko nahiz gramatika egiturak erabiliz.
5. saioan, horietako 9 zuzendu genituen eta bakarra utzi genuen gaurko, hain
zuzen, 9. berridazketa. Zuzendu egin dugu eta banatu nien eranskinera jo dugu,
9. oharra azaltzeko.
9. Emendiozko lokailuak, bi osagai (edo gehiago)
uztartzeko edo lotzeko balio dutenak:
BAI
a, BAI b…
= EZ BAKARRIK a, BAITA b ERE…
= a EZ EZIK, b ERE…
= NOLA a, HALA b…
= a NAHIZ b…
= a ZEIN b…
OHARRA: gogorarazi diet, zuzendutako hamar
berridazketetan agertu zaizkigun egiturak lantzeko badutela berariaz
prestatutako indartze-ariketa (erantzun eta guzti), nahi dutenean euren kabuz
egin dezaten eta merezi duela egitea, agertutako egitura horiek eurengana
ditzaten.
- IKUS-ENTZUNAREN
ULERMENA:”Euskaraz ikasteko parada (=aukera) Iparraldean”. Frantzian
hizkuntza gutxituak babesteko onartutako legea albiste ontzat jotzen
duen arren, Iparraldean goi-mailako ikasketak euskaraz egiteko dauden
zailtasunen erradiografia egin du Maddalen Arzallusek. Orrian idatzita dauzkaten Maddalenen lau bertsoak entzun genituen bitan.
Etxean, bertso horien ideia nagusia edo mamia, hau da, Maddalenek helarazi nahi
digun mezua ondoen biltzen duen paragrafoa zein den aukeratu behar izan dute.
Zuzendu egin dugu.
Erantzun zuzena B) da.
- Erlatibozko perpausen azalpena. Erlatibozko
perpausen teoriako punturik esanguratsuenak azaldu dizkiet, nahiz eta etxean teoria osoa irakurria izan behar luketen. Gramatika eta ariketak II, liburuko 40. gaia (152 eta 153.
orrialdeetan datorrena) eta 41.a azaldu dizkiet (156. eta 157. orrialdeetakoa).
OINARRIZKOAK
dira honako hauek:
§
152. orrialdeko
A atala
(sarrera, erlatibozkoaren funtzioa: ondoan daraman izena zehaztea).
§ B atala (ordena:
-(e)N + ondokoa).
§
C atala (ezezko erlatiboen ordena = baiezko ordena).
§
153. orrialdeko D atala (ondoko osagaiaren deklinabide kasua,
aditz nagusiari erreparatuta!!!!).
§ 156. orrialdeko A atala (ondokoa isiltzea eta honen ondorioa: kasu markak erlatibozkoari atxikitzea).
Dena
den, neure azalpenerako, berariaz prestatutako txostena banatu diet, liburuko
teoriaren osagarri eta argigarri.
- IDATZIZKO ADIERAZPENA: Amaitzera goaz hizkuntzak ikasteari buruzko gaia. Etxerako lehenengo idazlana bidaliko diet, e-mail formal bat, euskara ikasteko diru-laguntza eske. Ikasleei eskutitz edo e-mail formalak idazteko jarraibideak banatu eta azaldu dizkiet. Azalpen azkar bat eman diet (zein zati izan behar dituen, zein formula erabil daitezkeen…) eta eurek txostena etxean astiroago irakur dezatela esan diet. Azaldutakoa zuzenean ikus zezaten, Genially bidez egindako eredua (blogean ere ikusgai) arbelean jarri eta txostena azaldu ahala, eredu horretara jo dugu.
-
Etxerako lanak:
1. Hizkuntzak ikastea (IU) izeneko ulermen
jarduera. Paragrafo bakoitzaren hasierako esaldia hautatu behar dute ikasleek,
kontuan izanik lehenengo esaldi horrek eta jarraian datorrenak koherentzia edo
ideien arteko lotura gorde behar duela.
2. Erlatibozko
perpausak lantzen I.
Ikasleek, gaurko azalpenean azpimarratu ditudan puntuak kontuan izanik
(erlatibozkoen ordena, ezezko erlatibozkoena eta aditz nagusiarekiko
komunztadura…), bi esaldi lotuz erlatibozkoak osatu behar dituzte.
3. IDATZIZKO EKOIZPENA:
eskabide e-posta. Euskara ikasteko diru-laguntza eske Udalera idatzi
beharreko e-maila. Horretarako, gutun nahiz e-mail formalak idazteko
jarraibideak banatu dizkiet, lagungarri izango zaizkielakoan.
OHARRA: Erreparatu blogean ipini
dizuedan ereduari. Genially bidez egina da eta gutunaren zati bakoitzean
klikatuta informazioa agertzen da.
4.
INDARTZE-ARIKETA
(eperik gabea): Gaurkoan azaldu eta landutako zenbait egitura ikasleak
pixkanaka eurenganatzen joan daitezen, indartze-ariketa: Ahozkotasuna
lantzearen garrantzia testutik ateratako hamar berridazketen parekoak.
Benetan gomendagarria deritzot ariketa hau egiteari.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina