7. eskola: 2025eko urriaren 20koa
- Erlatibozko perpausen teoriako punturik esanguratsuenak
azaltzen aritu nintzen joan den egunean; gaur, hasteko, puntu nagusiak laburbildu eta gogorarazi dizkiet ikasleei, hala nola,
1. ezezkoen ordena (baiezkoaren berdina): “Gainditu
dutEN ikasleak / Gainditu EZ dutEN ikasleak”
2. erlatibozkoaren ondoko izenak edo erreferenteak hartu beharreko kasu marka (beti ere, aditz nagusiaren araberakoa, honekin komunztatu behar baitu):“Nire ondoan esertzen dEN ikasleAK (nork) Jon izena DU”.
3. eta ondoko izena edo erreferentea isiltzeko aukera (honek zeramatzan determinatzailea eta deklinabide kasua –(e)N erlatiboari itsasten zaizkiolarik): “Nire ondoan esertzen dENA / dENAK / dENARI / dENAREKIN…”
- Jarraian, Erlatibozko perpausak lantzen I zuzendu dugu, arbelean. Zuzenketa hau egokia izan da laburbildu berri dizkiedan puntu nagusiak ikasleei gogorarazteko. Zuzenketa amaitutakoan, ebazpen orria banatu diet.
- Hizkuntzak
ikastea (IU) izeneko ulermen jarduera zuzendu dugu. Paragrafo
bakoitzaren hasierako esaldia hautatu behar zuten ikasleek, kontuan izanik
lehenengo esaldi horrek eta jarraian datorrenak koherentzia edo ideien arteko
lotura gorde behar duela (OHARRA: gelan ere egin liteke jarduera
hau: ikasleek paragrafo bakoitza irakurri ondoren, nik neure hitzekin
laburbildu ahal diet eta minutu pare bat utzi eurek paragrafo horren hasierako
esaldia hauta dezaten).
OHARRA: Ariketa hau berriro egin nahi duenak blogean du eskuragarri H5P
formatuan (interaktiboa).
- Zuzendu ahala, hainbat
azalpen eman diet, horietako batzuk, jada, joan den asteko berridazketetan
agertu zitzaizkigunak (kopia bana dute):
1.
Subjuntiboaren erabilera HELBURUZKO perpausak
egiteko.
“Gaur egungo mundu
globalizatuan gero eta beharrezkoagoa da hizkuntzen ezagutza herrialde
desberdinetako herritarrak elkarrekin komunika_
DAITEZEN (=komunikatzeko)”.
2. EKIN aditzaren adiera (=hasi)
eta erabilera (beti darama NORI edo ZERI kasua).
“…euren ama hizkuntza ez den beste hizkuntzaren bat ikasTEARI ekiten DIOTE (=ikasTEN hasten dira)”.
3. -T(z)EAR nominalizazioa (=-T(z)EKOTAN
= -T(z)EKO ZORIAN = -T(z)EKO ARRISKUAN) ia gertatu dela edo gutxi falta dela
adierazteko.
“Hauek normalean hizkuntza bitxiak, galTZEAR (=galtzekotan = galtzeko zorian = galtzeko
arriskuan) daudenak edo modan ez daudenak aukeratzen dituzte, sanskritoa
eta grekera klasikoa, esaterako”.
4. X BAINO EZ = X BAIZIK EZ = X BESTERIK
EZ = X BAKARRIK.
“Hizkuntza
bat ikasteak edota menderatzeak onurak BAINO EZ dakartza “.
5. “Arestian
(=lehentxeago = gorago) aipatu dudan bezala” TESTU ANTOLATZAILEA, aurretik
adierazitako ideia bati berriz heltzeko.
6. PARTIZIPIOA + EZEAN = PARTIZIPIOA +
EZIK. Ezezko baldintzak egiteko “komodina”.
“Derrigorrezko
ikasketak amaitutakoan, hizkuntza horiek ikasten jarraitu EZEAN = jarraitu EZIK (=jarraitzen ez badute),
ikasitakoa herdoiltzen eta ahazten zaie”.
7. EGOKITU aditzaren forma TRINKOAren BI
ERABILERAK (aditz gisa / testu antolatzaile gisa).
-
Aditz gisara erabil daiteke:
Objektu sing. (zer): dagokit,
dagokik /n, dagokio, dagokigu, dagokizu, dagokizue, dagokie.
Obj. plurala (zer):
dagoZkit, dagoZkik /n, dagoZkio, dagoZkigu, dagoZkizu, dagoZkizue, dagoZkie).
-
Testu
antolatzaile
gisako erabilera: Sukaldeari dagokionez, komunari
dagokionez, kopuruari dagokionez, arrazoiei dagokienez…)
(“con respecto
a…”).
Bai erabilera batean, bai bestean, NORI edo ZERI kasua eskatzen du aurrean:
- AHOZKO ADIERAZPENA: Heziketa ala…diziplina? (0,35-40¨). Aurreko egunetan,
euskara ikasteko euren prozesuaz edo ibilbideaz eta erabiltzen
dituzten nahiz erabil daitezkeen baliabideez jardun zuten solasean, besteak
beste, Mintzalaguna eta Mintzanet.net ekimenei buruz. Gaurkoan, heziketak
urteen joan-etorrian izan duen bilakaeraz aritu dira.
Hezkuntza-irakaskuntza arloan azken urteotan gauzatu diren berrikuntza guztiek irakaskuntza “estatikoa” saihestu nahi izan dute eta irakaskuntza parte-hartzaile bat sustatu: sormena garatzen duena, ikasleek gogoeta egiteko (=hausnartzeko) aukera ematen diena, talde-lana eta elkarlana bultzatzen dituena… Ikasleek eurek jasotako heziketa eta euren ustez egokiena litzatekeena izan dute mintzagai, horretarako banatu diedan mintza-fitxa baliatuz.
-
Etxerako lanak:
1.
Erlatibozko perpausak lantzen II (ondokoa
edo erreferentea ezkutuan dutenak).
2. Hain serioak al gara euskaldunok? izeneko ulermen-jarduera, testua bertatik
ateratako esaldiekin osatzean datzana.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa H5P formatuan (interaktiboa) egin
dezake blogean
3. Garaian
garaikoa: Berriro ere, ordu
aldaketa izeneko testua irakurri, nire oin-oharrei eta sinonimoei
arretaz erreparatuta. Datorren egunean hizpide izango dugun gairako ideia
interesgarriak topa daitezke artikulu horretan.
-
Biltegia:
1. IDATZIZKO EKOIZPENA:
eskabide e-posta. Euskara ikasteko diru-laguntza eske Udalera idatzi
beharreko e-maila. Horretarako, gutun nahiz e-mail formalak idazteko
jarraibideak banatu dizkiet, lagungarri izango zaizkielakoan.
OHARRA: Erreparatu blogean ipini
dizuedan ereduari. Genially bidez egina da eta gutunaren zati bakoitzean
klikatuta informazioa agertzen da.
2. Lehen eskola eguna izeneko ariketa, erlatibozkoak lantzekoa. Ikasleek gure HEOeko ikasgela batekoa litzatekeen irudi bat abiapuntutzat harturik, erlatibozko perpaus libreak egin behar dituzte, nahi adina, ahal duten irudimentsuen jokatuz.
3. INDARTZE-ARIKETA (eperik gabea): Gaurkoan azaldu eta landutako zenbait egitura ikasleak pixkanaka eurenganatzen joan daitezen, indartze-ariketa: Ahozkotasuna lantzearen garrantzia testutik ateratako hamar berridazketen parekoak. Benetan gomendagarria deritzot ariketa hau egiteari.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina