46. eskola, apirilaren 8 eta 9koa
-
Zaletasunen
katea: erlatibozkoak eta zaletasunak uztartzen dituen jarduera honen kopiak
banatu dizkiet ikasleei, eurek ekoiztutako esaldiak direnez, koadernoak
txukun-txukun jar ditzaten.
-
Goizeko taldean, esku
artean dugun eduki gramatikala (erlatibozko perpausak) eta musikazaletasuna
uztartzen dituen jarduera egin dugu jarraian: “Gure koadrila”. Banaka nahiz binaka egin dute. Bertan, musika
zaletasuntzat duten koadrilakideak ageri dira eta ikasleek koadrilakide
bakoitzaren taula osatu behar dute. Ulermen jarduera egokia da oso. Bide batez,
esaldi horietan ageri diren erlatibozkoak azpimarrarazi dizkiet ikasleei eta
erlatibozko horiek NOR ala NORK kasuan dauden galdetu diet, aditz nagusiak duen
eraginaz jabetu daitezen. Jarraian,
arbelean zuzendu dugu.
-
Goizeko taldean, Ostegunak
liburuaren mintza-saiorako taldeak osatu ditugu. Ikasle bakoitzari esan diot
zein istorio prestatu behar duen oporretatik itzultzen garenean horrezaz hitz
egiteko.
-
Goizeko taldean, AHOZKO ADIERAZPENA I: Alergiari aterperik ez eta Tristurarik
ez testuak laburbildu dizkiote elkarri.
-
Goizeko taldean, AHOZKO ADIERAZPENA II: Txangoa Euskal Herrian barrena izeneko ahozko jarduera,
elkarrekintza lantzekoa. Ordu laurdenez bakarrik aritu garenez, hurrengoan
jarraitzekotan geratu gara, oso jarduera aberasgarria baita. Jarduera hau
gauzatzeko, ikasleak hirunaka jarri ditut eta asteburu baterako txangoa
antolatzen aritu dira, udaberriko giro ederra aprobetxatuz.
-
NOMINALIZAZIOEN
taula azaldu diet Taularen azalpen
zehatza egin diet ikasleei. Ohar berezia merezi izan dute honakook:
o
Posible da bihar euria egiTEA >
BALITEKE bihar euria egiTEA
(baina ez du balio mesedeak
eskatzeko: posible da leihoa irekiTZEA? baliteke
leihoa irekitzea? > Leihoa ireki AHAL DA = leihoa ireki DAITEKE? Leihoa
ireki DEZAKET?
o
Argia itzalTZEA ahaztu zait; ni
gaurko tortilla bat egitekotan geratu nintzen, baina tortilla egiTEA ahaztu zait gaurko
hamaiketakorako (nahiz eta badakidan tortillak egiten); etxetik irteterako,
pertsianak jaisTEA ahaztu zait. // Lehen banekien, baina tortilla egiTEN ahaztu
zait, aspaldian ez dut egin eta; txikitan pianoa jotzen nuen, baina aspaldian
ez dut praktikatu eta joTZEN ahaztu zait; ikastolan oso ona nintzen ingelesean,
baina ikastolatik atera nintzenetik ez dut ingelesa erabili eta horregatik,
ingelesez hitz egiTEN ahaztu zait; Alzehimerra duenari pertsianak jaisTEN (nola
jaisten diren) ahaztu zaio.
o
Goiz osoan ariketa egiten
jardun dugu = aritu gara; egunero ariketak zuzentzen jarduten dugu = aritzen
gara; bihar hori egiten jardungo dugu = arituko gara; orain = momentu honetan,
nominalizazioak aztertzen dihardugu = ari gara.
o -tzen geratu: Gure semea liburutegian geratu da ikasTEN.
o
-tzen nekatu: Hau guztia azalTZEN
nekatu naiz eta segur aski zuek hau guztia entzuTEN nekatu zarete.
o
Dabidek gu etxerako lanak
egiTERA behartu GAITU /GINTUEN (digu)
o
Dabidek “8 euskal abizen” filma
ikusTERA animatu GAITU (digu).
o
Kalera jaitsiko naiz zaborra
botaTZERA
o
Trastelekura igoko naiz liburu
hauek uzTERA.
o
Euri asko egiten badu, uholdeak
gertaTZEKO ARRISKUA DAGO
o
Aste honetan Lidlen txokolatea
oso merke erosTEKO AUKERA DAGO
o
Eskola honetan euskarako C1
maila etxetik ikasTEKO AUKERA DAGO.
o
Ni gai naiz bizkotxo bat
egiTEKO baina ez naiz gai vichisoise bat prestaTZEKO.
o
Ni gauza naiz eskalaTZEKO,
baina ez naiz gauza puenting egiTEKO.
o Ni arduratuko naiz tortillak eramaTEAZ; Iñigo arduratuko da gitarra
eramaTEAZ; Monika arduratuko da gidaTZEAZ; Maite arduratuko da edariak
erosTEAZ.
o
-tzen utzi: baimena ematea: Dabidek ez digu uzten mobila erabilTZEN; aitak ez digu utzi bere autoa
gidaTZEN; gurasoek ez diete uzten gaupasa egiTEN.
o
- tzeari utzi: lehen egiten zen ekintza bat orain jada ez egitea: EdaTEARI utzi diot; erreTZEARI utzi diot; bingoan dirua jokaTZEARI
utzi diot; ezkondu nintzenetik, gaupasak egiTEARI utzi diot; ikasle horrek
klasera etorTZEARI utzi dio...
o Euskara ikasTEARI ekin diot = euskara ikasTEN hasi naiz
o
Zer deritzozu (=irizten diozu) bihar txango bat egiTEARI? = zer iruditzen zaizu bihar txango bat egiTEA?
-
Arratsaldeko taldean, Futbolak pasioa ala erokeria
eragiten du? izeneko ulermen jarduera zuzendu dugu
(ulermen galderak eta sinonimoak dituena), astiro, beharrezko azalpenak emanez.
Honela, beste zaletasun bati heldu diogu: futbolzaletasuna. Ikasleei gogorarazi
behar izan diet:
o
Eragin aditza denean, “provocar”, “afectar”,
“influenciar” esan nahi duela eta izena denean, berriz, “influencia”.
o
Usteaz galdetzeko ikusia dugula
honako hau. Zer DERITZOZU… NORI? = Zer IRUDITZEN ZAIZU… HAU?
o
Ohia: ex. Senar-ohia, lagun-ohia,
lankide-ohia…
o
Biribilena > biribilenETAKOA
o
NOREN esanetan edo NOREN hitzetan
(baina ez NOREN arabera)
o
Ordezkatu > ordezkoa /
ordezkaria
o
Areagotu = handitu
o
Argudioa = arrazoia = argumentua
> argudio-testuak. Argudiatu edo arrazoitu.
-
Arratsaldeko
taldean, AHOZKO ADIERAZPENA: Futbolak pasioa ala erokeria eragiten
du? Horretarako,
berariaz mintza-fitxa bat prestatu diet eta banatu egin diet. Binaka horretaz
hitz eragiteko asmoa nuen arren, zazpi ikasle baino etorri ez direnez, denon
artean jardun dugu gaiaz hizketan. Futbolak mugitzen duen dirutzaz hasi eta
etorkinek jasotzen dituzten diru-laguntzez hizketan amaitu dugu; dena den,
mintza librea izanik eta ikasleen parte hartzea ikusirik, utzi egin diet
(guztira 45 minutuz jardun dugu). Merezi izan du.
-
ETXERAKO LANAK:
o
Erlatibozko perpausak. 145.
orrialdea (astiro, ez baita erraza). Erlatibozko deklinatuak: azaldu diet
ariketa zaila denez, lehenik aditza identifikatzeko eta astiro egiteko.
o
Nominalizazioa
praktikatzeko lehenengo ariketak eta erantzunak (hiru orrialde: 100. or., 137.
or. eta nik prestatua).
o Aste Santurako
Etxerako lanak izeneko txostena, berariaz Aste Santuko
oporraldian egiteko prestatua. Txosten honetan, ezezko erlatibozkoak lantzeko
ariketak; kontzesiboak, kausazkoak, hainbat lokailu…errepasatzeko
berridazketak; deklinabidea lantzeko
ariketak, eta lexikoa lantzekoak dituzte. Ariketa hauek erantzunekin
datoz, eurek zuzen ditzaten.
o Ostegunak liburua
irakurtzen amai dezatela.
o GPSari buruzko ulermen jarduera: GPSa
alboan, ibili munduan deritzona.
Bi idazlan: bata, Aste Santuan
hotel bat erreserbatzeko emaila eta, bestea, bidaian izandako arazoengatik
idatzitako erreklamazio gutuna. Lehenengoa, aukerakoa da, Inauterietan landetxearen
erreserba egiteko idatzi zuten emailaren berreskurapen modukoa (horretarako,
idazlan hartan egindako akatsak berrikus ditzatela honi ekin baino lehen);
bigarrena, derrigorrezkoa.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina