2020/03/20

A2 mailako 42. eskola 2020ko martxoaren 20koa (on-line)

42. eskola, 2020ko martxoaren 20koa (on-line)
 
-     ENTZUNAREN ULERMENA: Zein osasuntsuak diren sandaliak!!  Entzun hiru aldiz entzungaia eta, ondoren, nire erantzun orriarekin, zuzendu. Entzun aurretik, irakurri prestatu dudan hiztegitxoa, audioa hobeto ulertzeko. 

Lexiko lagungarria:
Aditua: experta. Adib. Ni astrologian aditua naiz.
Ausartu: atreverse > ausarta: atrevid@
Biluztu: desnudarse > biluzik: desnudo. Adib.: Jendea biluzik zegoen hondartza nudistan.
Zailtasuna: dificultad // Erraztasuna: facilidad. Adib. Euskaraz hitz egiteko zailtasunak dauzkat.
Oinutsik = hanka-hutsik: descalz@
Onura: beneficio > onuragarria da: es beneficiooso. Adib.: Onuragarria da egunero 2 litro ur edatea // Kaltegarria da alkohola edatea.
Gutxiagotu = gutxitu = murriztu: reducir.
Egokia = aproposa: adecuado.
Ohitu: acostumbrar(se) > ohitura: costumbre. Adib. Ohitu naiz zaborra birziklatzera.
Pausoa = urratsa: paso > pausoz pauso = urratsez urrats: paso a paso.
Zuzen: tieso // Oker: torcido
Heldu: agarrar. Adb.: Komunera noa; bitartean, mesedez, eutsi nire poltsari.
Txorkatila = orkatila: tobillo.
Onddoa: hongo
       
-        Zehar-estiloa: -(E)LA, -T(Z)EKO, -(E)N. Galtzagorri deabruaren eta nekazariaren arteko elkarrizketa zehar-estilora pasa. Zehar-estiloa (-ela, -en, -tzeko). Badaezpada (“por si acaso”), berriro eskaneatuko dizuet. 

-        A2.2. liburua. 7. unitatea: A zer plan ona!!. Denoi gustatzen zaigu aisialdiaz gozatzea (zertaz + gozatzea) eta askotan hitz egiten dugu besteekin gure plan eta asmoei buruz. Baina plan horiek egin baino lehen (=egin aurretik), dena ondo antolatu behar izaten dugu: informazioa eskatu, eman eta erreserbak egin behar izaten ditugu. Aisialdian (aisialdia: “tiempo de ocio”) izan ditugun esperientziak ere sarritan (=askotan = maiz) komentatzen ditugu ingurukoekin (<inguruko pertsonekin), besteak animatzeko edo antzeko planak egiteko. 

-       TEORIA: Bada aditz-famiia berezi bat: NAHI (IZAN) (“querer”), ARI (IZAN) (“estar haciendo”), BEHAR (IZAN) (“tener que”), BIZI (IZAN) (“vivir”), BALIO (IZAN) (“valer”), AHAL (IZAN) (“poder”) eta EZIN (IZAN) (“no poder”). Ezagutzen dituzue, ezta? Aditz konposatuak (“compuestos”) dira. 

¿Veis que todos llevan IZAN? No quiere decir que todos sean intransitivos y se conjuguen con IZAN, sino que necesitan ese IZAN auxiliar para conjugar a lo largo del tiempo. Adib.: BEHAR siempre tiene que llevar UKAN: joan BEHAR  DUT (“tengo que ir”), pero… joan BEHAR IZAN DUT (“he tenido que ir”), joan BEHAR IZAN NUEN (“tuve que ir”), joan BEHAR IZANGO DUT (“tendré que ir”), joan BEHAR IZATEN DUT (“suelo tener que ir”). Olvidémonos ahora de ese IZAN y centrémonos en qué lleva cada uno de ellos: IZAN? UKAN?
                                                                  
                                               a)      ARI: beti IZANekin erabiltzen da (berdin dio aditza transitiboa ala intransitiboa den): esertzen ARI DA; dutxatzen ARI NAIZ; mugitzen ARI ZEN //  bihar zer egingo dudan pentsatzen ARI NAIZ;  pizza bat jaten ARI ZARA; jo eta ke (“con empeño”) ikasten ARI ZEN; erosketak egiten ARI GINEN…

                                                             b)      BIZI: beti IZANekin erabiltzen da: Irunen BIZI NAIZ; non BIZI ZARA?; Gu lehen Oiartzunen BIZI GINEN…

                                                         c)      BALIO: beti UKANekin eta beti singularrean: jertse honek 20 euro BALIO DU (ditu); praka hauek 50 euro baino gehiago BALIO DUTE (dituzte); nik ordenagailua erosi nuenean, asko BALIO ZUEN…

                                                            d)      NAHI: beti UKANekin  (berdin dio aditza transitiboa ala intransitiboa den): Mirenek gurekin etorri NAHI DU txanora; spa batera joan NAHI DUGU; nirekin jolasean ibili NAHI DUZUE?; Aizkorrira igo NAHI ZENUEN, baina eguraldi txarragatik, etxean geratu zinen // Motor berria erosi NAHI DUT, elektrikoa; amak bazkaltzeko kroketak egin NAHI DITU; guk azteketa gainditu NAHI DUGU; atzo idazlana idatzi NAHI NUEN, baina ez nuen izan astirik; politikari horrek hauteskundeak irabazi NAHI ZITUEN, baina ez zuen boto askorik lortu. 

                                                            e)      BEHAR: beti UKANekin erabili (berdin dio aditza transitiboa ala intransitiboa den):  medikuarengana joan BEHAR DUT; lanera joateko, zazpietan esnatu BEHAR DUZU; atzo zurekin geratu BEHAR NUEN; baina ezin izan nintzen geratu; zaborra botatzera jaitsi BEHAR ZENUEN // bina  fotokopia hartu BEHAR DITUGU; neurri (“medida”) zorrotzak hartu BEHAR DITUGU birusari aurre egiteko (“para hacer frente al virus”); atzo erosketak egin BEHAR NITUEN, baina ez nuen izan astirik,…   Salbuespena (“excepción”): inpertsonala: osasuntsu egoteko, kirola egin BEHAR DA (“hay que hacer”).

                                                             f)      AHAL: ondoan daraman aditza intransitiboa baldin bada, IZAN hartuko du: oinez etorri AHAL NAIZ (=etor naiteke); ibili AHAL ZARETE (=ibil zaitezkete); iritsi AHAL GINEN; mugitu AHAL NINTZEN;  irakaslea haserretu AHAL DA (=haserre daiteke); gurasoak kezkatu (“preocuparse”) AHAL DIRA (=kezka daitezke)…

Ondoan daraman aditza transitiboa baldin bada, UKAN hartuko du: Bizkotxo bat egin AHAL DUZU (=egin dezakezu); liburu bat irakurri AHAL DUGU (=irakur dezakegu); betaurreko beltzak ekarri AHAL ZENITUEN; ogia erosi AHAL GENUEN; perretxikoak bildu AHAL DITUGU (=bil ditzakegu); Alhambra bisitatu AHAL DUT (=bisita dezaket)…  Salbuespena (“excepción”): koronabirus ditxoso honengatik, supermerkatuetan eta botiketan bakarrik erosi AHAL DA (“se puede comprar”).

                                                            g)      EZIN: ondoan daraman aditza intransitiboa baldin bada, IZAN hartuko du: EZIN NAIZ garaiz (“a tiempo”) iritsi bilerara; EZIN ZARETE isilik egon; EZIN GINEN kexatu (“quejarse”); EZIN NINTZEN lokartu…

Ondoan daraman aditza transitiboa baldin bada, UKAN hartuko du: EZIN DUT sinetsi!; EZIN DITUGU ontziak garbitu, ur berorik ez dagoelako; EZIN DUZUE egia aitortu (“confesar”); EZIN GENUEN filma ongi ikusi atzeko ilaratik; EZIN ZENITUEN haurrak etxean bakarrik utzi….
Salbuespena (“excepción”): koronabirus ditxoso honengatik, EZIN DA terraza batean zerbait hartu (“ no se puede tomar algo”).

-         Azalpen hau kontuan hartuta, nik prestatu dudan ariketa osagarria – eskaneatuta bidali dizuet – egin eta zuzendu. Ea zer moduz egiten duzuen!

-       Liburuko 12. orrialdea. 1. ariketa egin (cd-ko 2. audioa): Mendi-espedizioa. German lagunekin joan da mendi-espedizio batera. Oraindik ez dira mendi aldera atera, eta herriko mendi-taldekoek Germani deitu diote, espedizioaren xehetasunak (“detalles”) ezagutzeko. Entzun ezazue elkarrizketa eta osatu taula laranjan dauzkazuen denbora-adierazleak erabiliz. OHARRAK:

                                                                       a)      Erantzun koadernoan d) oker dago. “Lehenengo egunean” jartzen du eta erantzuna “hurrengo egunean” da.

                                                                  b)      Ariketa honetan denbora erreferentziak edo adierazleak agertu dira: bihar, datorren astean, egun gutxi barru, hurrengo egunean, etzi, etzidamu, bihar arte, etzi arte… Ondoko taulatxoan dauzkazue. 

                                                                          c)      BEHAR,  AHAL, EZIN. Aditz hauekin geroaldia nola egiten den ikasi dugu. Aditz bereziak dira, konposatuak. Geroaldia egiteko, IZANGO hartu behar dute (edo bertsio motza – beharko, ahalko, ezingo – erabil dezakezue):

-        Nik orain (une edo momentu honetan) erosketak egitera joan BEHAR DUT; zuk orain (une edo momentu honetan) komuna garbitu BEHAR DUZU (“tengo que…”, “tienes que…”)
>>>>> Nik bihar erosketak egitera joan BEHARKO DUT = joan BEHAR IZANGO DUT; zuk datorren larunbatean komuna garbitu BEHARKO DUZU = garbitu BEHAR IZANGO DUZU (“tendré que…”, “tendrás que…”).
-       Mendira joan GAITEZKE = mendira joan AHAL GARA; zuek gure ondoan eser ZAITEZKETE = eseri AHAL ZARETE; bazkaltzeko pizza bat eros DEZAKEGU = erosi AHAL DUGU (“podemos”, “podéis”…)
>>> Mendira joaten garenean, paisaiaz gozatu AHALKO DUGU = gozatu AHAL IZANGO DUGU; idazlana datorren astean ekarri AHALKO DUZUE = ekarri AHAL IZANGO DUZUE; datorren igandean etxetik irten AHALKO GARA = irten AHAL IZANGO GARA (“podremos”, “podréis”…)
-    Orain EZIN NAIZ zurekin geratu; EZIN ZARETE gurekin etorri; EZIN DUZUE klasean ezer jan; EZIN DUGU hori sinetsi (“no puedo”, “no podéis”, “no podemos”…)
>>> Bihar arratsaldean EZINGO NAIZ zurekin geratu = EZIN IZANGO NAIZ zurekin geratu; udan EZINGO ZARETE gurekin etorri = EZIN IZANGO ZARETE gurekin etorri; zinemara joaten bazarete, EZINGO DUZUE jatekorik eraman = EZIN IZANGO DUZUE jatekorik eraman (“no podré”, “no podréis”…).
Ondoko taula grisean (12. orrialdean) badauzkazue adibide gehiago. Ulertu da?

-   Ondoren, 12-3. orrialdeetako 2. ariketa egingo duzue. Mendi-taldekoek berehala (=segituan) idatzi dute jaso duten informazioa web-orrialdean (=web-gunean): irakurri eta informazioa osatu behar duzue. KONTUZ!! EZIN ezezko partikula da eta, beraz, erabiltzen duzuenean, ordena negatiboa, ezezko ordena erabili behar duzue!!!! Adib: “ezin naiz etorri” (“ezin etorri naiz”), “ezin izango gara elkartu” (“ezin elkartu izango gara”), “ezin genuen ikusi” (“ezin ikusi genuen”).

KONTUZ!! Ariketa hau ez dago ongi!! 3. pertsona eta 1. pertsona nahastuta daude!!! Dena 3. pertsonak egin behar duzue, zeren informazio hori web-orrian idatzi duena ez dago espedizioan!!!. Beraz, ez zuzendu erantzun koadernoarekin, honekin baizik: 
Azken berriak Katmandutik. Gaur goizean, Germanekin, Katmanduko espedizioko kidearekin, hitz egin dugu. Arazorik ez badago, bihar arratsaldean lehenengo kanpamentura iritsiko DIRA, baina han, gutxienez, bi egun EGON BEHARKO DUTE = EGON BEHAR IZANGO DUTE, girora moldatzeko (=egokitzeko). Etzi arte atseden HARTU BEHARKO DUTE = HARTU BEHAR IZANGO DUTE, eta bi egunetan EZINGO DIRA MUGITU = EZIN IZANGO DIRA MUGITU kanpamentutik. Etzidamu, odol-analisiak EGIN BEHARKO DITUZTE = EGIN BEHAR IZANGO DITUZTE. Ondo badaude, hurrengo egunean, aurrera EGIN AHALKO DUTE = EGIN AHAL IZANGO DUTE. Elurrik egiten ez badu, egn gutxi barru iritsiko DIRA bigarren kanpamentura eta berriz HITZ EGIN AHALKO DUTE = HITZ EGIN AHAL IZANGO DUTE gurekin, baina datorren astean eguraldi txarra egingo duela esan diete eta, agian, EZINGO DIRA ABIATU = EZIN IZANGO DIRA ABIATU. Berriak iristen direnean, jakinaraziko (jakin+arazi: hacer saber) dizkizuegu.

-     13. orrialdeko 3. ariketa egin. German eta lagunak lehenengo kanpamentura iritsi dira,baina planak ez zaizkie ondo atera eta mendi-taldekoei idatzi diete kontatzeko.  Irakurri  lehenengo kanpamentutik iritsi zaien e-posta (=e-maila) eta osatu taula horiko zatiekin.  Ikasleok: Ariketa honetan berriro agertu zaizkigu BEHAR, AHAL eta EZIN aditzak. Baina ez geroaldian, ekintza edo akzio amaitua adieraziz baizik. Horretarako, IZAN sartuko dugu: 

-        Nik orain (une edo momentu honetan) erosketak egitera joan BEHAR DUT; zuk orain (une edo momentu honetan) komuna garbitu BEHAR DUZU (“tengo que…”, “tienes que…”)
>>>>> Nik gaur goizean erosketak egitera joan  joan BEHAR IZAN DUT; zuk  lehentxeago (hace un rato) komuna garbitu  BEHAR IZAN DUZU (“he tenido que…”, “has tenido que…”).
-       Mendira joan GAITEZKE = mendira joan AHAL GARA; zuek gure ondoan eser ZAITEZKETE = eseri AHAL ZARETE; bazkaltzeko pizza bat eros DEZAKEGU = erosi AHAL DUGU (“podemos”, “podéis”…)
>>> Gaur goizean, mendian, paisaiaz gozatu  AHAL IZAN DUGU; Duela bi ordu etxetik irten  AHAL IZAN NAIZ premiazko erosketak egitera (“hemos podido”, “he podido”…)
-    Orain EZIN NAIZ zurekin geratu; EZIN ZARETE gurekin etorri; EZIN DUZUE klasean ezer jan; EZIN DUGU hori sinetsi (“no puedo”, “no podéis”, “no podemos”…)
>>> Gaur goizean EZIN IZAN  NAIZ zurekin geratu;  EZIN IZAN ZARETE gure ondoan eseri, gaur goizean EZIN IZAN DUZUE ohea egin (“no he podido”, “no habéis podido”…)
               Azalpena eta adibide gehiago dauzkazue 13. orrialdeko taula grisean.

-    Pasa zaitezte 14. orrialdera. Azkenean, Germanek eta lagunek oztopo (= traba = eragozpen: obstáculo) guztiak gainditu (“superar”) dituzte eta, orain, etapa bakarra  (“una sola etapa”)  geratzen zaie gailurrera (=tontorrera) iristeko. Mendi-elkarteko (< mendi-elkarteko kideek) beraiekin hitz egin dute, animoak emateko. Cloze-test bat da, a),b),c) artean aukeratzeko.  Aurreko ariketak ongi egin badituzue eta ulertu baduzue, hau egiteko ez duzue izango zailtasunik. 

-       15. orrialdea: “Kanpinera”. Kanpin batera edo beste leku batera joateko planak egiten ditugunean, zerbitzuei erreparatzen diegu (erreparatu: “fijarnos”: Zerbitzuei erreparatzen diegu: “nos fijamos en los servicios”).  1. ariketa.  Julen eta Elene, lagunekin joateko kanpin baten bila dabiltza Interneten. Sopelako kanpina gustatu zaie, zerbitzu asko dituelako. Zuek erreparatu kanpinak eskaintzen dituen zerbitzuei eta lotu hitz bakoitza bere irudiarekin. 

-    16. orrialdeko 2. ariketa. Julen eta Elene kanpinean egin ditzaketen gauzak komentatzen ari dria. Entzun entzun izan duten elkarrizketa eta esan ondorengo baieztapenak egia ala gezurra diren. Gezurrak baldin badira, zuzendu itzazue. 

-      Egin duzuen ariketa hau oso ongi etorriko zaizue orainaldiko ahalera errepasatzeko (naiteke, dezaket…) Hortxe daukazue taula (baina nik ere eman nizuen aspaldi. 2019ko urriaren 16an, 21ean, 23an eta 28an, gure 6., 7., 8. eta 9.  klaseetan landu genituen aditz hauek eta etxerako bi ariketa eman nituen  hauek praktikatzeko. Berriz emango dizkizuet, errepasatzeko ongi etorriko zaizuelako. 

-          OHARRAK: Gogoratu:

                                                            a)      Ahalerako aditzekin (naiteke, dezaket…) aditz nagusiak –I edo –TU galdu egiten du: etor_  naiteke, ikus_  dezakezu,  ibil_  zaitezkete, har_ dezaket, eros_  ditzakegu, ekar_  dezakete, ezin naiteke_  etor, ezin ditzaket ekar_…

                                                            b)      Ahalera egiteko beste aukera bat AHAL eta EZIN erabiltzea da. Hauek IZAN / UKAN eraman dezakete, aditz nagusiaren arabera (“según el verbo principal”): ni etorri ahal naiz (=etor_   naiteke), nik film hori ikusi ahal dut (=ikus_  dezaket) , guk orri hauek fotokopiatu ahal ditugu (=fotokopia_   ditzakegu), lasai egon ahal gara (=lasai egon gaitezke), ezin dugu sinetsi (=ezin dezakegu sinets_) , ezin dituzu aukeratu (=ezin ditzakezu aukera_) , ezin zara isildu (=ezin zaitezke isil_) …

                                                             c)      Ahalera inpertsonala egiteko, IZAN erabiliko dugu, nahiz eta aditz transitiboa izan: Txartelarekin eros_ DAITEKE (=erosi AHAL DA)? Bartzelonako HEOean euskara ikas_ DAITEKE  (=ikasi AHAL DA) orain dela 21 urtetik (“se puede comprar”, “se puede estudiar”…).

-    ETXERAKO LANAK (Tira, etxerako lanak izango liratekeenak (“los que serían deberes de casa”).

                                                            a)      A2.1 liburuaren lan koadernoko 122-123-124. orrialdeetako teoria irakurri. Bertan, berdintasunezko konparazioa agertzen da (bi termino konparatiborekin (bezain / adina) eta batekin (hain / hainbete), kualitatea edo nolakotasuna (hain / bezain) / kantitatea edo zenbatasuna (hainbeste / adina). Nik eman nizuen taula eta klasean azaldu nuen; beraz, ez dut uste ezer berririk aurkituko duzuenik. Baina irakurri. Ondoren, 124, 125 eta 126. orrialdeetako 11., 12., 13. eta 14. ariketak egin (jakina, zuek zuzendu, baina zalantzarik baldin baduzue, galdetu). 

                                                            b)      Bi testutxo – Kirol bitxiak eta Postaren bitxikeriak – testuak hainbat hitzekin osatzeko.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina