2020/03/24

B2.2.ko 44. eskola (on-line): 2020ko martxoaren 24 eta 25ekoa (kontuan izan balizko egunak, hau da, egun hipotetikoak direla)


44. eskola (on-line): 2020ko martxoaren 24 eta 25ekoa (kontuan izan balizko egunak, hots, egun hipotetikoak direla)

-   Ikasleok, honezkero egina duzue “Parekotasun Legea” izeneko jarduera, entzunaren ulermena lantzekoa. Horko azken itemean ageri den esapide bat azpimarratu nahiko nizueke: “Hamaika ikusteko / entzuteko jaioak gara!” (gaztelaniaz “lo que hay que ver /oír”). Esapide hau dezente erabiltzen da euskaraz. Joan den egunean bertan, gure amari entzun nion ditxosozko koronabirusari buruz ari ginelarik: “Eneeee, adin honetara heldu eta hau ikusi behar! Hamaika ikusteko jaioak gara!”.

-    Deklinabideko –(e)KO eta “Nolako?” galderari erantzuten dion –(e)KO. Azalpena aurreko egunean egin nizuen blogean eta bazenuten berau lantzeko ariketa interesgarri bat, eskaneatuta bidali nizuena. Erantzun-orria ere atxiki nizuen eta bertan, ariketaren erantzunez gain, beste zenbait adibide. Zer moduz egin duzue? Zalantzarik bai? Hona hemen nolakotasuna adierazten duen –(e)KO horren adibide gehigarri horiek:

o   25 metro neurtzen duen igerilekua > 25 metroKO igerilekua (nolako, zenbateko)( neurria adierazten du) (25 metrotako igerilekua).
o   38 urte dituen emakumea > 38 urteKO (nolako, zenbat urteko) emakumea (adina adierazten du) (38 urtetako emakumea).
o   50 kilo pisatzen duen zakua > 50 kiloKO (nolako, zenbateko) zakua (pisua adierazten du) (50 kilotako zakua).
o   1.300 metro neurtzen duen kalea > 1.300 metroKO (nolako, zenbateko) kalea (neurria edo tamaina adierazten du) (1.300 metrotako kalea).
o   600 orrialde dauzkan txostena > 600 orrialdeKO (nolako, zenbateko) txostena (neurria edo tamaina adierazten du) (600 orrialdetako txostena).
o   Lau aste irauten duen bidaia > lau asteKO (nolako, zenbateko) bidaia (iraupena adierazten du) (lau astetako bidaia).
o   Hiru gela dauzkan etxebizitza > Hiru gelaKO (nolako) etxebizitza (neurria edo tamaina adierazten du) (hiru gelatako etxebizitza).
Beraz, honako bi esaldiok ez dute adiera (=esanahi) bera:
Gure sotoan 20 urteko ardoak dauzkagu = 20 urte dauzkaten ardoak dauzkagu, 20 urte dituzten ardoak (nolako ardoak).
Gure sotoan 20 urtetako ardoak dauzkagu (noizko ardoak): 20 urtetan (zehar) ekoiztutako edo jasotako ardoak.

-         Bestalde, gogorarazi nahi nizueke posposizioek (zeri buruz, zeren aurka, zeren gainean…) ondoren izen bat daramatenean, izen horri atxikitzeko  –(e)KO hartu behar izaten dutela, “klip” bat bailitzan (=balitz bezala):

Posposizio sintagma + -(e)KO. Hona hemen zenbait adibide: (horiz daudenak izenak dira). Linguistikari buruz hitz egingo dugu > Linguistikari buruzKO + (artikulua, liburua, artxiboa, apunteak…); Ikasleak sailkatuko ditut adinaren arabera > Adinaren araberaKO + sailkapena egingo dut; Harreman ona daukagu gure artean >Gure arteKO + harremana ona da; Legearen aurka nago > Legearen aurkaKO + manifestazioa…; Gaur  modaren gainean aritu gara hizketan >Modaren gaineKO + aldizkaria erosi dut; Nik edaten dudan garagardoa alkoholik gabe egiten dute > Alkoholik gabeKO + garagardoa edaten dut.

-     AHOZKO BATERATZE SAIOA: IRUN HOBETZEKO PROPOSAMENAK.. Udal talde bakoitzak bere proposamenen eta egitasmoen berri eman behar die gainerako taldeei eta irakasleari, behar bezala arrazoituz, funtsezko arrazoiak emanez. Irakasleak arbelean laburbildu, orraztu eta ondoriozko adizki hipotetikoak letra larriz azpimarratuko ditu. Jarduera honek luze jotzen duen arren, aberasgarria iruditzen zait. Beste taldekoek euren adostasuna / desadostasuna azaldu beharko diete, behar bezala arrazoituz, funtsezko argudioak emanez. Adostasuna / desadostasuna adierazteko, honako egituraok erabil ditzakezue:

-          Ados gaude / ez gaude ados bidegorria egiTEAREKIN (zerekin  + ados egon)
-          Renfeko geltokia lurperaTZEAREN alde / aurka gaude (zeren + alde / aurka egon).

-    OHARRA: jarduera hau, joan den egunekoaren jarraipena izanik,  klasean egitekoa litzateke. Beraz, klasera itzultzen garenerako gordeko dugu. Ea luze baino lehen itzultzen garen!!

-     Udal batzordeek euren egitasmoak eta proposamenak oposizioko alderdiei azaldu eta hauen aurrean defendatzeko garaian, ezinbestean erabili beharko dituzte kausazko perpausak, euren hautua edo aukeraketa arrazoitzeko. Beraz, gaurkoan euskarazko kausazko perpausen azalpena dakarkizuet blogera, kausazkoak derrigorrez erabili behar baitituzue zeuen iritzia arrazoitzeko, bai zeuen iritzi artikuluetan, bai zeuen solasaldietan. 

Hauetxek dira ikusitko ditugun kausazko menderagailuak: -(E)LAKO, ETA, BAIT-, -T(Z)EAGATIK nahiz  –T(Z)EARREN,  -(e)NEZ (GERO), -(E)LA ETA (eta honen kidekoak: -(e)la medio, -(e)la kausa, -(e)la bide, -(e)la zio) eta ZEREN (eta). Azken honi dagokionez, azalpen zehatza apunteetan daukazuen arren, zera azpimarratu nahi nuke:

Idatziz hiru aukera dituela: bera bakarrik erabil daiteke, nahikoa baita kausaltasuna adierazteko (Bihar ezin izango naiz klasera etorri, zeren hitzordua daukat espezialistarenean); -BAIT kausazkoarekin konbina daiteke (Bihar ezin izango naiz klasera etorri, zeren hitzordua baitaukat espezialistarenean) edota –ENekin konbina daiteke (Bihar ezin izango naiz klasera etorri, zeren hitzordua daukadan espezialistarenean).

Ahoz bat-batean hitz egiten dugunez, hots, inprobisatzeko joera dugunez eta beraz, esaldia noiz amaituko dugun ez dakigunez, barra-barra erabiltzen dela, “ze...” moduan. Aurrean “ze...” esan eta lixto, gero, nahi adina luza dezakezu kausa. Nik neuk askotan erabiltzen dut.
 
-     Gatozen orain kausazkoak praktikatzera. Bi ariketa dituzue (“Euri asko egin duelako…”  eta  “Esan duzun guztiarekin ez nago ados…). OHARRA: gaur lehenengo bi ariketak – lehenengo bi orrialdeak – bakarrik egin itzazue!! Eta, noski, zuzendu. Erantzunak artxibo berean dauzkazue, atzean.

                             OHARRAK (zuzendu berri dituzuen bi ariketa horietako zenbait ohar):

o   Egundoko isuna = izugarrizko isuna = ikaragarrizko isuna = sekulako isuna = isun izugarria = isun ikaragarria .
o   BEHARTU aditzak beti darama NOR-NORK (pertsona bat osorik behartzen duzulako) + -T(Z)ERA nominalizazioa eskatzen dut (zertara? + behartu): Dabidek behartzen = derrigortzen gaitu (digu) etxeko lanak egiTERA. Berdin funtzionatzen dute “gonbidatu” eta “animatu” edo “bultzatu” aditzek ere: Dabidek zu (zuri) gonbidatu zaitu (dizu) afalTZERA; Nik zu (zuri) animatzen zaitut (dizut) “Egunean behin” lehiaketan parte harTZERA…
o   Isilean eduki = isilpean eduki.
o   Lo eta jan baino ez dut egingo = lo eta jan besterik ez dut egingo = lo eta jan baizik ez dut egingo = lo eta jan bakarrik egingo dut.

Ikasleok, 2. ariketan, ohartu edo jabetuko zineten euskaraz – gaztelaniaz ez bezala – kausa bat baino gehiago elkarrekin doazenean, bakoitzak bere kausazko marka eraman behar duela ezinbestean (gaztelaniaz nahikoa izaten da lehenengoari jartzea). Adibidez: He llegado tarde, porque me he despertado tarde, no arrancaba el coche y he perdido el autobús” > Berandu heldu naiz, berandu esnatu naizELAKO (1. kausa), autoa ezin nuELAKO (2. kausa) martxan jarri eta autobusa galdu dudaLAKO (3. kausa).

Argi geratu da, beraz, euskaraz kausa bat baino gehiago kateatuta doazenean, kausazko perpaus bakoitzak eraman behar duela bere kausazko partikula edo marka baina… orain honako zalantza hau sor dakizueke zuei… Marka bera eraman behar dute? Ala marka desberdina eraman dezakete?  Hona azalpenerako adibideak:

a)                  Berandu iritsi naiz, autoa ez zebilELAKO eta autobusa berandu iritsi dELAKO ( bi kausa autonomo eta, beraz, marka bera).
b)                  Buruko minak lehertzen nago, izugarrizko ajea dudaLAKO, bart gauean gaupasa egin BAITut (bi kausak ez dira autonomoak; bata bestearen barruan dago, bata bestearen kausa da; horregatik, aldea nabarmentzeko, marka desberdinak).

1. adibidean, berandu iristeak bi kausa edo arrazoi autonomo dauzka, ETA lokailuarekin lotuta (=uztartuta). Beraz, marka bera eraman behar dute; biek –(e)LAKO, biek BAIT-…
Zergatik iritsi naiz berandu?
Lehenengo arrazoia edo kausa, autoa ez ibiltzea.
Zergatik iritsi naiz berandu?
Bigarren arrazoia edo kausa, autobusa berandu iritsi izana.

2. adibidean, ordea, egoera bestelakoa da. Bi kausak ez dira autonomoak, bata bestearen menpekoa baizik; bata bestearen kausa dira, ez dira maila berean dauden kausak. Horregatik, bien arteko aldea nabarmentzeko, marka desberdina eraman behar dute:
Zergatik zaude buruko minak lehertzen?
Kausa edo arrazoia honako hau da: Izugarrizko ajea (=bestondoa = biharamuna) edukitzea.
Zergatik daukazu izugarrizko ajea?
Honen kausa edo arrazoia honako hau da: bart gauean gaupasa egin izana.
Beste modu batera esanda, bart gauean gaupasa egin izana ez da zuzenean buruko mina izatearen kausa, ajea edukitzearen kausa baizik.

Ulertu baldin baduzue, gai izango zarete adibideotan maila bereko kausak diren ala ez bereizteko, ezta?

Ez du ikasturtea gainditu, ikasturte osoan klasera oso gutxitan etorri delako, ia idazlanik egin ez duelako, eskolako liburua erosi ere egin ez duelako eta etxerako lanak oso noizean behin egiten zituelako.
(Lau kausak maila berean daude, lauak dira ikasturtea gainditu ez izanaren arrazoi edo kausa autonomoak. Horregatik daramate marka bera eta horregatik doaz ETA batek lotuta).

Ez du ikasturtea gainditu, ikasturte osoan klasera oso gutxitan etorri delako, ama ospitalean izan baitu luzaroan gaitz sendaezin batek jota.
(Hemengo bi kausak ez dira autonomoak; ikasturtea gainditu ez izanaren kausa klasera gutxitan etorri izana da eta, klasera gutxitan etorri izanaren kausa, berriz,  ama ospitaleratuta eduki izana. Horregatik daramate marka desberdina, kausazko bat bestearen barruan dagoelako, bestearen menpekoa delako).

-  Irun hiria hobetzeko proposamenen artean, litekeena da honako hau proposatu izana: trafikoa murriztea, horrela, kutsadura edo poluzioa ere murriztuko delakoan. Baina, zer egin liteke hirietako trafikoa gutxitzeko? Trafikoa murrizteko modu bat baino gehiago dago. Jarraian entzungo duzuen entzungaian, Stockholm-en nola jokatzen duten entzungo duzue, han “hiri sarrera ordainduaren sistema” erabiltzen baitute. ENTZUNAREN ULERMENA: Hirien erdian autorik ez (gomendatutako abiadura: x0,9). Bizpahiru bider entzun ezazue (OHARRA: jarduera hau egiteko, lehenengo zatia baino ez da entzun behar; dena den, nahi izatera, entzungai osoa entzun dezakezue, ez baitizue inolako kalterik egingo). Ondoren, zuzendu. Zuzendu ondoren, erantzunak berresteko berriz entzuteko aholkatzen dizuet.

o  Erreparaiozue sarrera gisa ipini dizuedan taulatxoari: Zer iritziko zenioke Irungo erdigunera autoz sartzeagatik ordaindu behar izateari? “Iritzi” aditzaren erabilera gogorarazi nahi nizueke:

o   Zer DERITZOZU Behobia auzoa eraldaTZEARI?(NORI = ZERI kasua darama).
o   Zer IRIZTEN DIOZU(nor-nori-nork) Behobia auzoa eraldaTZEARI?(NORI = ZERI kasua darama).
o   Zer IRUDITZEN ZAIZU (nor-nori) Behobia auzoa eraldaTZEA? (NOR = ZER kasua darama).

o   Adizki hipotetikoekin, gauza bera:
o   Zer IRITZIKO ZENIOKE (nor-nori-nork) Behobia auzoa eraldaTZEARI? (NORI = ZERI kasua darama).
o   Zer IRUDITUKO LITZAIZUKE (nor-nori) Behobia auzoa eraldaTZEA?(NOR edo ZER kasua darama).

-   “Hirien erdian autorik ez”. Entzungaitik zortzi esaldi atera dizkizuet, eskatutako egitura erabiliz berridatz ditzazuen. Egin eta zuzendu erantzun orria baliatuz. Azalpenak:

o   Lehenengo berridazketak horretarako aitzakia eman didanez, BEHARREAN azaldu nahi dizuet. Badakizue noiz erabili behar den eta nola? Nahiz eta esanahi bakarra duen, hiru erabilera desberdin ditu:
o     Bi osagai aurkajarriz (adiz bera dutelarik).
o   Bi aditz desberdin aurkajarriz eta bigarren aditza EGINekin indartuz, predikatuan beste osagairik ez dagoenez, aditza delako galdegai edo protagonista eta beraz, derrigorrez markatu behar delako.
o    Bi aditz aurkajarriz baina bigarrena indartu gabe, bigarren aditz horrek badaramalako beste osagairen bat eta beraz, aditza ezin delako izan protagonista edo galdegaia, beste osagai hori baizik. Ondorioz, aditz partizipio horrek ez darama EGIN indartzailerik.
Azalpen zehatzagoa eta adibideekin osatua duen orria atxiki dizuet blogean.

o   Halaber, lehenengo berridazketa horretan, AGIDANEAN = NONBAIT partikulak, zalantza adierazten dutenak, agertu zaizkigu. Ez da agertu zaizkigun aurreneko aldia eta ez dira agertu zaizkigun zalantzazko partikula bakarrak. Zalantza edo ziurtasun(ik) eza adierazten duten hitz, esapide nahiz egiturak eta ziurtasuna adierazten dutenak bildu eta orri hori atxiki dizuet blogean. Erreparaiezue orain, zalantza adierazten dutenei. Zalantzarik??

Jarraian dituzue zalantza edo ziurra ez den zerbait adierazteko erabili ohi diren hitz, esapide nahiz egiturak:

·         AGIAN kazetaritza-ikasketak egingo ditu gure seme zaharrenak.
·         BEHARBADA ez da bilerara agertuko.
·         MENTURAZ, hobe nuke isilik egon, baina esan egingo dizut.
·         Jende asko hartzen ari dira lantegi horretan; AUSAZ, gu ere bai.
·         EZ DA ERRAZA aurtengo liga zein futbol-taldek irabaziko duen aurreikusTEA.
·         Egun dagoen aukera ikusirik, ZAILA DA zein auto erosi erabakiTZEA.
·         BALITEKE egunen batean gure kostaldeko hondartzak desagerTZEA.
·         LITEKEENA da datorren asteburuan mendi-gailurrak zuriTZEA.
·         DIRUDIENEZ, Sitgeseko hondartzetan nudismoa debekatu dute.
·         BADIRUDI datorren astean fronte hotz bat hurbilduko dELA gurera.
·         ANTZA DENEZ, gero eta bikote homosexual gehiago ezkontzen dira.
·         Etorri behar zuela ahaztu egin zaio, ANTZA = ANTZA, etorri behar zuela ahaztu egin zaio..
·         ITXURA DENEZ, emakume horrek gaixotasun larria du.
·         Ihes egindako emakumeak Parisen amorantea zuen, NONBAIT = NONBAIT, ihes egindako emakumeak Parisen amorantea zuen = Ihes egindako emakumeak, NONBAIT, Parisen amorantea zuen.
·         Ordenagailu hau, AGIDANEAN, beste hori baino azkarragoa da.
·         AGIDANEZ, epez kanpo aurkeztu zuen eskaera; horregatik ez zuten onartu eskolan.
·         Datorren udan kolore biziak jarriko OMEN  (=EI) dira modan.
·         Haurdun OTE dago? Bihar ere eguraldi ona egingo OTE du?

o     Azkenik, arreta berezia ipini dugu azkeneko berridazketan (Garraio publikoaren ordutegia egokitu beharko litzatekeELAKOAN NAGO). Egitura honek iritzia adierazteko balio du (makina bat bider agertu izan zaigu, ezta?)

o   Batzuetan, kasu honetan bezala, beste aditz batekin doa:
o   Gaur nik liburua klasera ekarri dut, erabiliko duguLAKOAN. = erabiliko duguLAKO USTEAN. = erabiliko duguLA PENTSATUZ.
o   Maila honetan matrikulatu gara, aurten asko ikasiko duguLAKOAN. = ikasiko duguLAKO USTEAN. = ikasiko duguLA PENTSATUZ.
o   Ertzaintzak hiru gazte atxilotu zituen, emakume bati sexu erasoak egin zizkioteLAKOAN. = egin zizkioteLAKO USTEAN. = zizkioteLA PENTSATUZ.
o   Beste batzuetan, berak darama EGON aditza:
o   Bihar eguraldi bikaina egingo duELAKOAN NAGO. = egingo duELA USTE DUT.
o   Ikasle hauek oso jatorrak dirELAKOAN NAGO. = dirELA USTE DUT.
o   Bartzelonan datorren iganderako deitu duten manifestazioan istiluak sortuko dirELAKOAN NAGO. = sortuko dirELA USTE DUT.

Honek eskainitako aitzakia baliatuz, euskaraz iritzia eskatzeko eta iritzia emateko erabil ditzakegun egituren azalpena egingo nizueke, horretarako berariaz prestatutako nire orria baliatuz. Atxikia duzue orri hori. Arreta berezia merezi du IRITZI aditzak (trinko nahiz perifrastiko moduan):

o   Zer iruditzen zaizu nire alkandora (zer sing.)?
o   Zer deritzozu nire alkandorARI (zeri sing.) ?
o   Zer irizten diozu nire alkandorARI (zeri sing.)?
o    Zer iruditzen zaizu klaseak lorategian emaTEA (zer sing. Nominal. >sing.)?
o   Zer deritzozu klaseak lorategian emaTEARI (zeri sing. Nominal. > sing.)?
o   Zer irizten diozu bihar  jai egiTEARI (zeri sing. Nominal. > sing.)?
o   Zer iruditzen zaizkizu nire praka berriak (zer pl.)?
o   Zer deritzEzu nire praka berriEI (zeri pl.) ?
o   Zer irizten diEzu nire praka berriEI (zeri pl.)?

-  Gure hirietako trafikoaz kexatzen gara sarri. Kotxe-ilara luzeak jasan behar izaten ditugula, aparkatzeko lekurik ez dugula topatzen... Hain zuzen ere, aparkatzeko aukera gehiago izan dezagun – teorian, bederen, horretarako sortu zen – ezarri dute TAO sistema herri eta hiri askotan, hiri osoan ez bada ere, bai zenbait gune eta auzotan. Baina antzematen al da abantailarik? Orain errazago aurki al dezakegu aparkatzeko lekuren bat? Gainera, gauza jakina da TAO ez dela izaten doakoa; aitzitik, ordaindu egin behar izaten da. Bidezkoa al da hori? Horri buruzko jarduera egin behar duzue jarraian.
Jarduera hirukoitza da: batetik, artikuluaren muina edo mamia, ideia nagusia, alegia, zein den identifikatu behar duzue; bestetik, testua osatu behar duzue testutik ateratako hitzak hutsune egokietan txertatuz eta, azkenik, adierazpen batzuk egia ala gezurra diren adierazi behar duzue. Erantzunak nahiz azalpenak, hurrengorako utziko ditugu.

-  Joan den egunean ahalerako adizkiei heldu genien. Hasteko, ahalerari buruzko sarrerako azalpena laburbildu eta atxiki nizuen, Gramatika eta ariketak II liburuko 10. orrialdean daukazuena, baina nire orrian, ustez behintzat,  argiago ipini nizuena. 11. orrialdeko ariketak ere eginak izango dituzue, ezta? Kontuan izan 3. ariketan – ezintasuna nola adierazi – aukera bat baino gehiago daudela. Ariketa honen bidez, ezintasuna adierazteko aukera desberdinak ezagutu ditugu. Ohar zaitezte honako honetaz: indikatiboa darabilgunean (“dut”, “naiz”…), partizipioa gehitu beharko diogu: “hartu”, “kontzentratu”; ahalerako adizkiak erabiltzean, aldiz, aditzoina: “”har_”, “kontzentra_”.

o   EZIN DUT kaferik HARTU            EZIN NAIZ kontzentratu
o   EZ DEZAKET kaferik HAR_         EZ NAITEKE kontzentra_
o   EZIN DEZAKET kaferik HAR_    EZIN NAITEKE kontzentra_
o   EZIN HAR_ DEZAKET kaferik    EZIN KONTZENTRA_ NAITEKE

-   12. orrialdean, orainaldiko ahalerako adizkiak ditugu, baina NOR eta NOR-NORK sistemako 3. pertsona bakarrik. Errazenak, alegia. Horiek lantzeko, 13. orrialdeko ariketak eta nik blogera igotako ariketa osagarria – erantzun eta guzti – dituzue. Eginak dauzkazue? Nik ohartxo bat egin nahi nizueke:

o   OHARRA:  Erreparaiozue 13. orrialdeko 2. ariketako adibideari: Ingelesez astiro hitz egiten badiote, dena ulertzen du = Ingelesez astiro hitz egiten badiote, dena uler dezake. Hemendik zer ondorio atera daiteke? Ba, ahalera hau erabil daitekeela baldintza errealaren bigarren zatian, ondorio gisa:

            Euria egiten badu, busti egingo gara.
            Euria egiten badu, busti egin_ gaitezke.
            Ingelesez astiro hitz egiten badiote, dena ulertzen du.
            Ingelesez astiro hitz egiten badiote, dena uler_ dezake.

-    Jo ezazue orain Gramatika eta ariketak II liburuko 14. orrialdera. Orainaldiko ahalerarekin jarraituko dugu, bai, baina oraingoan, sistema guztiak ikusiko ditugu: nor / nor-nori / nor-nork (pertsona guztiak) / nor-nori-nork.
Egokiena, ezbairik gabe (=dudarik gabe), hau arbelean azaltzea litzateke, nire eskema arbelean jarrita, urratsez urrats edo pausoz pauso. Baina egoera honetan hori ezinezkoa denez, nik eskema blogean txertatuko dizuet (“Indikatiboko orainalditik Ahalerako orainaldirako urratsak”) eta orain, indikatiboko adizkietatik ahalerako adizkietara igarotzeko urrats nagusien berri emango dizuet idatziz (ahoz egingo nukeen azalpena idatzi dizuet, gutxi gorabehera):

o   Nor orainaldiko adizkiak (ez dute zailtasunik eta honezkero badakizkizue). Erreparaiozue 14. orrialdeko lehenengo taulari.

o   Nor-nori orainaldikoak, singular nahiz pluralean (baina nor = zer 3. pertsona dutenak bakarrik) (14. orrialdeko 2. taula):  Indikatiboko orainaldiko ZAI > DAKI bihurtzen da+ nori pertsona marka + -KE. Adib.: zait > dakiDAke; zaizu> dakiZUke; zaie > dakiEke; zaizkigu > dakizkiGUke; zaizkio > dakizkiO… Adib.: mugikorra lurrera erori ahal zaizu = mugikorra lurrera eror dakiZUke; orain hartzen ez badituzu, giltzak bulegoan ahaztu ahal zaizkizu = …giltzak bulegoan ahaztu dakizkiZUke; eskale hori diru eske hurbildu ahal zaigu = eskale hori diru eske hurbil dakiGUke
                                                
o   Nor-nork orainaldikoak: horretarako, Indikatiboko erroa -U- automatikoki        –ZAKE bihurtzen da. Gainerakoan, ez da ezer aldatzen, ez pertsona marken ordena, ez deus. Erreparaiezue 14. orrialdeko 3. taulako adizkiei banan-banan. Ohartuko zarete, alde batetik, aipatutako aldaketa hori gertatu dela denetan (Indikatiboko U> ahalerako ZAKE) eta, bestetik, pertsonen markek Indikatiboko orainaldiko nor-nork adizkietako ordena bera jarraitzen dutela, hau da,  hasieran nor pertsona markak datozela eta amaieran, nork edo subjektuaren markak. Adib.: naUzu > naZAKEzu; zaitUgu > zaitZAKEgu; dUzu > deZAKEzu; gaitUzte > gaitZAKEte; zaitUztet > zaitZAtKEtet; ditUzue > ditZAKEzue… Adib.: Eraman ahal naUzu autoz eskolaraino? = Eraman naZAKEzu autoz eskolaraino?; nahi baduzu, guk zu bazkaltzera gonbidatu ahal zaitUgu = …guk zu bazkaltzera gonbida zaitZAKEgu; irakasleak ariketak egitera derrigortu ahal gaitU = irakasleak ariketak egitera derrigor gaitZAKE > haiek zuek  haserrarazi ahal zaitUztete > haiek zuek haserraraz zaitZAKEtete 

o   Nor-nori-nork orainaldikoak. Aditz hauek nola daude osatuta Indikatiboko orainaldian? Lehenik, NOR=ZER (beti 3. pertsona, singularra nahiz plurala); gero, NORI pertsona morfema eta, azkenik, NORK edo subjetuaren marka: dizut, didazu, diguzu, diet, diegu…Ordena horretatik datorkio aditzari NOR-NORI-NORK izena. Ba ahaleran ez dugu ordena aldatuko. Bi aldaketatxo bakarrik egingo ditugu: DI horri –EZA gehituko diogu eta NORI eta NORK pertsona marken artean, -KE tartekatuko dugu: DIEZA(zki) + NORI pertsona marka + KE + NORK pertsona marka. (14. orrialdeko laugarren taula) Adib: dizut > diEZAzuKEt; diguzue > diEZAguKEzue; didate > diEZAdaKEte; dio > diEZAioKE; dizuegu > diEZAzueKEgu… Adib.: Dabid, fotokopia bat eman ahal didazu? = Dabid, fotokopia bat eman diEZAdaKEzu?; nik zuei materiala blogean ipini ahal dizuet = nik zuei materiala blogean ipin diEZAzueKEt; haiek guri lagundu ahal digute = haiek guri lagun diEZAguKEte; zuk guri zalantzak argitu ahal dizkiguzu = zuk guri zalantzak argi diEZAzkiguKEzu; haiek haiei apunteak utzi ahal dizkiete = haiek haiei apunteak utz diEZAzkieKEte


      -   Argi geratu zaizue? Ala bada, goazen praktikatzera. Blogean, “Indikatibotik Ahalerara PRAKTIKA” izeneko artxiboa  gehitu dizuet. Nire azalpena kontuan izanik, ea gai zareten bertako indikatiboko orainaldiko adizkiak orainaldiko ahalerara pasatzeko (lehenik nor-nori sistema jarri dizuet; gero, nor-nork eta, azkenik, nor-nori-nork). Erantzunak ere igoko ditut.

-         BALIZKO ETXERAKO LANAK:
o   Gramatika eta ariketak II liburuko 15. orrialdeko ariketak egin itzazue. Ea zer moduz egiten dituzuen. Zeuek zuzendu, noski.

      OHARRA: Konturatuko zineten, honezkero, etxerako lan gutxi bidaltzen ditudala; izan ere, dena etxean egin behar duzuenez, saioetara bideratu dut klasean eginez gero etxerako izango zenuketen material asko. Eta jakina, horrek esan nahi du, klase bakoitzean egin beharko zenuketen jarduera kopurua eta irakurri beharreko azalpen kopurua  – ahoz eman ezin dizkizuedanez, azalpen horiek zehatz-mehatz idazten saiatzen naiz – handiagoak direla. Bata arintzeak bestea sendotzea dakarrela, alegia.
      Hurrengo eskola ostiral arratsaldean edo larunbat goizean izango duzue ikusgai. Mila esker eta eutsi goiari!!!!!!

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina