Egun
on, ikasleok: zer moduz zaudete? Goazen gaurko klasea ematera.
-
ENTZUNAREN ULERMENA: Urte eta erdi Asian barrena (=Asian zehar) (“por, a través de Asia”). Euskadi
Irratian Asier Gabikagogeaskoari egin dioten elkarrizketa entzungo duzue.
Bizpahiru aldiz (bi edo hiru aldiz) entzun eta aukeratu erantzun zuzena. Gero,
zurendu nire erantzun orriarekin. Ea zer moduz egiten duzuen.
-
Joan den egunean, NORA, NORANTZ eta NORAINO kasuen
azalpena egin nizuen eta etxerako ariketa batzuk bidali. Erantzun orria blogean
jarriko dizuet zuzek zuzentzeko.
- Eta zer moduz moldatu zarete orainaldiko NOR-NORK aditzekin??? Bi
orrialde bidali nituen egiteko (110 eta 111), eskaneatuta. Gaur erantzunak
jarriko dizkizuet eta erantzun horietan, azalpen edo esplikazioak, zuek ahalik
eta ondoen (“lo mejor posible”) ulertzeko.
- Ondoren, egin itzazue beste bi
ariketa. Orainaldiko NOR-NORK adizkiak lantzeko, beste bi ariketa eskaneatu
dizkizuet (IKA liburuko 113. eta 164. orrialdeak) (erantzunak hurrengo egunerako
prestatuko dizkizuet). KONTUZ!! Lan koadernoko
10-11. orrialdeetako taulari emaiozue begirada bat. Joan den egunean azaldu
nuena da (baina lasai, “hi” pertsona ez dugu ikasiko). Hala ere, ez egin
oraindik lan koadernoko ariketa horiek, nik eskaneatu ditudanak baizik.
- Goazen gure liburura, 21.
orrialdera, hain zuzen ere: “Beigorri
abentura-parkea”. Txangoak (=irteerak) antolatu baino lehen, oso
komenigarria izaten da informazioa eskatzea eta biltzea (“recoger”, “recopilar”).
Altzaga ikastolako zuzendaria ikasturte bukaerako txangoak antolatzen ari da.
Beigorri abentura-parkea oso ondo dagoela entzun du eta informazioa eskatzeko
deitu du. 22. orrialdeko 3. ariketa egin behar duzue. Elkarrizketa entzun (CD-ko 7. audioa) eta elkarrizketan aukera egokia azpimarratu
behar duzue.
- Elkarrizketa hau oso aproposa
(=egokia) da MUGAGABEA lantzen hasteko (Mugagabea es la
primera columna que aparece en las tablas de declinación. Vienen a ser casos
indefinidos, no concretos) eta konklusio
bat atera dezakegu: euskaraz ZER, ZEIN eta ZENBAT galdetzaileekin (galdetzaileak: galderak egiteko partikulak),
galdera batean daudenean, MUGAGABEAN deklinatu behar da ondoko
hitza. Deklinabide tauletan mugagabeari begiratzen badiozue,
konturatuko zarete EZ DAUKALA SINGULARREKO –A –
DETERMINATZAILEA. Goazen lehenengo ikustera 3. ariketako erantzunak:
ZER abentura_ (nor kasua) (mugagabean
dago, baina singularraren berdina da kasu honetan, “abentura” hitza –a propio batekin
amaitzen delako).
ZER material_ (nor kasua) (mugagabea)
ZENBAT haurreK (mugagabea NORK kasuan. Pluralaren berdina
atera da, baina desberdin osatu dira (“se han formado de forma diferente,
aunque el resultado final haya sido el mismo”). Plurala: haurr + EK /
Mugagabea: haurr + e (vocal de unión) + K.
ZENBAT urte_ (nor kasua).
ZER orduTAN (noiz edo non kasua. Pluraleko
E falta du, ikusten?)
ZER eguneTAN (noiz edo non kasua.
Pluralaren berdina atera da. Plurala: egun + ETAN / Mugagabea: egun + e (vocál
de unión) + TAN.
Begiratu
deklinabide taulari. Simplificando, podría decirse que con el Mugagabea,
a) En los casos NOR, NORK, NORI, NOREN, NORENTZAT, NOREKIN, NORENGATIK,
ZEREZ no aparece el determinante singular –A,
porque Mugagabea indica algo inconcreto o no conocido.
Cuando la palabra termina en
vocal, basta con no meter el determinante –A. Adibidez:
UmeA (“el niño”. Es un niño
concreto) // Zenbat ume_ (“cuántos niños”) (mugagabea). Beste adibide bat: UmeARENTZAT (“para el niño” . Es un
niño concreto) // Zenbat umeRENTZAT
(“para cuántos niños” . No son niños concretos). Beste adibide bat: IkasleARI gainditu dio irakasleak (“el
profesor ha aprobado al alumno”. Es un alumno concreto) (sing.) // Zein ikasleRI (“a qué alumno le ha aprobado
el profesor?”. Ez dakigu, ez da konkretua) (mugagabea).
Si vemos una palabra en
Mugagabea con una –a es que esa –a es suya propia. En ese caso, en caso de que la palabra
tenga una –a propia al final, el resultado final sería igual que en el
singular. Adibidez: alabAREKIN
(“con la hija”) (sing. konkretua) (alaba + Arekin
> a + a = a: alabAREKIN) //
zenbat alabaREKIN (“con cuántas
hijas”) (mugagabea, ez dira alaba konkretuak) (alaba + rekin).
Si la palabra acaba en consonante,
seguimos sin el determinante –A, pero en muchos de estos casos el resultado es
igual que el plural, aunque se hayan originado de forma distinta: gizonEKIN (“con los hombres”)
(plurala) (gizon + EKIN) // Zenbat gizoneKIN? (“con cuántos hombres?”) (mugagabea) (gizon + e (vocal de
unión) + KIN). Azkenean, emaitza bera da (al final, el resultado final es el
mismo). Beste adibide bat: LagunEKIN
(“con los amigos”. Konkretuak dira) (plurala) (lagun + EKIN) // Zein laguneKIN haserretu zara? (“con qué
amigo te has enfadado?”) (Mugagabea, ez da lagun konkretua) (lagun + e (vocal
de unión) + KIN).
b) Leku-denborazko kasuetan (en los casos que indican lugar o tiempo)
(NON, NONDIK, NORA, NORANTZ, NORAINO, NONGO), el restultado es parecido al
plural pero sin la –E- del plural. Adib.: HerriETAN oso ondo bizitzen da (“en
los pueblos se vive muy bien”) (herri + ETAN) // Zein herriTAN bizi zara? (“en qué pueblo vives?”) (mugagabea, ez da
herri konkretu bat) (herri + TAN). Esto, en
caso de que la palabra acabe en bocal.
Porque si acaba en consonante, el resultado es igual que en
el plural: AutobusETAN (“en
los autobuses”) (plurala) (autobus + ETAN) // Zein autobuseTAN? (“en qué autobús?”)
(mugagabea) (autobus + e (vocal de unión) + TAN).
- Badakit mugagabea ez dela erraza,
baina saiatu naiz ahalik eta ondoen azaltzen. Zuen liburuan, 21. orrialdean
daukazue azalpena. Irakurri. Hor dituzue
mugagabea erabiltzeko hiru kasu. Lan
koadernoko 17-18. orrialdeetan ere oso ondo azalduta dago. Irakurri.
a)
Izen Propioekin (Izen
bereziekin)
b)
Zenbakiekin. Bueno, este punto también es delicado y requiere una explicación más
profunda. Por ahora, lo dejamos para otra ocasión.
c)
ZER, ZEIN eta ZENBAT
galdetzaileekin: Zer
orduTAN?,Zein ikastetxe_ itxi dute? Zenbat urte_ dituzu? Zenbat euro_ kostatzen
da egonaldia (“la estancia”)? Zenbat ikasleK eman didate idazlana?
Laburbilduz (“resumiendo”): ZER, ZEIN eta ZENBAT GALDETZAILEEKIN agertzen diren
hitzak (galderetan eta zehar-galderetan) MUGAGABEAN. Adibidez:
- Zer ordu_ da?
(zer orduA da?)
- Zein etxeTAN bizi zarete? (zein
etxeAN, zein etxeETAN)
- Zenbat zuhaitz_ bota dituzte? (zenbat
zuhaitzA, zenbat zuhaitzAK)
- Zein bizilagunI tokatu zaio loteria? (zein
bizilagunARI, zein bizilagunEI)
- Zenbat laguneKIN izan zarete
oporretan? (zenbat lagunAREKIN, zenbat lagunEKIN)
- Zein kaleTAN (zein auzoTAN) bizi zara? (zein
kaleAN, zein kaleETAN, zein auzoAN, zein auzoETAN) > Noski, erantzuna singularrean izango
da, zehatza edo konkretua delako: Puiana auzoAN (sing.) bizi naiz;
Nafarroa kaleAN (sing.) bizi naiz. Zein unibertsitateTAN (mugagabea) ikasi
duzu? Deustuko unibertsitateAN (sing.) ikasi dut.
OHARRA: Hitzak
amaierako –a bokala berea edo propioa duenean, mugagabean ez du galtzen:
zein dendaTAN, zenbat seme-alaba, zein fabrikaTAKO,
zer gauza, zein eskolatara...
- Goazen 22. orrialdeko 2. ariketa egitera. Ikastolako lankideei
Beigorri abentura-parkea asko gustatu zaie eta erreserba egiteko eskaera-orria
bete dute Interneten. Ikasleok: zuek, eskaera-orri horretako galderak osatu
behar dituzue, ondoan daukazuen taulatxo horiko hitzak (denak ere mugagabean
daudela konturatu zaitezte) erabiliz.
a)
zer helbide_ (nor kasua)
b)
zer egun + e (vocal de unión) + TAN (non = noiz kasua mugagabean)
(-e- lotura-bokala behar du n- eta –t kontsonantzeak lotzeko).
c)
zer ordu + TAN (non = noiz kasua mugagabean) (Ez du bi kontsonante
lotzeko –e- lotura-bokala behar, “ordu” bokal batekin bukatzen delako).
d)
Zenbat lagun + e (lotura bokala) + K (nork kasuaren marka
mugagabean) (-e- lotura-bokala behar du, n- eta –k kontsonanteak lotzeko).
e)
Zenbat urte_ (nor kasua)
f)
Zein ibilbide_ (nor kasua)
- Joan zaitezte orain 23. orrialdera: “Sagardotegira”. Jatetxe batean afaltzeko plana egiten dugunean
erreserba aurrez (=aurretik = aldez aurretik) (“con antelación”) egin behar
izaten dugu. Aitorrek Alberro sagardotegian telefonoz egiten diren erreserbak
hartzen ditu. Gaur bi dei jaso ditu. Batek erreserba egin nahi du eta besteak,
afaltzeko eguna aldatzeko deitu du.
Entzun elkarrizketa (CD-ko 8 eta 9. entzungaiak)
eta idatzi agendan Aitorrek egin behar dituen erreserbak eta aldaketak. Ez du
zailtasun handirik.
- OHARRA: NOIZKO?
kasua (“para cuándo?”) agertu zaigu behin eta berriro: AsteburuRAKO
erreserba egin nahi dut; NOIZKO
nahi duzu? IgandeRAKO nahi
dut; Azaroaren 14RAKO; Zer
orduTARAKO etorriko zarete?;
Zortzi eta erdiETARAKO han
izango gara; OstiralERAKO
erreserba egin genuen; Azaroaren hamahiruRAKO
badaukazue tokirik?; LarunbatERAKO
badaukagu tokia; BederatziETARAKO
hemen egongo zarete, ezta?
Ikasleok,
klasea amaitzen denean nik neuk ere askotanz esaten dizuet “hurrengo
egunERAKO hau eta hau egin”
edo “idazlana datorren asteRAKO
da” edo “asteazkenERAKO etxerako lanak hau eta
hori dira”.
Kasu hau
azaltzen duen taulatxoa 23. orrialdean daukazue. Begiraiozue.
- Ondoren, 23. orrialdeko 6. ariketa egin ezazue. Erreparatu (“fijaos”)
sagardotegiko agendari eta erantzun galdera horiei. KONTUZ!!
Gogoratu, erantzuna aditzaren justu aurrean
jarri behar dela!!
- Hotelean. Azkenik,
informazioa eman eta eskatzeko eta erreserbak egiteko, egitura batzuk
errepasatuko ditugu. Cristinak hotel batera deitu du, asteburua pasatzeko
informazioa eskatzeko eta erreserba egiteko. Irakurri eta osatu Cristinak
hoteleko harreragilearekin (hareragilea: harrera egiten duen langilea, “recepcionista”)
izan duen elkarrizketa, a) b) eta c) artean aukeratuz. Azken egunotan ikusten ari garen eduki batzuk errepasatzeko oso ongi
etorriko zaizue:
a)
NORAINO (lekua
adierazteko) //// NOIZ ARTE (denbora
adierazteko)
b)
ZER, ZEIN,
ZENBAT + mugagabea
c)
NOIZKO kasua
-
ETXERAKO LANAK:
a)
Julia Berger alemaniar gazte bat
dugu. Donostian hasi zen euskara ikasten eta elkarrizketa bat egin diote. Zuek,
galderak eta erantzunak lotu behar dituzue, baina kontuz, bi galdera soberan
daude (erantzun orria hurrengorako utziko dut).
b)
Lan koadernoa. 7. orrialdeko
taula irakurri (noiz arte) eta egin 7-8.
orrialdeetako 5. ariketa (autozuzenketa).
c)
Lan koadernoa. Irakurri
17-18. orrialdeetan daukazuen taula (Mugagabea noiz erabili azaltzen da bertan)
eta egin 19. orrialdeko 14. ariketa (autozuzenketa). Ea zer moduz. Gaur idatzi
dizuedan azalpena ulertu baldin baduzue, ongi egingo duzue. Hurrengoan
galdetuko dizuet.
HURRENGO
KLASEA, ASTEAZKEN EGUERDIAN JARRIKO DIZUET. Aizue, zer moduz ari zarete
moldatzen blogarekin?? Zaindu zeuen burua eta eutsi goiari!!
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina