51.
eskola: 2024ko maiatzaren 7koa
- Urtero,
maiatzeko lehenengo igandean, Amaren
Eguna ospatzen da. Horren harira, idatziaren ulermena
lantzeko bidali nien jarduera zuzendu dugu, Ama izenekoa.
Honako oharrok egin dizkiet (eurei kopia bana eman diet):
o Miretsi (“admirar”) > miresgarria: mirestea merezi duena (“admirable”); mirespena: (“admiración”)
o Miretsi = goraipatu = laudoriotu
(laudorioa: elogio)
o Leporatu: errua bota edo egotzi.
o “Larre motzean haziak dira” (gutxirekin
ohituak) // “esne-mamitan
bizi izan da” (oparotasunean: “en la abundancia”)
o Bapo
jan dut : bete arte jan dut
o Artoa
jorratu, babarruna jorratu, gai bat jorratu: aitzurraz belarrak kentzea da. Baserri giroko aditza da,
jatorriz. Baina gaur egun, baserri giroan ez ezik, beste arlo batzuetan ere
erabiltzen da, “landu” adierazteko. Gaurko
klasean, kausazko perpausak jorratuko ditugu =landuko ditugu. Biharko
hitzaldian gai hau jorratuko dut = gai honetaz arituko dira.
o
Potro-jorran zaude: alferkerian zaude.
o
Garoa = iniztorra = iratzea: helecho. Gero eta baserri gutxiagotan ikusten dira egun garo-metak.
o
Hostoa (zuhaitzean dagoena, berdea) > orbela (udazkenean, zuhaitzetik erori eta ihartua, lehortua,
marroia)
o
Jo eta ke = buru-belarri. Jo eta ke
ari gara euskara ikasten = Buru-belarri ari gara euskara ikasten.
o
Izan ezik (=salbu) (salbuespena adierazten du) // ez ezik …ere (=ez bakarrik…ere) (bi
osagai uztartzen ditu) (ez nahastu,
badakizue esanahi desberdina dutela).
o
Errieta
ematea = errieta egitea (“echar la bronca”), bronka
botatzea. Honen antzekoa da “kargu hartzea” (“llamar la atención”): Ikasle
bat Dabiden azalpenaren erdian whattsap bat idazten hasi da eta Dabidek kargu
hartu dio.
o Marmar batean = marmarka = marmarrean
- Joan den egunean Subjuntiboko orainaldiko adizkien osaera eta lau erabilera esparruak azaldu nizkien zehatz-mehatz. Gaurkoan, hasteko, errepaso gisa, joan den eguneko teoria laburbildu diet (kopia bana eman diet). Zertarako erabiltzen dira Subjuntiboko adizkiak euskaraz? Esan dezagun, lau erabilera-kasu ditugula:
§ 1. Helburuzkoa:
·
Zertarako? galderari erantzuten
dio.
·
-T(Z)EKO nominalizazioaren parekoa da.
·
Amaieran –(e)N darama.
Eskolako idazkaritzatik deitu dute, ni lehenbailehen
joateko = joan nadiN (zaitezen, dadin, gaitezen, zaitezten, daitezen)
Eskolako idazkaritzatik deitu dute, nik nortasun agiria
eramateko = eraman dezadaN (dezazun, dezan, dezagun,
dezazuen, dezaten)
Eskolako idazkaritzatik deitu dute, nik agiriak
aurkezteko = aurkez ditzadaN (ditzazun, ditzan, ditzagun,
ditzazuen, ditzaten).
Eskolako idazkaritzatik deitu didate, nik haiei nire datu eguneratuak eman diezazkiedaN.
§ 2. Nahia edo desioa adierazten duena:
·
Zer? galderari erantzuten dio.
·
Nahia adierazten duten aditzekin erabiltzen da.
·
-T(z)EA nominalizazioaren parekoa da.
·
Amaieran –(e)N darama.
Zuek guztiok
azterketa gaindi dezazuEN nahi nuke.
Eguberri jai zoriontsuak
igaro ditzazuN opa dizut.
o 3. Aginduak ematekoa:
o Lehenengo
pertsonan:
Has gaitezEN lanean! Ikus dezaguN zer
dagoen barruan.
o Hirugarren
pertsonan:
Etor dadiLA medikuren bat lehenbailehen!! Isil daitezELA behingoz, han atzean dauden ikasleak!
o 4. Zehar-aginduak adieraztekoa:
§ Azpian agindu bat
dauka.
§ Esan, eskatu, aholkatu, gomendatu, agindu,
erregutu…
§ Zer? galderari erantzuten
dio.
§ -T(z)EKO nominalizazioaren
parekoa da.
§ Amaieran –(e)LA darama.
Dabidek hiztegia erabil dezaguLA aholkatu digu.
Irakasleak ikasleei lanean has daitezELA agindu die.
Liburutegian ondoko mutilari mesedez
isilik egon dadiLA eskatu diot.
- Arrasto digitala, gure informazioa besteen esku(ra) testuko hamaika esaldi berridatzi behar zituzten ikasleek. Ongi etorri zaie orain arte landutako hainbat eduki errepasatzeko. Bertan agertu zaizkigu:
o –AGATIK
(ere) kontzesiboa (ez nahastu –T(Z)EAGATIK kausazkoarekin)
o NORI edo
ZERI + AURRE EGIN
o ADINA (= BESTE = BEZAINBESTE)
berdintasunezko konparazio partikulak, kantitatea
adierazten dutenak.
o –(e)N SEINALE
o Partizipioa + EZEAN =
EZIK (ezezko baldintza egiteko “komodina”)
o –T(Z)EA
AHALBIDETU = -T(Z)EKO AUKERA EMAN
o Ondo baino hobeto
= ezin hobeto
o Partizipioa
+ –(E)Z GERO (baiezko baldintza
egiteko ¨komodina¨)
o NORI edo
ZERI + ERREPARATU
o –TZAT
kasua
o “mantendu” aditzaren gehiegizko erabilera
- Erantzun-orriaren eta azalpenen ale bana eman diet.
Horien artean, arreta berezia merezi izan du 3.ak. Desberdintasunezko
konparazioa errepasatzeko ongi etorri zaigu.
Datu pribatuen arrastoak (A) gure oroimenak (B) baino informazio handiagoa ematen du
gutaz.
= Gure oroimenak (B) EZ du (ematen) (gutaz) datu pribatuen arrastoak (A) ADINA (=BESTE = BEZAINBESTE) informazio (ematen) (gutaz).
Adibideok
arbeleratu dizkiet:
Nik (A) zuk (B) baino
lagun gehiago egin ditut Interneten.
= Zuk (B) EZ d(it)uzu (egin) nik (A) ADINA (=BESTE = BEZAINBESTE) lagun (egin) Interneten.
Irunen (a) Altzon (b) baino
askoz ere biztanle gehiago bizi da.
= Altzon (b) EZ da (bizi) Irunen (a) ADINA (=BESTE = BEZAINBESTE) biztanle (bizi).
Urdaiazpiko moztu berria
(a) bilduta dagoena (b) baino
osasuntsuagoa da.
= Bilduta dagoen urdaiazpikoa (b) EZ da moztu berria (a) BEZAIN osasuntsua.
KUALITATE BERDINTASUNA: NOLAKOA(K)?
Ibilgailu elektrikoak (a) ohiko
ibilgailuak (b) BAINO garestiAGOAK dira
= Ohiko ibilgailuak (b) EZ DIRA ibilgailu elektrikoak (a) BEZAIN garestiak.
KANTITATE
BERDINTASUNA: ZENBAT?
Epe luzean, auto elektrikoek (a)
ohikoek (b) BAINO GEHIAGO kutsatzen omen dute.
= Epe luzean, ohiko autoek (b) EZ omen DUTE auto elektrikoek (a) ADINA kutsatzen.
Konparaziozkoak errepasa ditzagun adibideen bidez” izeneko txostentxoa erabili dut azalpenerako. Bertan, berdintasunezko eta desberdintasunezko konparaziozko pepausak nola osatzen diren ikus dezakete, adibideen bidez. Hurrengo egunean sakontzekotan geratu naiz.
Kantitatea adierazteko, ADINA = BESTE = BEZAINBESTE erabiltzen da (Zenbat? galderari erantzuten dio eta “asko”ren konparazioa litzateke). Intentsitatea adierazteko, berriz – zenbatu edo kontatu ezin diren izenekin, abstraktuekin, adibidez – ADINAKO = BESTEKO = BEZAINBESTEKO erabiliko dugu (Zenbateko? galderari erantzuten dio eta, nolabait esateko, “handia”ren konparazioa litzateke).
o
Herrietan
(A) ez da ibiltzen hirietan (B) ADINA auto_ (zenbat auto?)(auto
asko).
o
Herrietan
(A) ez dago hirietan (B) ADINAKO trafikoA (zenbateko trafikoa?) (trafiko handia) (trafiko asko).
o
Hirietan
(A) ez dago herrietan (B) ADINAKO
lasaitasunA (zenbateko lasaitasuna?) (lasaitasun handia) (lasaitasun
asko).
o
Nik
(A) zuk (B) ADINAKO interesA daukat gai horretan
(interes handia) (interes asko) .
o
Nik
(A) zuk (B) ADINAKO gogoA daukat konfinamendua
amaitzeko (gogo handia) (gogo asko).
- Arreta berezia eskaini diogu, halaber, 10.
berridazketari ere. Bertan, baiezko baldintzak (erreala, hipotetikoa nahiz
irreala) egiteko komodina agertu zaigu: -(e)Z GERO.
Gizabanakoen arteko informazio gehien bildu eta prozesatzen dutenen
artean, Google eta Facebook dira nagusi, tamainari erreparatuZ GERO.
= Gizabanakoen arteko informazio gehien bildu eta prozesatzen dutenen artean, Google eta Facebook dira nagusi, tamainari erreparaTZEN BAdiogu = erreparaTZEN BAzaio (inperts.)
Horrek emandako aitzakia baliatuz, bereizketa hau gogorarazi diet:
-(e)Z GERO baiezko baldintza egiteko “komodina” da. Hiru baldintzetarako (erreala, alegiazkoa edo hipotetikoa, irreala edo iraganekoa) balio du eta oso erabilerraza da: partizipioari gehitzea nahikoa da, ez darama aditz jokaturik.
EZEAN = EZIK partikulen baiezko
bertsioa da.
- Baldintza
erreala: Gurera
(=gure etxera) etortzen BAzara, elkarrekin bazkalduko dugu,
aspaldiko partez. = Gurera etorriZ
GERO, elkarrekin bazkalduko dugu, aspaldiko partez.
-
Alegiazko baldintza edo hipotetikoa: Datorren igandean gurera etorriko BAzina,
elkarrekin bazkalduko genuke, aspaldiko partez.
= Datorren igandean gurera etorriZ
GERO, elkarrekin bazkalduko genuke, aspaldiko partez.
- Baldintza irreala edo lehenaldikoa: Joan den igandean gurera etorri (izan) BAzina, elkarrekin
bazkalduko genu(ke)en = Joan den igandean gurera etorriZ GERO, elkarrekin bazkalduko genu(ke)en, baina nahiago izan
zenuen jatetxe hartara joan.
-
Euria eginEZ GERO, etxean geratuko gara (= euria egiten badu)
(baldintza erreala).
-
Euria eginEZ GERO, etxean geratuko ginateke (= euria egingo balu)
(alegiazko baldintza edo hipotetikoa).
-
Euria eginEZ GERO, etxean geratuko ginen = ginatekeen (=euria
egin (izan) balu) (baldintza irreala edo lehenaldikoa), baina ateri zegoenez,
paseotxo bat ematera irten gara zakurrarekin.
-
Arazoren bat sortuZ GERO, deitudazu lehenbailehen, hitzordua
bertan behera uzteko (=arazoren bat sortzen bazaizu) (baldintza erreala).
-
Zalantzaren bat edukiZ GERO, galdedazue (=zalantzaren bat baldin
badaukazue) (baldintza erreala).
-
Jo eta ke ikasiZ GERO,
azterketa gaindituko dut (=jo eta ke ikasten badut…) (baldintza erreala).
Baina KONTUZ!!!!! EZ NAHASTU HONEKIN:
ADITZ JOKATUA + -(e)NEZ GERO: Kausa adierazten du:
-
Euria gogotik egin duENEZ (GERO), urtegiak gainezka
daude (=euria gogotik egin duelako).
-
Lan handia izan duzuNEZ (GERO), ezin izan zara
etorri festara (=lan handia izan duzulako).
-
Negu gorria igarotzen ari garENEZ (GERO), uda heltzeko irrikan
nago (=negu gorria igarotzen ari garelako).
-
Zalantza asko ditudaNEZ (GERO), hitzordua eskatuko diot Dabidi
tutoretza-saio baterako (=zalantza asko ditudalako).
- Jo eta ke ikasi dudaNEZ (GERO), azterketa gainditu dut (=asko ikasi dudalako).
- AHOZKO ADIERAZPENA: Internet bidez erostea (2. saioa) (30´). Gaurkoan, mintza-fitxa hau izan dute mintzagai. Hiztegi lagungarria banatu eta irakurri azkar bat egin diet.
Arriskuak gorabehera, batzuek Internet giza harremanetarako erabiltzen dute, lagun nahiz bikotekideak bilatzeko. Beste askok, berriz, nahiago izaten dute jendea aurrez aurre ezagutu, baina Internetera jotzen dute erosketak egiteko orduan. Egia esan, gero eta gehiago dira Internetez erosten dutenak (arropa, gailu elektronikoak, janaria – supermerkatu batzuek ematen baitute horretarako aukera – eta hamaika gai gehiago Eta birus madarikatu honek gure mugikortasuna mugatu duenetik, Internet bidezko erosketek egundoko (=sekulako = izugarrizko) hazkunde (=hazkuntza) izan omen dute. Interneten ia denetarik aurki genezake salgai, baita “haziak” ere, kar-kar-kar.
-
Etxerako lanak:
o Baldintzazko –(e)Z GERO eta kauszko –(e)NEZ
(GERO) bereizteko berridazketak.
o “Konparaziozkoak lantzeko ariketak” (erantzunak ere banatu dizkiet): OHARRA: oso
garrantzitsua iruditzen zait 3. ariketa egitea. Denak batera egin beharrean, pixkanaka eginez joan daitezela aholkatu
diet.
o Orainaldiko
subjuntiboko adizkiak lantzeko ariketak (I): “Orainaldiko subjuntiboa langai”. Eginak dituenak zuzen ditzala eta eginak ez
dituenak egin eta zuzendu gaur banatu dizkiedan erantzun-orriekin. Ariketa horietako subjuntibo adizkiei dagokienez:
§
Denak dira orainaldiko subjuntiboa lantzeko
ariketak.
§
Lehenengo bietan, NOR sistema praktikatuko dute.
§
Beste bietan, NOR-NORK (baina 3. pertsonak
bakarrik jarri ditut, zalantzarik gabe, gehien erabiltzen direnak baitira).
§
Esaldi bakoitzaren ondoren jar dezatela,
parentesi artean, subjuntiboko adizkiak ikusi ditugun lau erabilera horietako
zein duen eta, halaber, saia daitezela nominalizazio batekin berridazten.
Adib.: “Oso
eguraldi ona egin behar du ni hondartzara hurbil NADIN” (=”Oso eguraldi ona egin behar du ni hondartzara
hurbilTZEKO” (1. erabilera, helburuzkoa, “zertarako?”
galderari erantzuten diona).
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere
eskura dago blogean.
o EKARRI:
§ KAUSAZKOEI BURUZKO TEORIA
§ CLOZE-TESTA: ZER EGIN BEHAR NUKE GOOGLEK NITAZ DAUKAN INFORMAZIO GUZTIA EZABATZEKO?
§ ERE LANTZEKO ARIKETAK (LIBURUKO 212-213.ORR.)
§ EDERTASUNA izeneko ulermen-jarduera
- Oraindik eginak ez badituzue…
zuzendu gabeko etxeko lanen biltegian izan behar dituzue postit batekin:
o
-(e)LAKO
+ izena = -(e)N + izena egiturak
lantzeko hamar berridazketak (gelan zuzenduko ditugu).
o Ahalerako
ariketa gehiago egin nahi dituenak, Gramatika
eta ariketak II liburuko 1-7 unitateen errepaso-testa egin dezala (24
eta 25. orrialdeetan dagoena. Kopiatuta eman diet).
o Hernaniko
igogailua. Badira eraikinen barruko igogailuak, baina baita
hirian hiritarren mugikortasuna (mugitzeko erraztasuna: “movilidad”) eta
irisgarritasuna (norabait iristeko edo heltzeko erraztasuna: “accesibilidad”)
errazteko eraikitzen direnak ere. Horien artean, aurrenekoetakoa
(=lehenengoetakoa) izan zen Hernanin jarri zutena, hernaniarren mugikortasuna eta irisgarritasuna errazte
aldera (=erraztearren = errazteko), zehazki, Karabel auzotik goiko kaxkora
igotzeko. Horri buruzko jarduera bat duzue: Igogailua,
irisgarritasuna eta aukera berriak deritzon
cloze-testa. Egin ostean, zuzendu nire azalpen-ebazpen orriekin. Zuzendu ez
ezik, nire azalpenei arretaz erreparatu eta horko azalpenak zeuengana itzazue.
o AUKERAKOA: EZIK vs. IZAN EZIK vs. EZ EZIK…ERE errepasatzeko indartze-ariketa (blogean
eskuragarri).
o
Erlatibozko
deklinatua lantzeko:
“Arrazoia
telebista ikusten ez duEN (pertson)ARENA > duENARENA da” eta “Zure gainean ikusi nuen
katu beltz horrek…” (erantzun orriekin).
o Cloze-testa: Zer egin behar nuke Googlek nitaz dakien informazio guztia
ezabatzeko? deritzon cloze-testa. Gelan zuzenduko dugu.
o ERE
lokailua. Gramatika eta ariketak II liburuko 212-213. orrialdeak irakur ditzatela,
nahi izanez gero (E atala izan ezik).
Zergatik jarri dut “nahi izanez gero” irakurtzeko? Bada, liburua gutxietsi
gabe, nire ustez, nik joan den egunen eta gaur emandako teoria orriak argiagoak
eta ulerterrazagoak direlako. Baina agian norbaitek nahiago izango du liburuan
nola dagoen azalduta. Ondoren, egin
ditzatela 214-215. orrialdeetako ariketak (erantzun-orriak eman dizkiet). Oso
ariketa egokiak dira, ERE lokailuaren teoriako urrezko arauak edo punturik
garrantzitsuenak agertzen baitira.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan
(interaktiboa) ere eskura dago blogean.
o
Edertasuna izeneko
ulermen-jarduera, testua esaldi zatiekin osatzean datzana.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere
eskura dago blogean.
o
Egitura,
esapide eta esamolde jatorrak euskaraz (II) (gelan
zuzenduko dugu).
o
Kausazko
perpausak.
Irakurri teoria txostena.
o
“Maite Bilbao: Gerora konturatzen zara
zenbat irabazten duzun euskara jakinda”. Lehenengo gai honetan –
identifikazio pertsonala – euskaldunoi buruz ari gara. Euskal Herritik kanpo ere badira euskaldunak, Argentinan, esaterako.
Gure hurrengo protagonista jaiotzez argentinarra den arren, euskara irakasle (bezala)
aritzen da (=irakasle jarduten du = irakasle lan egiten du) Hernanin. Berari
eginiko elkarrizketan, testutik ateratako hainbat esaldi txertatu behar dira
hutsune egokietan, distraktoreak saihestuz.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere
eskura dago blogean.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina