2014/10/09

Tarteko Mailako 3. eskola, urriaren 6 eta 7koa



3.      eskola, urriaren 6 eta 7koa

-          Euskarazko aurrizkiak: Gramatika eta ariketak I  liburuko 93. orrialdean zalantzarik izan duten galdetu. Ondoren, honako oharrok egin dizkiet:
 o   NORA (anbulatoriora) / NORENGANA (medikuarengana) JO DUT = JOAN NAIZ (“jo” aditzak aurrean norabidea adierazten duen kasuren bat daramanean – nora / norengana – “joan” esan nahi du, nahiz eta ukan eraman).
o   BERE KABUZ = BERE KONTURA = BERE KASA. Adib.: “autonomoak bere kabuz egiten du lan, ez du nagusirik”.
o   AURRE EGIN. Aurrean NORI kasua (singularrean nahiz pluralean) eskatzen du. Adib :
 « ArazoARI aurre egin behar diozu, negar egin beharrean » « ArazoEI aurre egin behar diezu »
 HotzARI aurre egiteko, lepoko lodi hau jantzi dut
 Bitaminak hartzen ari naiz nekeARI aurre egiteko
 Gure haurtxoaren logelan gauean argitxo bat piztuta uzten dut, haurrak beldurrARI aurre egiteko”.
Joan den egunean, opor osteko sindromeari buruzko entzungaian ere agertu zitzaigun adibide bat: “errealitateARI aurre egin behar zaio”.
 Gaztelaniaz “hacer frente, afrontar” esan nahi du.
o   GORROTO DUT = GORROTATZEN DUT… -TZEA. Nominalizaio honezaz ohartarazi eta adibide batzuk eginarazi ikasleei ahoz.

-          Lanbidea edo ogibidea adierazten duten atzizkiak. Gramatika eta ariketak I liburuko 95. orrialdeko 1. eta 2. ariketetan zalantzarik izan duten galdetu eta bi ohar egin; bata, erantzuna gaizki dagoelako eta bestea, maila honetan ohiko akatsa delako:

Nire aisialdian futbolEAN, tenisEAN, golfEAN, saskibaloiAN, partxisEAN, musEAN… jokatzen dut = aritzen naiz = ibiltzen naiz.
Nire aisialdian futbolEAN, tenisEAN, golfEAN, saskibaloiAN, partxisEAN, musEAN…  ariTZEA (=jokaTZEA, ibilTZEA) gustatzen zait.

-          Amaia Egilegor: Errusiarrak nahiko ondo moldatzen dira euskararekin, azkar jartzen dira izeneko ulermen-jarduera zuzendu dugu. Hor atera zaigu, besteak beste, “lanak izaten dituzte” esapidea “kosta egiten zaie” esan nahi duena. Horrezaz gain, irakurri ahala, beharrezko azalpenak eman ditut; beraz, luzetxo jo du zuzenketak, baina merezi izan du. Hona hemen egin dizkiedan ohar nahiz azalpenak:
o   Norekin + ongi / gaizki moldatzen = konpontzen naiz (eramaten naiz)
o   Jakin nahian (part. + nahian) = jakiTEKO asmoz = jakiTEKO asmotan.
o   Nolatan = zergatik = zer dela-eta ?
o   Nire kontu(ra) = nire kabuz = nire kasa
o   Neuzkala-eta = neuzkalako (kausa adierazten du)
o   Ordutik = Geroztik = Harrezkero
o   Ezinbestekoa = derrigorrezkoa = nahitaezkoa = nahi eta nahiezkoa
o   ZEREN + berri izan // ZEREN + berri eman
o   30 bat = gutxi gorabehera 30
o   Lanak izaten dituzte + -TZEN = -TZEKO (= asko kostatzen zaie + -TZEA)
o   BAKARRIK = BAINO EZ = BAIZIK EZ = BESTERIK EZ
o   Denbora + EMAN = igaro = pasatu
o   Egokitu = moldatu =ohitu
-          ENTZUNAREN ULERMENA: “Euskara irakasLE Japonian” izeneko entzungaia bitan entzun dugu, itemak aurretiaz azaldu ostean, eta ondoren, zuzendu egin dugu. Zuzendu ondoren, berriro entzun dugu, astiro eta entzungaia geldiaraziz, ikasleak egindako huts egiteez jabe daitezen.
-          ETXERAKO LANAK:
o   “Euritako konpontzailea”  testuko hutsuneak bete ditzatela deklinabide-kasu egokiak erabiliz eta, ondoren, ulermen galderei erantzun (a,b,c,d)
o   Deklinabidearen taula eta berezko -a duten hitzena teoria orria banatu eta lehenik singularra eta plurala landuko ditugula adierazi diet (ondoren mugagabeari ekingo diogu, astiroago).
o   Deklinabidea: 38 eta 95. fotokopiak egin (gelan zuzenduko ditugu). Batez ere, 38.a, hurrengoan zuzenduko baitugu.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina