2014/10/24

Tarteko Mailako 8. eskola, urriaren 22 eta 23koa



8.      eskola, urriaren 22 eta 23koa

-          ENTZUNAREN ULERMENA: “Auto-lapur profesionala”. Lanbide bitxiak  ditugu egunotan hizpide (etorkizun-iragarlea, magoak, kale-musikaria, eguraldi-iragarlea…) Gaurkoan lanbide bitxi horietako bati buruzko entzungaia entzun dugu, auto-lapur profesional bati buruzkoa. Itemak irakurri eta azaldu ostean, bitan entzun eta zuzendu egin dugu. Azalpenak.

o   Luze baino lehen = laster, berehala, segituan. Adib.: Autobusa luze baino lehen iritsiko da.
o   BADAGO…-TZEA ( baiezko ahalera) / EZ DAGO…-TZERIK (ezezko ahalera).  Adib.: Gela honetan BADAGO kafea edaTEA, baina EZ DAGO erreTZERIK. Zaisako bidean BADAGO aparkaTZEA, baina elbarrientzako lekuetan EZ DAGO aparkaTZERIK.
o   GAI = GAUZA IZAN …-TZEKO. Ikasleei esaldi bana botarazi diet ahoz, egitura hau lantzeko, zertarako diren / ez diren gai = gauza galdetuta.
o   Markako autoak BESTERIK EZ du lapurtzen =…BAKARRIK lapurtzen ditu. Behin BAINO EZ dute atxilotu = Behin BAKARRIK atxilotu dute.
Zuzendu ondoren, berriz entzun daiteke, nahi izanez gero,  erantzunak berresteko.

-          AHOZKO ADIERAZPENA: Ditxosozko krisia!! (25´) Lanbideei buruzko gaia aztergai dugunez, krisiak eragiten duen langabeziaren gainean solastu dira. Horretarako, mintza fitxa bana eman diet eta nik neuk arbel digitalean ipini dut.

Mintza-saio honetarako lexiko jakingarria:
Lehiakorra: competitivo
Lehiatu: competir
Baliabideak = bitartekoak: recursos
Ordezkapena: sustitución
Ustelkeria kasuak: casos de corrupción.
Iruzurra: fraude > iruzur egin: defraudar
Behin-behineko lanpostua: temporal, provisional
Behin-betiko lanpostua = lanpostu finkoa: fijo
KrisiAREN ONDORIOZ = krisiAREN ERAGINEZ…
Auzo-lotsa: vergüenza ajena
Ikerketa eta garapena: investigación y desarrollo

-          Lanbide bitxiak, hots, ohikoak ez direnak eta, beraz, jende gutxik egiten dituen ogibideak ikusten ari garenez, etorkizun-iragarleei buruzko ulermen jarduera izan dugu zuzengai : “Etorkizuna iragarri nahian”. Batetik, hitz-bankua zuzendu dugu (ikasleek hitz-bankuko hainbat hitz txertatu behar zituzten testuko hutsuneetan) eta, bestetik, atzean datozen kausazko berridazketak. Kausazkoekiko Ohar bitez hauetako bakoitzean kausa non ageri den, aurrean ala atzean.
-          KAUSAZKO PERPAUSAK: gai honi ekiteko, berariaz arbel digitalean eskema jarri diet (eurek fotokopiatuta daukate krisialdiari buruzko mintza fitxaren  atzealdean); bertan,  etorkizun iragarleei buruzko testuan atera zaizkigun kausazko berridazketak ikus daitezke, baita beste adibide batzuk ere. Horiek aztertu ditugu (batez ere, kausa eta ondorioa zein ordenatan dauden)…
-          Halaber, BAIT- kausazkoaren idaztarauak azaldu dizkiet.
-          ETXERAKO LANAK:
o   Erlezaina da erleen etsairik handiena izeneko ulermen-jarduera, testuan hainbat esaldi txertatzekoa.
o   Kausazko perpausak lantzeko 8 berridazketa (lehena adibidea denez, zazpi hurrengoak)
o   Gogorarazi lehenengo lagunarteko eskutitza egin behar dutela.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina