41. eskola, martxoaren 23 eta 24koa
-
NOR-NORK
iraganean: perpausak osatzeko ariketa, orainaldiko adizkiak iraganean jartzekoa
(nahi duenak adizki hauekin perpausak egin eta niri eman diezazkidala tarte bat
dudanean zuzentzeko) eta zuzendu beharreko esaldien ariketa zuzendu ditugu.
o
Ohartarazi ditut AGURTU aditza
NOR-NORK dela, pertsona bat osorik agurtzen delako (nik zu agurtu zaitut >
zintudan) baina, AGUR EGIN edo AGUR
ESAN, nor-nori-nork (nik zuri agur egin = agur esan dizut > nizun), KASU
EGIN edo JARAMON EGIN bezala (zuk niri kasu egin = jaramon egin didazu >
zenidan). Halaber, “nik zu besarkatu zaitut > zintudan” (nor-nork) baina “nik zuri besarkada bat eman dizut >
nizun” (nor-nori-nork)
- NOR-NORK iragana eta bizidunen
deklinabidea uztartzen dituen ariketa zuzendu dugu. Hutsuneetan, adizkiak eta bizidunen deklinabide kasuak txertatu behar
zituzten ikasleek. Ariketa honek beste ate bat ireki digu, bizidunen deklinabidearena.
- Bizidunekin erabil daitezkeen
kasuak garbi uztearren, honako bereizketa hau egin diet. Arbel digitalean ipini
diet eta banan-banan azaldu dizkiet hiru puntuak. Azaldu ahala, kopiarazi egin
dizkiet.
a) NORENGAN
/ NORENEAN
Uste osoa dut nire amARENGAN (amarenean)
/ AmARENEAN (amaren etxean) bazkaldu dut (amarengan).
b) NORENGANA / NORENERA (aldea ez
da horrenbestekoa)
Haurra
gurasoENGANA hurbildu da / GurasoENERA (gurasoen etxera) noa lotara. ArzakENERA goaz afaltzera.
c)
NORENGANDIK / NORENETIK
Aitona
hil zaigu baina ez dut ezer espero aitonARENGANDIK oinordetzan / AitonARENETIK
(aitonaren baserritik) nator arrautzekin.
Gelako
guztiok amARENGANDIK gatoz / AmarENETIK nator (amaren etxetik), han bazkalduta.
-
Ulertu
duten jakiteko, arbelean honako bi esaldiok jarri eta aukera zuzena eginarazi
diet:
Arkitektoarengan / arkitektoarenean /arkitektoan
izan gara planoak ikusten
Askotan
pentsatzen dut Afrikako haur behartsuetan
/ behartsuengan / behartsuenean.
-
Jarraian,
etxean egin beharreko bigarren ariketa zuzendu dugu:
-
Atzo amonaRENEAN (amonaren
baserrian) bazkaldu genuen.
-
Ez nuen horrelakorik espero
lagun HORRENGANDIK
-
Oraintxe iritsi naiz etxera
medikuARENETIK (medikuaren kontsultatik)
-
Albiste onak jaso ditut
medikuARENGANDIK
-
Bihar MarisaRENEAN (Marisaren
tabernan, etxean, jatetxean…) afalduko dugu.
-
Izan ezazu konfiantza
MarisaRENGAN, oso neska leiala da eta.
- Gramatika eta ariketak I liburuko 194 eta 196. orrialdeak azaldu
dizkiet (66. gaia), hau da, bizidunen deklinabideari dagokion gaia, D salbu.
-
Goizeko taldean: Musika
zaletasunarekin jarraituz, musikaterapia izeneko ulermen jarduera zuzendu dugu,
astiro, beharrezko azalpenak emanez eta erantzun zuzena behar bezala argudiatuz
(amaitzeke geratu zaigu, gutxi falta den arren).
Besteak beste, ohar hauek egin dizkiet:
·
NORI edo ZERI + AURRE EGIN: Arazoren bat duzunean, arazoARI aurre egin
behar diozu, negar egin beharrean; arazoEI aurre egin behar diezu; berokia
jantzi dut hotzARI aurre egiteko; jertsea erantzi dut, beroARI aurre egiteko;
botika hau hartzen ari naiz gripeARI aurre egiteko…
·
Baliagarria: balio duena =
erabilgarria
·
(Begi)-bistan daude = argi daude
·
Haur ZEIN helduekin = haur NAHIZ helduekin = haur ETA helduekin = BAI
haurrekin, BAI helduekin
·
Taldeka NAHIZ banaka = taldeka ZEIN banaka = taldeka ETA banaka = BAI
taldeka, BAI banaka
·
Musika-tresnEZ (zertaz) BALIATZEN DA =
musika-tresnak (zer) BALIATZEN DITU = ERABILTZEN DITU.
·
Eraginkorra: eragina duena, “efectivo”
·
Ahalmena = gaitasuna
·
Musika-terapia espezializazioAREN BERRI IZAN
zuenean…
·
ZEREN
BERRI IZAN: zerbait jakitea, zerbaitetaz enteratzea. Adib.:
Renon euskara ikasteko beka batEN BERRI IZAN DUT.
·
ZEREN
BERRI EMAN: zerbait jakinaraztea, informazioa ematea. Adib.:
Renon euskara ikasteko beka batEN BERRI EMAN DIET ikasleei.
·
Bide HORRI (zeri) EKITEA erabaki zuen. NORI = ZERI + EKIN. Adib.: LanARI EKIN
DIOT etxera iritsi orduko = LanEAN HASI NAIZ etxera iritsi orduko; Euskara
ikasTEARI EKIN DIOT Irungo HEOean = Euskara ikasTEN HASI NAIZ Irungo HEOean.
Testu hau zuzenTZEARI ekingo diogu = Testu hau zuzenTZEN hasiko gara.
·
Uztartzea = lotzea = bateratzea (kontestu
honetan): compaginar
·
UztarTZEA AHALBIDETZEN ZION = uztarTZEKO AUKERA
EMATEN ZION
·
Egituratu = antolatu
·
Antzeman = nabaritu = sumatu
·
AlzheimerrAK JOTAKO helduekin…; DepresioAK JOTAKO
pertsona batekin,…
·
BukatuTZAT EMAN = bukatuTZAT HARTU =
bukatuTZAT JO; tratamenduTZAT HARTU.
·
Onuragarria = mesedegarria // kaltegarria da…TZEA.
·
Frogatu = egiaztatu: Frogagiria = egiaztagiria
-
Arratsaldeko taldean: ENTZUNAREN ULERMENA: Eguraldi goibela eta psikologia. Ikasleek hiru
aldiz entzun dute entzungaia eta hainbat galderari erantzun behar izan diete.
Ondoren, zuzendu egin dugu, erantzunak behar bezala argudiatuz. Erantzunak
arbel digitalean ipini dizkiet ikasleei.
-
Arratsaldeko taldean: NOR-NORI-NORK lehenaldian. Azalpena egin diet. Horretarako,
eskemak banatu dizkiet, bai orainaldikoa,
bai iraganekoa. Orainaldikoaren eta iraganekoaren arteko aldea ikusi dugu eta
azaldu diet NORK pertsona-markak aurrera igarotzen direla, aurrean doazela eta,
beraz, errazagoa gerta daitekeela iraganeko nor-nork baino. Eskemaren atzeko aldean, NOR-NORI-NORK
faltsuak dituzte. Bere garaian azaldu nituenez, ez dut errepikatu, oso argi
daukate eurek irakurtzeko.
-
ETXERAKO LANAK:
o
Egin ez dituenak, egin ditzala
erlatibozkoa lantzeko ariketak
o Gramatika eta ariketak I liburuko 195 eta 197. orrialdeetako 1,2,3 eta 4. ariketak egin
ditzatela (gelan zuzenduko ditugu).
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina