Osatu hutsuneak ERE lokailuarekin. KONTUZ! Agian BAI / EZ faltako du edo, aditz trinkoaren aurrean baldin badago, BA
Lehenengo ariketa:
Ordenagailu hau (1. osagaia) ez dabil > Bada, beste hau (2. osagaia) ERE ez dabil.Balea urdina (1. osagaia) desagertzeko zorian dago.
Bada, bengalako tigrea (2. osagaia) desagertzeko zorian dago.
Nik (1. osagaia) ez dakit hau nola egiten den.Bada, guk (2. osagaia) ez dakigu hau / hori nola egiten den.
Hegazkina (1. osagaia) automobila baino seguruagoa da.Bada, trena (2. osagaia) autoa baino seguruagoa da.
Nire gurasoak (1. osagaia) ez dira oraindik Guggenheim museoan egon.Bada, nireak (2. osagaia) ez dira egon oraindik Guggenheim museoan.
Ostiraletan (1. osagaia) ezin izaten da kale honetan aparkatu.Bada, larunbatetan (2. osagaia) ezinezkoa izaten da kale honetan aparkatzea (nom.).
Bigarren ariketa:
A: Dendan koadernoak (1. osagaia) erosi ditut. B: Eta ez al duzu bolalumarik erosi? A: Bai, bolalumak (2. osagaia) ERE erosi ditut. (=Bai, bolalumak ERE BAI.) (= Bai, BAITA bolalumak ERE.)A: Arratsaldean (1. osagaia) biharko azterketa prestatuko dut. B: Eta, gauean, ez al duzu ezer egin behar? A: Bai, gauean (2. osagaia) (biharko azterketa) prestatuko dut. A: Anek (1. osagaia) ez daki zer egin. B: Eta Idoiak, ba al daki zer egin? A: Ez, Idoiak (2. osagaia) ez daki zer egin.
(= Ez, Idoiak .) (= Ez, Idoiak .)
A: Itxasori tomatea (1. osagaia) izugarri gustatzen zaio. B: Eta tipula ez, ala? A: Bai, (Itxasori) tipula (2. osagaia) izugarri gustatzen zaio.(= Bai, tipula .) (=Bai, tipula .)
A: Tutera ez dago Gipuzkoan (1. osagaia). B: A, ez? Araban dago orduan? A: Ez, Araban (2. osagaia) ez dago = Ez, ez dago Araban (2. osagaia) .
(=Araban .) (=Ez, Araban ).
Hirugarren ariketa:
Zu (1. osagaia) ez bazoaz, ni (2. osagaia) ERE EZ.Arrainari gatz gehiegi bota diozu, eta ez arrainari (1. osagaia) bakarrik, entsaladari (2. osagaia) .
(= ez arrainari (1. osagaia) bakarrik, entsaladari (2. osagaia) .)
Latak (2. osagaia) edukiontzi honetara botatzen dira.
(OHARRA: aditz jokatua daramanez (“botatzen dira”), ERE bakarrik)
Mutil hori (1) ez da gure ikastetxekoa eta berarekin dagoena (2) .
(= berarekin dagoena (2) .)
Txikitan (1) iluntasunak ikara ematen zidan, eta orain (2) leku ilunetan ez (ezazu) pentsatu lasai nabilenik. Zu (1) ez zara bakarra; gauza bera esan didate beste lagun guztiek (2) .
(OHARRA: ERE bakarrik, nahiz eta amaieran geratu, zeren aditz jokatua darama: “esan didate”)
Zure automobilean (1) lau baino ez gara sartzen. Andonirena (2) behar dugu, denok joango bagara.
(OHARRA: aditz jokatua daramanez – “behar dugu” – ERE bakarrik)
Azkenaldi honetan (1) izugarri hazi da golfean aritzen diren jokalarien kopurua eta… datozen urteetan (2) ugaritu egingo dira zaleak. (OHARRA: aditz jokatua daramanez – “ugaritu egingo dira” – ERE bakarrik) Bost urte baino ez dauzka, baina ederki ikasi du pailazoarena egiten (1) eta adarra jotzen (2) .
(= adarra jotzen (2) .) (Kasu honetan, ERE lokailuak bi nominalizazio lotu ditu).
Laugarren ariketa:
Nik (1. osagaia) badakit zergatik haserretu den Oskar. Guk (2. osagaia) ERE badakigu (zergatik haserretu den Oskar).
Matematikako azterketa (1. osagaia) seik bakarrik gainditu dute.Fisikakoa (2. osagaia) seik bakarrik gainditu dute.
(=Fisikakoa (2. osagaia) .) (= Fisikakoa (2. osagaia) ).
Bonboiak amonarentzat (1. osagaia) dira.(Bonboiak) aitonarentzat (2. osagaia) dira[1].
(=Aitonarentzat (2) .) (= aitonarentzat (2) .)
Irakurtzen (1. osagaia) ikasi du gure Gorka txikiak.Batuketak egiten (2. osagaia) [2] ikasi du gure Gorka txikiak.
(=Batuketak egiten (2) .) (= batuketak egiten (2) .)
Mendian piraguan (1. osagaia) ibili gara.Mendian eskalatzen (2. osagaia) ibili gara.
(OHARRA: bi “zertan?” lotzen ditu hemen ERE lokailuak: piraguan + eskalatzen. Aditz bera daramate biek: “ibili gara”).
= Mendian piraguan ibili (1. osagaia) gara.
Mendian eskalatu (2. osagaia) egin dugu = eskalatu (2. osagaia) eskalatu dugu.
(OHARRA: bi aditz partizipio desberdin lotu ditu EREk esaldi honetan: ibili + eskalatu. Horregatik, bigarrena derrigorrez indartu behar dugu, EGIN gehituz edo errepikatuz).
Entsalada (1. osagaia) dago afaltzeko. Patata tortilla (2. osagaia) dago[3] afaltzeko.(= Patata tortilla (2) .) (= patata tortilla (2) .)
Janirek ez du idazlana bukatu (1. osagaia)Janire idazten hasi (2. osagaia) ez da EGIN = Janire idazten hasi (2. osagaia) ez da hasi. (OHARRA: bi aditz partizipio desberdin lotu ditu EREk esaldi honetan: bukatu + hasi. Horregatik, bigarrena derrigorrez indartu beharra daukagu, EGIN gehituta edo errepikatuta).
Manu eta Iker burugogorrak (1. osagaia) dira.Manu eta Iker atseginak (2. osagaia) dira[4].
(= Atseginak (2) .) ( = atseginak (2) ).
Ez jakinarena eginez (1. osagaia) ez duzu ezer konpondukoNegar eginez (2. osagaia) [5] ez duzu ezer konponduko.
(=Negar eginez (2) .) (= negar eginez (2) ).
Bosgarren ariketa:
Jonek (1) ezin izan du amaitu eta Patxik (2) ERE EZ. (= EZTA Patxik (2) ERE.)
Niri Mozart (1) gustatzen zait eta Bach (2) ERE BAI. (= BAITA Bach (2) ERE.)Alemanez (1) ondo mintzatzen da eta ingelesez (2) .
(= ingelesez (2) .)
Makarroirik (1) ez dute jan eta haragirik (2) .(= haragirik (2) .)
Realak (1) irabazi egin du eta Osasunak (2) .(= Osasunak (2) .)
Txipiroiak (1) ez ditut gogoko eta tripakiak (2) .(= tripakiak (2) .)
Ez dago etxean (1) eta bere bulegoan (2) .(= bere bulegoan (2) .)
Seigarren ariketa:
Volga ibaiak (1. osagaia) 3.700 kilometroko luzera du gutxi gorabehera eta Mississippi ibaiak (2. osagaia) ERE BAI.Zure iritzia (1. osagaia) ez zaigu ondo iruditu; zure jarrera (2. osagaia) . Lana ondo egiten duenean (1. osagaia) zorionak ematen dizkiogu, baina lana hain ondo egiten ez duenean (2. osagaia) animatzen dugu (=ematen dizkiogu animoak).
(=…lana hain ondo egiten ez duenean (2) .)
Sergiok ontziak garbitu (1. osagaia) ditu eta lehortu (2. osagaia) EGIN ditu.(= eta lehortu (2. osagaia) LEHORTU ditu).
(OHARRA: bi aditz partizipio desberdin lotu ditu EREk esaldi honetan: garbitu + lehortu. Horregatik, bigarrena derrigorrez indartu beharra daukagu, EGIN gehituta edo errepikatuta).
(= eta lehortu (2. osagaia) .) (= lehortu (2. osagaia) .)
Kezkatuta (1. osagaia) nago eta oso urduri (2. osagaia) .(=eta oso urduri (2) nago[6].)
Kontuan hartu behar da ikasle hori oso langilea dela (1. osagaia), ikasturtean zehar asko ahalegindu dela (2. osagaia) [7].(= ikasturtean zehar asko ahalegindu dela (2. osagaia) .)
(=ikasturtean zehar asko ahalegindu dela (2. osagaia) kontuan hartu behar da.)
Euritakoa (1. osagaia) zurea da, eskularru hauek (2. osagaia) .(= Euritakoa (1) zurea da, eskularru hauek (2) .)
(= Euritakoa (1) zurea da, eskularru hauek (2) zureak dira.)
[1] ERE justu aditz trinkoaren aurrean geratu denez, BA- erantsi behar zaio derrigorrez. IKUS apunteak (6. araua)
[2] Kasu honetan, ERE lokailuak bi nominalizio elkartu ditu. Zertan? (-t(z)en) + Zertan? (-t(z)en) daki
[3] ERE justu aditz trinkoaren aurrean geratu denez, BA- erantsi behar zaio derrigorrez. IKUS apunteak (6. araua).
[4] ERE justu aditz trinkoaren aurrean doanez, BA- erantsi behar zaio derrigorrez. IKUS apunteak (6. araua).
[5] Hemen, moduzko bi adizlagun elkartu ditu ERE lokailuak. Nola? + Nola?: ezjakinarena eginez + negar eginez.
[6] ERE justu aditz trinkoaren aurrean dagoenez, BA- erantsi behar zaio derrigorrez. IKUS apunteak (6. araua).
[7] Kasu honetan, ERE lokailuak bi perpaus konpletibo, hau da, bi –(e)LA batzen ditu.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina