2024/04/27

B2.2 mailako 47. eskola, 2024ko apirilaren 23koa

 

47.  eskola:  2024ko apirilaren 23koa

-        ENTZUNAREN ULERMENA: Albiste laburrak (II). Proba zuriko 3. entzumen ariketa egin dugu gaurkoan. Ikasleek bi aldiz jarraian entzun dituzte sei albiste labur eta a) b) c) artean aukeraketa egokia egin behar izan dute.

-  Alegiazko Ahalera edo Hipotetikoa. Indartze-ariketa (Alegiazko Ahalerak edo Hipotetikoak eragiten dizkigun buruhausteak) egin duten galdetu eta balizko zalantzak argitu. Erantzun-orria banatu diet. OHARRA: norbaitek oraindik egin ez badu, egin ditzala hurrengorako, Iraganeko Ahalera edo Lehenaldikoa azalduko baitut.

OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.

-   Orainaldiko Ahalerako eta Alegiazko Ahalera edo Hipotetikoko lau sistemetako adizkiak nola sortzen diren gogorarazi diet, hots, Indikatiboko adizkietatik abiatuta zein urrats eman behar dituzten Ahalerako adizkiak eratzeko. Zenbait adibide ipini dizkiet arbelean:

1.Nor-nori:

Orainaldian DAKI-nori-KE: erori ahal zaizu = eror­_ dakizuke



Hipotetikoa: LEKI-nori-KE: eror_  lekidake, lekizkiguke…

 

2.Nor-nork:

Orainaldian U > ZAKE:


nik zu zigortu ahal zaitut = …zigor_ zaitZAKEt, ekar_ naZAKEzu, ikus_ gaitZAKEzue…

 

Hipotetikoan:

§  Indikatibo lehenalditik abiatuta, U > ZAKE eta –N kendu: nindUzun > nintZAKEzu; gintUzten >


 

      gintZAKEte; zintUztegun > zintZAKEtegu

§  edo orainaldiko  ahaleratik abiatuta, A-ren ordez, -INT: nazakezu > nintzakezu; gaitzakete > gintzakete; zaitzaketegu > zintzaketegu. Hirugarren pertsonek, L-

3.Nor-nori-nork:

Orainaldian: DIEZA+ nori + KE + nork:

erosi ahal didazu = eros_ diEZAdaKEzu; utzi ahal dizkiet = utz_ diEZAzkieKEt


Hipotetikoan, NORK aurrera, abiapuntua Indikatiboko lehenaldia delako: Nork + IEZA + nori  + KE + (TE). Beraz, orainaldian ez bezala, hipotetikoan desberdin hasiko zaizkigu adizkiak, subjektuaren edo nork kasuaren arabera: eros_ zenIEZAdaKE; utz_ nIEZAzkieKE

 

-   Ondoren, Gramatika eta ariketak II liburuko 19. orrialdeko ariketak eginak eta zuzenduak dituztelakoan, honako ohar hau egin diet:

Ikusi genuen Orainaldiko Ahalera erabil daitekeela Baldintza Errealarekin konbinatuta (Ingelesez astiro hitz egiten badiote, dena uler_ dezake).

Bada, gauza bera gertatzen da Alegiazko Ahalera edo Hipotetikoarekin: Alegiazko Baldintza edo Hipotikoaren (2. baldintza) ondorio gisa erabil daiteke Alegiazko Ahalera edo Hipotetikoa  (ekialdeko euskalkietan joera hori dute), Ondorioko adizki hipotetikoen ordez (guk, hegoaldean, gehiago erabiltzen dugu ondorioko aditz hipotetikoa).

Bihar jai izango bazenu, elkarrekin egun pasa egingo genuke (ondorio hipotetikoa) (“haríamos”)

= Bihar jai izango bazenu, elkarrekin egun pasa egin genezake (ahalera hipotetikoa) (“podríamos hacer”).

 

Autoz joango banintz, garaiz iritsiko nintzateke bilera horretara (ondorio hipotetikoa) (“llegaría”)

= Autoz joango banintz, garaiz irits­­_ ninteke bilera horretara (ahalera hipotetikoa) (“podría llegar”)

 

Hona hemen adibide gehiago:

 

Ikasleak gehixeago saiatuko balira, emaitza hobeak lortuko lituzkete (ondorio hipotetikoa) (“conseguirían”).

= Ikasleak gehixeago saiatuko balira, emaitza hobeak lor_ litzakete  (ahalera hipotetikoa) (“podrían conseguir”).

 

Datorren astebururako eguraldi ona iragarriko balute, Urbasan mendi-ibilia egitera joango ginateke (ondorio hipotetikoa) (“iríamos”).

= Datorren astebururako eguraldi ona iragarriko balute, Urbasan mendi-ibilia egitera joan_ gintezke (ahalera hipotetikoa) (“podríamos ir”).

 

Erosleentzat aparkatzeko lekua nonbait BALEGO (=egongo BALITZ), auzoko erdigunean ez LITZATEKE arazorik izango eta auzokoek eta eskolako irakasle-ikasleok kotxeak hobeto aparkaTUKO GENITUZKE (ondorio hipotetikoa) (“aparcaríamos”)

=…auzokoek eta eskolako irakasle-ikasleok kotxeak hobeto aparka_ GENITZAKE (ahalera hipotetikoa)(“podríamos aparcar”).

ERNE!!! Ohar zaitezte, ordea, baldintzaren ondorioan (egingo, iritsiko, etorriko, ikusiko…) ez bezala, ahalera erabiltzen dugunean aditzoina (egin_, irits_, etor_, ikus_) baliatuko dugula, -I edo  –TU aditz-aspektu markarik gabe, alegia.

-   Joan den egunean, gai berriari heldu genion (Internet,sare sozialak eta teknologia berriak). Hasteko, zibersegurtasunari buruzko ulermen jarduera zuzendu genuen (“Ziberseguruak al gara?”). Gaurkoan, Arrasto digitala izeneko cloze-testa zuzentzen jardun dugu (lehenengo 6 itemak), astiro, beharrezko azalpenak emanez. Jarduera honek merezi du, ikasleei hainbat eduki gogorarazteko eta eduki berri batzuen berri emateko, hala nola:

o   Nola vs. Zertan (gaztelaniaz biak gerundioak direnez, ikasle batzuek nahastu egiten dituzte) (1, 24). Hau azaltzeko orrialde osagarria banatu diet eta irakurri ahala, azalpenak eman dizkiet. 

o   ERE (esaldian aditz jokatua dugunean, inoiz ez “ere bai”, aditzak berak adierazten duelako esaldi hori baiezkoa dela. Ni ERE Irunen bizi naiz (Ni ere bai Irunen bizi naiz). ERE BAI, BAITA…ERE, bertsio laburra dira, aditzik gabe erabiltzekoak. 

Horren harira, ERE partikularen erabilera azaldu diet, astiro, teoria-txostena baliatuz. Batetik, ERE partikula indartzailea; bestetik, ERE emendiozko lokailua. Puntuz puntu azaldu diet txostena (“ERE lokailuaren erabilera”). 

o   EZIN + partizipioa: ezin naiz etorri, ezin dut egin, ezin gara ibili, ezin genuen ikusi…. EZIN IZAN aditzaren erabileraren berri eman diet. Horretarako, berariaz prestatutako taula azaldu diet.

 - AHOZKO BITARTEKOTZA: Nola bihurtu zure etxea ziberleku segurua” eta  Zibersegurtasuna haurrekin”. Ikasleek binaka adostuta, bitartekotza ariketa hau prestatu behar izan dute etxean, asko jota 15 minutuz. Horrelako aholkuak emateko egitura hauek erabil ditzatela aholkatu diet: 

o   Komenigarria da / litzateke = gomendagarria da / litzateke …-T(z)EA

o   Partizipioa +behar(ko)  ZENUKE

o   Komeni zaizu…-T(z)EA

o   Nik, zu izango banintz,…. nuke

o   …-T(z)EKO aholkatzen = gomendatzen dizut.

-          Etxerako lanak:

o   Nola vs. Zertan bereizteko ariketa (ikasleen idazlanetako zenbait esaldi, eurek aukeraketa zuzena egin dezaten).

o   EZIN IZAN aditzaren erabilera lantzeko ariketa. Erreparatu diezaiotela ongi IZAN / UKAN behar duen eta zein alditan jokatu behar duten, denbora aditzondoei begiratuta.

o   ERE lokailua. Gramatika eta ariketak II  liburuko 212-213. orrialdeak irakur ditzatela, nahi izanez gero (E atala izan ezik). Zergatik jarri dut “nahi izanez gero” irakurtzeko? Bada, liburua gutxietsi gabe, nire ustez, nik joan den egunen eta gaur emandako teoria orriak argiagoak eta ulerterrazagoak direlako. Baina agian norbaitek nahiago izango du liburuan nola dagoen azalduta.  Ondoren, egin ditzatela 214-215. orrialdeetako ariketak (erantzun-orriak eman dizkiet). Oso ariketa egokiak dira, ERE lokailuaren teoriako urrezko arauak edo punturik garrantzitsuenak agertzen baitira.

OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.

o   Prestatu bitartekotza fitxak:  15 minutuz, hurrengoan elkarri azaltzeko: Liburuak oraindik modan? (apirilaren 23an Liburuaren Nazioarteko Eguna dela-eta) / Zelan identifikatu Fake News bat?

 -          Oraindik eginak ez badituzue… zuzendu gabeko etxeko lanen biltegian izan behar dituzue postit batekin:

o   Edertasuna izeneko ulermen-jarduera, testua esaldi zatiekin osatzean datzana.

OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.

o   Alegiazko ahalera edo hipotetikoa lantzeko indartze-ariketa (erantzunekin): “Alegiazko ahalerak edo hipotetikoak eragiten dizkigun buruhausteak!

OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.

o   ALEGIAZKO AHALERA edo HIPOTETIKOA. Gramatika eta ariketak II liburuko 5. gaiko ariketak (19. orrialdea) (erantzun-orria ere banatu diet).

OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.

o   Egitura, esapide eta esamolde jatorrak euskaraz (II) (gelan zuzenduko dugu).

o   Kausazko perpausak. Irakurri teoria txostena.

o   Maite Bilbao: Gerora konturatzen zara zenbat irabazten duzun euskara jakinda”. Lehenengo gai honetan – identifikazio pertsonala – euskaldunoi buruz ari gara. Euskal Herritik kanpo ere badira euskaldunak, Argentinan, esaterako. Gure hurrengo protagonista jaiotzez argentinarra den arren, euskara irakasle (bezala) aritzen da (=irakasle jarduten du = irakasle lan egiten du) Hernanin. Berari eginiko elkarrizketan, testutik ateratako hainbat esaldi txertatu behar dira hutsune egokietan, distraktoreak saihestuz.

OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina