48. eskola, apirilaren 29eta 30ekoa
-
Erlatibozkoa: 146. orrialde
osagarria zuzendu dugu, astiro, beharrezko azalpenak emanez. Bigarren ariketari
dagokionez (esaldiak amaitzekoa), nahi duenak eman diezadala datorren egunean
neuk zuzentzeko.
-
Gogorarazi diet menpeko
perpausetan ohikoa izaten dela baiezkoek eta ezezkoek ordena bera izatea:
o
Idazlana egin EZ dudaLAKO, zigortu egin nau irakasleak.
o
Idazlana egin EZ dudaNEZ (GERO), zigortu egin nau irakasleak
o
Idazlana egin EZ dudaN ARREN, irakaslea ez da
haserretu.
o
NAHIZ ETA idazlana egin ez dudaN, irakaslea ez da
haserretu.
o
Idazlana egin EZ BAdut ERE, irakaslea ez da
haserretu.
o
Idazlana egin EZ duEN ikaslea zigortu egin du
irakasleak.
o
Idazlana egiTEN EZ BAdut, ez dut ikasiko ongi
idazten.
o
Idazlana egiTEN EZ dudaNEAN, irakaslea haserretu
egiten da.
Baina
ez beti:
-
Irakaslea haserretu egin da, ez BAITUT idazlana
egin (ez dut egin)
-
Irakaslea haserretu egin da, ez dut idazlana egin
ETA.
-
EUSKAL BALDINTZAZKO ADIZKIAK.
Baldintzaren azalpena. Ikusiak ditugu sistema edo erregimen guztietako
adizkiak, bai orainaldian, bai iraganean. Orain, baldintzaren txanda da.
Horretarako, ikasleek Gramatika eta ariketak I liburua 22. gaian (66. orrialdea) ireki dute
eta hiru baldintzen adibide bana arbelean jarrita, alde nagusiak azaldu
dizkiet: hiruretan baldintza eta ondorioa agertzen dela azaldu diet, BA-
ezinbestekoa dela, baldintza mota bakoitza zertarako erabil daitekeen (erreala,
posibilitate handiak daudenean zerbait gertatzeko; hipotetikoa edo alegiazkoa,
aukera gutxiago daudenean eta, beraz, amets nahiz desioak adierazteko, eta
irreala edo lehenaldikoa, jada bete ezin diren ekintzetan, adibidez, zerbaitez
damutzen garenean). Gramatikalki axaletik nola osatuta dauden ere erakutsi
diet.
Euria egiTEN BAdu, aterkia
irekiko dut.
Euria eginGO BALU, aterkia irekiko NUKE
Euria egin (izan) BALU, aterkia irekiko NUEN =
NUKEEN
-
NOMINALIZAZIOAK: taula eta
ariketak atera ditzatela. Zalantzarik baduten galdetu ostean, neure oharrak
egin dizkiet 100. , 137. eta nire orrialde osagarriko ariketetan:
o
Nik hondartzara JOAN nahi dut / Guk nahi dugu zuek liburua irakurTZEA.
Nik azterketa GAINDITU nahi
dut / Nik zuek azterketa gaindiTZEA
nahi dut.
o
Zuekin EGON beharko dugu / Zuk behar
duzu ni zurekin etorTZEA,
hauek behar dute zuk lagunTZEA.
Nik bazkaria PRESTATU behar
dut / Nik zuk bazkaria prestaTZEA behar
dut, ni lanean izango naiz eta.
o
Beharrezkoa da…-tzea /
beharrezkoa duzu, duzue, dugu…-tzea (gaztelaniaz
ez bezala).
o
Hobe da…-tzea / hobe dut,
dugu, duzu, duzue…-tzea (gaztelaniaz
ez bezala)
o
Alferrik da…-tzea / alferrik
duzu, duzue, dugu…-tzea (gaztelaniaz
ez bezala)
o
Ez dago jaTERIK = ezin da
jan= ez / ezin daiteke jan;
Ez dago etxea erosTERIK = ezin da etxerik erosi = ez /
ezin daiteke etxerik eros;
Ez dago partidua irabazTERIK = ezin da partidua irabazi = ez /
ezin daiteke partidua irabaz.
Gela honetan ez dago erreTZERIK; elbarrientzako lekuan ez dago
aparkaTZERIK.
Alegia, EZ
DAGO + -TZERIK (-tzea nominalizazioaren ezezko forma) = ahalera.
o
Baiezkoan, BADAGO + -TZEA. Hemen
Kanpoaldean badago erreTZEA. Gela honetan badago pipak jaTEA (singularrean, nominalizazioa
daramalako).
o
Galderetan: BADAGO aparkaTZERIK? Museo honetan BADAGO argazkiak egiTERIK? Ez, EZ DAGO argazkiak egiTERIK / Bai,
BADAGO argazkiak egiTEA.
o
Zehar-aginduak: banan-banan sarTZEKO
eskatu diet, irakasleak ariketa guztiak etxean bukaTZEKO agindu digu, nire tf. zk. berari emaTEKO esan edo eskatu dit.
o
Ez dizut utziko nire autoa gidaTZEN
/ Punturik gabe geratu naizenez, gidaTZEARI
UTZI(KO) DIOT.
-
Arratsaldeko
taldean, ENTZUNAREN ULERMENA “Mendian ez galtzeko ikastaroa” eta AHOZKO ADIERAZPENA: Entzungaia
entzun dugu birritan. Izan ere, mendizaletasuna – xendazaletasuna bezalaxe –
zaletasun bat da, euskaldunon artean oso zabaldua dagoena. Entzungai honek,
gaia – mendizaletasuna – eta eduki gramatikala – nominalizazioak – uztartzeko
aukera ematen duenez, entzungai egokia delakoan nago. Ikasleek hirutan entzun dute
eta entzungai honetako ideia nagusiak jaso behar izan dituzte eskema moduan,
gero binaka jarri eta elkarrekin hitz eginez elkarri informazioa trukatzeko. Lehenik,
bikotekide batek; gero, besteak. Binaka jarrita, bikote bakoitzeko ikasle batek
jasotako puntuen berri eman dio bere bikotekideari (entzungaia laburbildu,
mendira joateko aholkuen berri elkarri emanez). Honek bestearen azalpena osatu,
zabaldu nahiz zuzendu egin du.
-
Amaitzeko, neuk banatu diet ideia
nagusien orria, egiazta dezaten zenbateraino jaso duten informazio hori. Halaber,
esan errepara diezaietela entzungaian ageri diren nominalizazioei (komenigarria da...-tzea, komeni da...-tzea,
hobe da... –tzea, -tzen saiatu behar da,…-tzeko aholkatzen edo gomendatzen du,...)
eta gero, ahozkoan, esaldi laburrak eginagatik, nominalizazioak zuzen erabil
ditzatela.
-
Goizeko
taldean, AHOZKO ADIERAZPENA: Ostegunak irakurliburuko Tuna Fish komandoa, Teletienda, Malagueña
Salerosa, Unibertsitateko Harakina eta
Atsoa ipuinak. (30´) Ikasleak bosnaka bildu dira
(aurretiaz osatuak genituen taldeak) eta elkarri eurek prestatutako ipuinaren
berri eman diote. Gogora dezagun,
bigarren irakurliburu hau osorik irakurria duten arren, bost ipuinetako bat
prestatu behar zutela berariaz klase honetan taldeka bildu eta elkarri
kontatzeko. Luze jo duen arren, merezi izan du. Ikasle gehienek ongi prestatua
ekarri dute. Bi ikasle geratu dira hitz egiteko.
ETXERAKO LANAK:
-
Arratsaldekoei gogorarazi
hurrengoan Ostegunak liburuko bost ipuinak izango ditugula mintzagai.
-
Euskal
Baldintza. Gramatika eta ariketak I liburuko 67.
orrialdeko 1. eta 2. ariketak egin ditzatela, baldintzaren sarrera gisa.
Lehenengo ariketan baldintza eta ondorioa, bi atalak bereizi behar dituzte eta
bigarrenean, berriz, zein baldintza mota den – erreala, alegiazkoa ala irreala
– adierazi.
-
Nominalizazioekin jarraitzeko,
269, 267, 200, 197. orrialde osagarriak (erantzun eta guzti). DATORREN ASTERAKO
eginak!!!!!
-
Musikazaletasuna: ZARAMA taldearen
azken cloze-testa bidali diet.
-
Eskutitz formala: ditxosozko
ezkontza
-
Arratsaldekoek, Mendian ez galtzeko ikastaroa entzungaiaren
atzeko aldea: berridazketak eta bete beharreko hutsuneak nominalizazioak
erabiliz.
-
Ekar dezatela GPSari buruzko
ulemen-jarduera.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina