51. eskola, maiatzaren 12 eta 13koa
Goizeko taldea:
-
Euskal esamoldeak. 164. zuzendu dugu,
astiro, beharrezko azalpenak emanez. Orrialdeotan, euskarazko
hainbat esamolde izan ditugu aztergai, euren aberastasun lexikoa hobetzeko
baliagarriak gerta dakizkiekeenak. Ohar
aipagarriak:
- Ez adarra jo niri gero!! (adarra jo // gero: ni se te ocurra…)
- Ados nago = bat nator + norekin kasua: zurekin, sagardotegira joatearekin, esan duzunarekin…
- Aurre egin + nori (egoerARI)
- Bertan behera utzi / geratu: Madonaren kontzertua bertan behera utzi dute antolatzaileek; Bilborako (Bilbora doan) hegaldia bertan behera geratu da, haize ufada zakarrengatik.
- Istripu bat gertatu zaio
baina onik irten da (salir
ileso). Gaitzerdi! Eskerrak!
Eskerrak onik irten dEN! (
dela); Gaitzerdi onik irten BAda! - Gauza dira = gai dira + TZEKO (zertarako).
- Goitik behera aldatu = guztiz, zeharo, erabat aldatu
- Gorriak ikusi: asko sufritu
- Ez zuten tutik ere esan; ez dakit tutik ere; ez dut tutik ere ulertzen; ez du tutik ere entzuten (= ezer(txo) ere, deus ere)
- Nola? – Harrituta = harriturik = txundituta = txunditurik = harri eta zur = zur eta lur = aho zabalik = ahoa bete hortz
- Doan = dohainik = debalde
- Ziria sartu didate = engainatu (egin) naute
- Esanak esan…
- Ikastea lanbide gogorra da gero! (Gero: mira que…, anda que…)
-
“Seme-alaba maiteok” ulermen jarduera zuzendu dugu.
Baldintza erreala lantzeko jarduera honetan, baldintzaren atala eta ondorioari
dagokiona uztartu behar izan dituzte ikasleek.
-
NOR-NORI-NORK agintera. Ohar bitez
askotan baldintza errealaren ondorio gisa aginterazko adizkiak erabiltzen
direla eta, horien artean, nor-nori-nork adizkiak. Hauek ikusiak ditugu klasean
eta hauek lantzeko ariketa zuzendu dugu gaurkoan, bai adizki luzeak (eman
iezadazu) bai laburrak (emadazu). Tartekatu ohi dugun - i –
bokal horri ez diot batere garrantzirik eman, ahozkoan barra-barra erabiltzen
baita. Idatzizkoan ere, ene ustez ez duela garrantzirik aipatu diet.
-
AHOZKO eta
IDATZIZKO
ADIERAZPENA: Seme-alabei aholkuak ematen. Hiruzpalau kideko familiaka bildu eta
seme-alabentzako aholkuak ematen jardun dute, baldintza erreala erabiliz. Bost
aholku edo gomendio asmatu behar izan dituzte, baldintza erreala erabiliz.
Horretarako, lehenik, ahoz elkarrekin
eztabaidatu eta adostu egin
dituzte eta, ondoren, idatziz jaso. Bateratze saioa ere egin dugu. Nik familia
bakoitzaren emaitzak arbel digitalean jaso ditut, kopiak atera eta eurei
banatzeko. Oso ariketa aberasgarria da.
-
“Mendian ez galtzeko ikastaroa” entzungaiarekin
batera zetozen azken lau berridazketak zuzendu ditugu, beharrezko azalpenak
emanez.
-
Mendizaletasunak eta ingurumenak
duten lotura estuagatik, 115. orrialdeko 7. eta 8. ariketak zuzendu ditugu.
Lehenik, adierazi diet erabil dezatela INGURUMEN hitza, *INGURUNE edo
*INGURUGIRO erabili beharrean. Ondoren, aipatu, “para el medio ambiente” adierazteko, erabil dezatela NORAKO kasua,
NORENTZAT (hau bizidunentzat gordeko dugu, salbuespenak salbuespen) erabili
beharrean: “ingurumenERAKO”. Gogorarazi, halaber, honako
adjektibo hauekin –TZEA nominalizazioa erabiltzen dela:
o
KOMENIGARRIA DA…-tzea
o
ONURAGARRIA = MESEDEGARRIA DA …-tzea
o
KALTEGARRIA DA … -tzea
o
OSASUNGARRIA DA…-tzea
-
Hau
gogorarazi ondoren, 115. orrialdeko 7. ariketa zuzendu dugu. Bertan, agertzen
diren ekintzetatik ingurumenerako zer den onuragarria eta zer kaltegarria
adierazi behar izan dute.
-
Ondoren,
8. ariketa zuzendu dugu. Ez dugu amaitu; hurrengoan
amaitzekotan geratu gara. Bertan
gogorarazi diet:
o
EZ
DAGO sua pizTERIK = ezin da sua piztu =
ez / ezin daiteke sua piz(tu)
o
EZ
ZEGOEN sua pizTERIK = ezin zen sua piztu.
-
AHOZKO ADIERAZPENA: Ingurumena. (20´). Izan ere, mendizaleak edo xendazaleak baldin
bagara, mendira edo mendi-ibiliak egitera joaten garenean, ingurumena zaindu
egin behar dugu. Ikasleei fitxa bana eman diet, gai berari buruzkoak, baina
puntu desberdinak dituztenak. Binaka jarrita, gaurkoan bietako batek lehenengo
fitxako puntuak izan ditu hizpide 10 minutuz eta bere bikotekideak, bere
fitxakoak, beste 10 minutuz. Honela, bakarrizketan jardun dute ingurumenaren
gainean. Hurrengoan alderantziz egitekotan geratu gara.
-
ETXERAKO LANAK:
o
Euskal esamoldeak lantzeko 165.
orrialdea.
o
Baldintza erreala: hutsuneak
betetzeko jarduera.
o
Nork esan du? erlatibozko ariketa librea. Horretarako, gogorarazi diet, galdera
men denez, erlatibozkoa duen erantzuna
ere NORK kasuan jarri beharko dutela, hots, erlatibozkoa deklinatu egin beharko
dutela.
o
Ekar
ditzatela GPSari buruzko ulermen jarduera, nominalizazioen ariketak eta Euskal
Herrian barrena prestatzen ari diren txangoa.
Arratsaldeko taldea:
-
Euskal esamoldeak. 164. zuzendu
dugu, astiro, beharrezko azalpenak emanez. Orrialdeotan, euskarazko hainbat esamolde izan ditugu aztergai, euren
aberastasun lexikoa hobetzeko baliagarriak gerta dakizkiekeenak. Ohar aipagarriak:
- Ez adarra jo niri gero!! (adarra jo // gero: ni se te ocurra…)
- Ados nago = bat nator + norekin kasua: zurekin, sagardotegira joatearekin, esan duzunarekin…
- Aurre egin + nori (egoerARI)
- Bertan behera utzi / geratu: Madonaren kontzertua bertan behera utzi dute antolatzaileek; Bilborako (Bilbora doan) hegaldia bertan behera geratu da, haize ufada zakarrengatik.
- Istripu bat gertatu zaio
baina onik irten da (salir
ileso). Gaitzerdi! Eskerrak!
Eskerrak onik irten dEN! (
dela); Gaitzerdi onik irten BAda! - Gauza dira = gai dira + TZEKO (zertarako).
- Goitik behera aldatu = guztiz, zeharo, erabat aldatu
- Gorriak ikusi: asko sufritu
- Ez zuten tutik ere esan; ez dakit tutik ere; ez dut tutik ere ulertzen; ez du tutik ere entzuten (= ezer(txo) ere, deus ere)
- Nola? – Harrituta = harriturik = txundituta = txunditurik = harri eta zur = zur eta lur = aho zabalik = ahoa bete hortz
- Doan = dohainik = debalde
- Ziria sartu didate = engainatu (egin) naute
- Esanak esan…
- Ikastea lanbide gogorra da gero! (Gero: mira que…, anda que…)
-
“Seme-alaba maiteok” ulermen jarduera zuzendu dugu.
Baldintza erreala lantzeko jarduera honetan, baldintzaren atala eta ondorioari
dagokiona uztartu behar izan dituzte ikasleek.
-
NOR-NORI-NORK agintera. Ohar bitez
askotan baldintza errealaren ondorio gisa aginterazko adizkiak erabiltzen
direla eta, horien artean, nor-nori-nork adizkiak. Hauek ikusiak ditugu klasean
eta hauek lantzeko ariketa zuzendu dugu gaurkoan, bai adizki luzeak (eman
iezadazu) bai laburrak (emadazu). Tartekatu ohi dugun - i –
bokal horri ez diot batere garrantzirik eman, ahozkoan barra-barra erabiltzen
baita. Idatzizkoan ere, ene ustez ez duela garrantzirik aipatu diet.
-
Seme-alabei aholkuak ematen: bateratze saioa
egin dugu.
-
AHOZKO ADIERAZPENA: Ingurumena
II. Gaurkoan, bikote
bakoitzeko bigarren ikasleak bere fitxa izan du hizpide.
-
ENTZUNAREN
ULERMENA: Txernobileko ezbeharra. Duela gutxi, apirilaren 26an,
istripu hau gertatu zeneko 28. urteurrena izan zela-eta, honi buruzko
entzungai bat jarri diet. Bi jarduera egin behar izan dituzte: alde batetik,
galderei erantzun; bestetetik, bost adierazpen egiazkoak diren ala ez adierazi.
Horretarako, lautan entzun dugu eta amaieran, bostgarren aldiz, euren
erantzunak berresteko. Nahikoa ongi egin dute, hasieran kexu ziren arren.
-
ETXERAKO
LANAK:
-
Euskal esamoldeak lantzeko 165.
orrialdea.
-
Baldintza erreala: hutsuneak
betetzeko jarduera. Seme-alaba maiteok izeneko jarduera, baina oraingoan, egin behar dutena ez da baldintza
eta ondorioa uztartzea, esaldiak behar bezala osatzea baizik.
-
Eskabide
gutun formala, landetxea irekitzeko.
-
Akatsen txostena: Akatsetatik ere ikasi egiten delako…
izeneko txostena irakur dezatela arretaz, eurek akats horiek egin ez ditzaten. Maila honetako ikasleek egin ohi
dituzten hainbat akats dituzte txosten honetan, eurek egin edo errepika ez
ditzaten.
-
Ekar
ditzatela GPSari buruzko ulermen jarduera, Nork
esan du?, Mendian gora,
nominalizazioen ariketak, eta Euskal Herrian barrena prestatzen ari diren
txangoa.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina