49. eskola, maiatzaren 5 eta 6koa
Goizeko taldean:
-
Futbol zaletasunekin jarraituz, “Futbolaren jatorriaren bidetik” izeneko ulermen-jarduera zuzendu dugu. Testua
irakurri, irakurri ahala beharrezko azalpenak eman eta atzeko ulermen galderak
zuzendu ditugu. Gogorarazi:
o
Berreskuratu NAHIAN (partizipioa +
NAHIAN) = berreskuraTZEKO ASMOZ = berreskuraTZEKO ASMOTAN = berreskuraTZEKOTAN.
-
AHOZKO
ADIERAZPENA: Futbolak pasioa ala erokeria
eragiten du? (35´) Horretarako, berariaz mintza-fitxa
bat prestatu diet eta banatu egin diet. Hirunaka hitz egin dute gaiaz, nik
zirikatzen nituen bitartean. Merezi izan du.
-
Goizeko
taldean, ENTZUNAREN ULERMENA “Mendian ez galtzeko ikastaroa”: Entzungaia entzun dugu birritan. Izan ere, mendizaletasuna –
xendazaletasuna bezalaxe – zaletasun bat da, euskaldunon artean oso zabaldua
dagoena. Entzungai honek, gaia – mendizaletasuna – eta eduki gramatikala –
nominalizazioak – uztartzeko aukera ematen duenez, entzungai egokia delakoan
nago. Ikasleek bitan entzun dute eta entzungai honetako ideia nagusiak jaso
behar izan dituzte eskema moduan, gero binaka jarri eta elkarrekin hitz eginez
elkarri informazioa trukatzeko.
-
Euskarazko baldintza: lenenik eta
behin, arbelean hiru adibide jarri dizkiet eta joan den eguneko azalpena – hiru
baldintzen arteko aldea – laburbildu diet:
o
Baldintza erreala: Julia
etorTZEN BADA, leiho ondoan eseriKO da.
o
Alegiazko baldintza edo
hipotetikoa: Julia etorriKO BALITZ, leiho ondoan eseriKO LITZATEKE.
o
Baldintza irreala edo
lehenaldikoa: Julia etorri (IZAN) BALITZ, leiho ondoan eseriKO ZEN = ZATEKEEN.
-
Ondoren, Gramatika eta ariketak liburuko 67. orrialdeko lehenengo eta
bigarren ariketak zuzendu ditugu. Lehenengo ariketan baldintza eta ondorioa, bi
atalak bereizi behar izan dituzte eta bigarrenean, berriz, zein baldintza mota
den – erreala, alegiazkoa ala irreala – adierazi.
-
BALDINTZA ERREALA azaldu diet (Gramatika eta ariketak, 68. orrialdea, D
atala izan ezik). Neure azalpenak
sei puntu izan ditu:
o Oso posiblea da baldintza hau gertatzea eta, beraz, baita ondorioa ere.
o BALDIN partikula erabil daitekee baldintza hau indartzeko eta
erabiltzekotan, BALDIN BA- ordenan erabili behar da.
o Baldintzaren atalean gehienetan aspektu burutugabea – tzen – erabili
arren, ager liteke burutua ere, bai orainaldian, bai lehenaldian:
o Gaur gaueko filma ikusten ez baduzu, nik kontatatuko dizut
o Gaur arratsaldeko filma ikusi ez baduzu, nik kontatuko dizut
o Joan den igandean filma ikusi ez bazenuen, nik kontatuko dizut.
o Igandetan telesail hura ikusten ez bazuen, nik laburbiltzen nion.
Liburuko
adibideak ere irakurri ditugu, ikus dezaten, gehienetan aspektu burutugabea
erabiltzen den arren, ez dela derrigorrezkoa.
o
Ondorioa askotan geroaldian egiten
den arren, beste zenbaitetan agintera erabiltzen da, baita “behar” edota
ahalerako adizkiak ere. –TZEN ohiturazko aspektua ere bai: Julia etortzen denean, beti leiho ondoan eserTZEN da.
o
Baiezko esaldietan eta ezezkoetan
ordena bera izaten da, hots, “EZ” partikula aditz nagusiaren eta
laguntzailearen artean tartekatzen da, idatzizkoan, bederen. Ahozko euskaran
malgutasunez jokatzen da.
o
Etorkizuneko baldintza egiteko
–TZEN BA- erabiltzen da, ez –KO BA: Bihar
euria egiTEN BADU, etxean geratuko gara (eginGO BAdu).
o
Erabilera: hau liburutik irakurri
dugu: mehatxuak egiteko, eskaintzak edo proposamenak egiteko, ohartarazteko,
agindu edo promesak egiteko...
-
ETXERAKO LANAK:
o Gramatika eta ariketak I liburuko 69. orrialdeko ariketak egin ditzatela, hirugarrena salbu.
o
Zarama taldea: erantzunak banatu,
eurek zuzentzeko.
o
Mendian gora, mendizaletasunari buruzko
ulermen jarduera.
o
Mendian ez galtzeko ikastaroa, atzeko aldean
datozen berridazketak eta nominalizazioekin bete beharreko hutsuneak.
o
Ekar ditzatela GPSari buruzko
ulermen jarduera eta eta Euskal Herrian barrena prestatzen ari ziren txangoa
Arratsaldeko
taldean:
-
Mendian ez galtzeko ikastaroa jardueraren
atzealdeko 5.eta 6. ariketak zuzendu ditugu. Ikasleek etxean hainbat esaldi –
entzungaian esandakoak – osatu behar zituzten, besteak beste, nominalizazio
egokiak erabiliz. Berridazketak ere zuzendu ditugu. Kontzesiboak errepasatzeko eta –tzeagatik
/ -agatik (ere) arteko aldea gogorarazteko ongi etorri zaizkigu; -tzeko
gai / gauza izan esapidea lantzeko ere bai.
-
Nominalizazioak lantzeko
orrialdeetan (269, 267, 200, 197. orrialde osagarriak) zalantzarik baduten
galdetu diet eta zalantzak argitu dizkiet. Halaber, oharren bat edo beste egin
diet.
-
ENTZUNAREN ULERMENA: Eguraldi
goibela eta psikologia. Ikasleek bizpahiru aldiz entzun dute
entzungaia eta hainbat galderari erantzun behar izan diete. Ondoren, zuzendu
egin dugu, erantzunak behar bezala argudiatuz.
-
Euskarazko baldintza: lenenik eta
behin, arbelean hiru adibide jarri dizkiet eta joan den eguneko azalpena – hiru
baldintzen arteko aldea – laburbildu diet:
o
Baldintza
erreala: Julia etorTZEN BADA, leiho ondoan eseriKO da.
o
Alegiazko
baldintza edo hipotetikoa: Julia etorriKO BALITZ, leiho ondoan eseriKO
LITZATEKE.
o
Baldintza
irreala edo lehenaldikoa: Julia etorri (IZAN) BALITZ, leiho ondoan
eseriKO ZEN = ZATEKEEN.
-
Ondoren, Gramatika eta ariketak liburuko 67. orrialdeko lehenengo eta
bigarren ariketak zuzendu ditugu. Lehenengo ariketan baldintza eta ondorioa, bi
atalak bereizi behar izan dituzte eta bigarrenean, berriz, zein baldintza mota
den – erreala, alegiazkoa ala irreala – adierazi.
-
BALDINTZA ERREALA azaldu diet (Gramatika eta ariketak, 68. orrialdea, D
atala izan ezik). Neure azalpenak
sei puntu izan ditu:
o Oso posiblea da baldintza hau gertatzea eta, beraz, baita ondorioa ere.
o BALDIN partikula erabil daitekee baldintza hau indartzeko eta
erabiltzekotan, BALDIN BA- ordenan erabili behar da.
o Baldintzaren atalean gehienetan aspektu burutugabea – tzen – erabili
arren, ager liteke burutua ere, bai orainaldian, bai lehenaldian:
§ Gaur gaueko filma ikusten ez baduzu, nik
kontatatuko dizut
§ Gaur arratsaldeko filma ikusi ez baduzu, nik
kontatuko dizut
§ Joan den igandean filma ikusi ez bazenuen, nik
kontatuko dizut.
§ Igandetan telesail hura ikusten ez bazuen, nik
laburbiltzen nion.
Liburuko
adibideak ere irakurri ditugu, ikus dezaten, gehienetan aspektu burutugabea
erabiltzen den arren, ez dela derrigorrezkoa.
o
Ondorioa askotan geroaldian egiten
den arren, beste zenbaitetan agintera erabiltzen da, baita “behar” edota
ahalerako adizkiak ere. –TZEN ohiturazko aspektua ere bai: Julia etortzen denean, beti leiho ondoan eserTZEN da.
o
Baiezko esaldietan eta ezezkoetan
ordena bera izaten da, hots, “EZ” partikula aditz nagusiaren eta
laguntzailearen artean tartekatzen da, idatzizkoan, bederen. Ahozko euskaran
malgutasunez jokatzen da.
o
Etorkizuneko baldintza egiteko
–TZEN BA- erabiltzen da, ez –KO BA: Bihar
euria egiTEN BADU, etxean geratuko gara (eginGO BAdu).
-
AHOZKO
ADIERAZPENA: Ostegunak irakurliburuko
Tuna Fish komandoa, Teletienda, Malagueña
Salerosa, Unibertsitateko Harakina eta
Atsoa ipuinak. Ikasleak elkarrekin bildu dira
(aurretiaz osatuak genituen taldeak) eta elkarri eurek prestatutako ipuinaren
berri eman diote. Gogora dezagun, bigarren irakurliburu hau osorik irakurria
duten arren, bost ipuinetako bat prestatu behar zutela berariaz klase honetan
taldeka bildu eta elkarri kontatzeko.
ETXERAKO
LANAK:
o
Gramatika eta ariketak I liburuko 69.
orrialdeko ariketak egin ditzatela, hirugarrena salbu.
o
Zarama taldea: erantzunak banatu,
eurek zuzentzeko.
o
Ekar ditzatela GPSari buruzko
ulermen jarduera eta eta Euskal Herrian barrena prestatzen ari ziren txangoa
o 115. orrialdeko 7 eta 8. ariketak:
nominalizazioa (gaia: ingurumena)
o
Nominalizazioak lantzeko ariketak,
erantzun eta guzti, 18. ariketa salbu (gelan zuzenduko dugu).
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina