50. eskola, maiatzaren 7 eta 8koa
Goizeko
taldean:
-
ENTZUNAREN ULERMENA: Eguraldi
goibela eta psikologia. Ikasleek bizpahiru aldiz entzun dute
entzungaia eta hainbat galderari erantzun behar izan diete. Ondoren, zuzendu
egin dugu, erantzunak behar bezala argudiatuz.
-
ENTZUNAREN
ULERMENA “Mendian ez galtzeko ikastaroa” eta AHOZKO ADIERAZPENA: Entzungaia
joan den egunean bitan entzun genuen; gaurkoan, hirugarren entzunaldia egin
dugu. Orotara, ikasleek hirutan entzun dute eta entzungai honetako ideia
nagusiak jaso behar izan dituzte eskema moduan, gero binaka jarri eta
elkarrekin hitz eginez elkarri informazioa trukatzeko. Lehenik, bikotekide
batek; gero, besteak. Binaka jarrita, bikote bakoitzeko ikasle batek jasotako
puntuen berri eman dio bere bikotekideari (entzungaia laburbildu, mendira
joateko aholkuen berri elkarri emanez). Honek bestearen azalpena osatu, zabaldu
nahiz zuzendu egin du.
-
Amaitzeko, neuk banatu diet ideia
nagusien orria, egiazta dezaten zenbateraino jaso duten informazio hori. Halaber,
esan errepara diezaietela entzungaian ageri diren nominalizazioei (komenigarria da...-tzea, komeni da...-tzea,
hobe da... –tzea, -tzen saiatu behar da,…-tzeko aholkatzen edo gomendatzen du,...)
eta gero, ahozkoan, esaldi laburrak eginagatik, nominalizazioak zuzen erabil
ditzatela.
-
Mendian ez galtzeko ikastaroa jardueraren
atzealdeko 5.eta 6. ariketak zuzendu ditugu. Ikasleek etxean hainbat esaldi –
entzungaian esandakoak – osatu behar zituzten, besteak beste, nominalizazio
egokiak erabiliz. Berridazketak ere zuzendu ditugu. Kontzesiboak errepasatzeko eta –tzeagatik
/ -agatik (ere) arteko aldea gogorarazteko ongi etorri zaizkigu; -tzeko
gai / gauza izan esapidea lantzeko ere bai. Dena
den, azken lau berridazketak zuzentzeke utzi ditugu.
-
Nominalizazioak lantzeko
orrialdeetan (269, 267, 200, 197. orrialde osagarriak) zalantzarik baduten
galdetu diet eta zalantzak argitu dizkiet. Halaber, oharren bat edo beste egin
diet.
-
Baldintza erreala: Gramatika eta ariketak I liburuko 69.
orrialdeko lehenengo bi ariketak zuzendu ditugu, beharrezko azalpenak emanez:
trinkoekin egiteko aukera, ezezkoen ordena…
-
Hurrengo jarduera egiten hasi
aurretik, beharrezkoa dutelakoan, NOR-NORI-NORK agintera azaldu diet. Horretarako,
Gramatika Osoa liburuko kopia bana
banatu diet. Izan ere, konturatuko dira, seme-alabei aholkuak ematerakoan,
baldintza errealaren bigarren zatian askotan agintera erabili beharko dutela,
baina ohar bitez, NORI bat dutenean “ezazu” edo “itzazu” bezalako aginterek ez
dutela balio, hots, NOR-NORI-NORK aginterak beharko dituztela. Seme-alabei
aholkuak emateko jarduera hurrengo egunean egiten hastekotan geratu gara.
-
ETXERAKO LANAK:
o 115. orrialdeko 7 eta 8. ariketak:
nominalizazioa (gaia: ingurumena)
o
Nominalizazioak lantzeko ariketak,
erantzun eta guzti, 18. ariketa salbu (gelan zuzenduko dugu).
o
Nor-nori-nork agintera lantzeko
ariketa (bi modutara egiteko aholkatu diet, adizki laburrak eta luzeak
erabiliz)
o
Baldintza
erreala: iazko ikasleek euren seme-alabei emandako aholkuak. Ikasleek baldintza
eta ondorioa uztartu behar dituzte.
o
Euskal
esamoldeak: 164. Orrialdea
o
Ekar
ditzatela GPSari buruzko ulermen jarduera, “mendian gora” izenekoa eta Euskal
Herrian barrena prestatzen ari diren txangoa.
Arratsaldeko
taldean:
-
Baldintza erreala: Gramatika eta ariketak I liburuko 68. orrialdera
jo dugu eta baldintza erreala zertarako erabiltzen den azaldu diet ikasleei. Erabilera:
hau liburutik irakurri dugu: mehatxuak egiteko, eskaintzak edo proposamenak
egiteko, ohartarazteko, agindu edo promesak egiteko....
-
Ondoren, 69. orrialdeko lehenengo
bi ariketak zuzendu ditugu, beharrezko azalpenak emanez: trinkoekin egiteko
aukera, ezezkoen ordena...
-
Hurrengo jarduera egiten hasi
aurretik, beharrezkoa dutelakoan, NOR-NORI-NORK agintera azaldu diet. Horretarako,
Gramatika Osoa liburuko kopia bana
banatu diet. Izan ere, konturatuko dira, seme-alabei aholkuak ematerakoan,
baldintza errealaren bigarren zatian askotan agintera erabili beharko dutela,
baina ohar bitez, NORI bat dutenean “ezazu” edo “itzazu” bezalako aginterek ez
dutela balio, hots, NOR-NORI-NORK aginterak beharko dituztela. Seme-alabei
aholkuak emateko jarduera hurrengo egunean egiten hastekotan geratu gara.
-
AHOZKO eta
IDATZIZKO ADIERAZPENA: Seme-alabei aholkuak ematen. Hiruzpalau kideko familiaka bildu eta
seme-alabentzako aholkuak ematen jardun dute, baldintza erreala erabiliz. Bost
aholku edo gomendio asmatu behar izan dituzte, baldintza erreala erabiliz.
Horretarako, lehenik, ahoz elkarrekin eztabaidatu
eta adostu egin dituzte eta, ondoren,
idatziz jaso. Bateratze saioa hurrengorako utzi dugu.
-
Mendizaletasunak eta ingurumenak
duten lotura estuagatik, 115. orrialdeko 7. eta 8. ariketak zuzendu ditugu.
Lehenik, adierazi diet erabil dezatela INGURUMEN hitza, *INGURUNE edo
*INGURUGIRO erabili beharrean. Ondoren, aipatu, “para el medio ambiente” adierazteko, erabil dezatela NORAKO kasua,
NORENTZAT (hau bizidunentzat gordeko dugu, salbuespenak salbuespen) erabili
beharrean: “ingurumenERAKO”. Gogorarazi, halaber, honako
adjektibo hauekin –TZEA nominalizazioa erabiltzen dela:
o
KOMENIGARRIA DA…-tzea
o
ONURAGARRIA = MESEDEGARRIA DA …-tzea
o
KALTEGARRIA DA … -tzea
o
OSASUNGARRIA DA…-tzea
-
Hau
gogorarazi ondoren, 115. orrialdeko 7. ariketa zuzendu dugu. Bertan, agertzen
diren ekintzetatik ingurumenerako zer den onuragarria eta zer kaltegarria
adierazi behar izan dute.
-
Ondoren,
8. ariketa zuzendu dugu. Bertan gogorarazi diet:
o
EZ
DAGO sua pizTERIK = ezin da sua piztu =
ez / ezin daiteke sua piz(tu)
o
EZ
ZEGOEN sua pizTERIK = ezin zen sua piztu.
o
EZ
DAGO paperik lurrera botaTZERIK = ezin da = ezin daiteke paperik lurrera bota
o
EZ
DAGO gelan erreTZERIK / BADAGO kafea edaTEA.
o
Badago
hor aparkaTZERIK? Ez, ez dago hor aparkaTZERIK / Bai, badago hor aparkaTZEA.
o
-tzeaz
+ ARDURATU. Adibidez, gelako festarako, X arduratuko da edariak erosTEAZ; y
arduratuko da tortilla egiTEAZ; Z arduratuko da musika ekarTZEAZ…
o
AHAL
IZAN, EZIN IZAN, BEHAR IZAN eta NAHI IZAN aditzen funtzionamendua. Zer
daramaten, IZAN ala UKAN.
-
AHOZKO ADIERAZPENA: Ingurumena. (20´). Izan ere, mendizaleak edo xendazaleak baldin
bagara, mendira edo mendi-ibiliak egitera joaten garenean, ingurumena zaindu
egin behar dugu. Ikasleei fitxa bana eman diet, gai berari buruzkoak, baina
puntu desberdinak dituztenak. Binaka jarrita, gaurkoan bietako batek lehenengo
fitxako puntuak izan ditu hizpide 10 minutuz eta bere bikotekideak, bere
fitxakoak, beste 10 minutuz. Honela, bakarrizketan jardun dute ingurumenaren
gainean. Hurrengoan alderantziz egitekotan geratu gara.
-
ETXERAKO LANAK
o
Euskal esamoldeak: 164. orrialdea.
o
Nor-nori-nork agintera lantzeko
ariketa (bi modutara egiteko aholkatu diet, adizki laburrak eta luzeak
erabiliz)
o
Baldintza
erreala: iazko ikasleek euren seme-alabei emandako aholkuak. Ikasleek baldintza
eta ondorioa uztartu behar dituzte.
o
Mendian gora, mendizaletasunari buruzko
ulermen jarduera
o
Nork esan du? erlatibozko ariketa librea. Horretarako, gogorarazi diet, galdera men denez, erlatibozkoa duen erantzuna ere NORK
kasuan jarri beharko dutela, hots, erlatibozkoa deklinatu egin beharko dutela.
o
Ekar
ditzatela GPSari buruzko ulermen jarduera, nominalizazioen ariketak eta Euskal
Herrian barrena prestatzen ari diren txangoa.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina