15. eskola, azaroaren 17 eta 18koa
- Gramatika eta ariketak I liburuko 95. orrialdeko 3. ariketa zuzendu dugu,
tresna, gaia edota baliabidea adierazten duten atzizkiei buruzkoa.
- Arraldeko institutua. 34. orrialdeko “Hezkuntza Sailak azkar konpondu du
Arraldeko institutuko berokuntza sistema” testuari dagokion 7. ariketa –
hutsuneak betetzekoa – zuzendu. Zuzendu ahala hainbat ohar egin dizkiet:
LISKARRA = EZTABAIDA = ISTILUA = SESIOA = IKA-MIKA
Zeren (eta)... 0 , bait-, -en
Egitura hau batez
ere esaldi luzeak eta konplexuak direnean erabiltzen da; batetik, hitz egiten
dugunean, hitz egitean inprobisatu egiten baitugu eta ez baitakigu esaldia noiz
eta nola bukatuko dugun; bestetik, esaldi luzeak idazten ditugunean, adibidez,
itzulpenetan, administrazioko idatzietan... Nolanahi ere, egitura hau neurriz
erabili behar da. Ahozkoan “ze” ahoskatzen da: “Ez egin kasurik, ze zoratuta dago”. ZEREN ahozko euskaran “Ze”
ahoskatzen dugu askotan: “Esertzera noa, ZE oso nekatuta nago”
ZEREN bera bakarrik joan daiteke edota BAIT- edo –EN lagun
dituela.
“Ezin izan diot lagundu, ZEREN (ETA) ni iristerako amildegian behera erori
da / erori baita / erori den”.
-(e)Z GERO
(baldintzazkoa) / -(e)NEZ (GERO) (kausazkoa)
- Asko ikasiZ GERO,, azterketa gaindituko dut (=asko
ikasten badut) BALDINTZAZKOA
- Asko ikasi dudaNEZ (GERO), azterketa gainditu dut
(=asko ikasi dudalako) KAUSAZKOA
-
Bien arteko
aldea azaldu diet: -(e)Z GERO aditz
jokatugabeekin, hots, partizipioekin erabiltzen da eta baldintza kutsua du;
-(e)NEZ (GERO), berriz, adizki jokatuekin erabiltzen da eta kausa adierazten
du.
- Hitz egin, lan egin, lo egin, salto
egin, min egin, ihes egin…Horrelako aditz konposatuek aditza beti singularrean daramate. Beraz, zuen idazlanetako bi adibideok okerrak
dira:
- Hemen hamar ordu lan egiten DITUT > Hemen
hamar orduZ lan egiten DUT.
- Hemengo lantegian zortzi ordu lan egiten DITUT
> Hemengo lantegian zortzi orduZ lan egiten DUT.
- 35. orrialdeko 8.ariketa
(galderen erantzunak kausazkoak erabiliz) zuzendu. Ohartarazi, testuan
kausazkoak egiteko modu desberdinak agertu arren, “zergatik?” galderari
zuzenean erantzuten diotenak –(e)LAKO
eta –T(z)EAGATIK direla.
- IKUS-ENTZUNAREN ULERMENA: Euskara ikastea ez da hain zaila. Beste
lanbide bat ikasLE izatea dela esan genezake. Jarraian ezagutuko dugun neska
euskara ikaslea da, baina Arraldeko institutura doazenak ez bezala, berak bere
kontura ikasten du euskara. Marietxe greziarrari buruzko bideoa ikusi dugu
bitan eta hirugarren aldiz ikusi ahala, eten eta zuzendu egin dugu ariketa.
- Bertan agertu den “neure buruari esan nion” izenordain bihurkariak horretarako
aitzakia eman digunez, BERE BURUA izenorde bihurkariaren azalpena egin diet
(atzeko aldean dute). Lehenago ere atera izan zaigu hau, karta astralari
buruzko audioan. Orduan, Mila etorkizun iragarleak Mari Karmeni zera esan zion:
“zeure buruarekin ez ezik, besteekin ere
oso kritikoa zara”. -
- Zehar- estiloa. Joan den egunean, auzoa
berrantolatzeko ariketan ezinbestean erabili behar izan zuten –ELA konpletiboa.
Horrek emandako aitzakia baliatuz, zehar-estiloaren errepasoa egin dugu, neure
apunteak erabiliz. –ELA, -ENIK, -TZEKO eta –EN.Nik emandako orrietako lehena – Zehar-estiloa errepasatuz –
oinarritzat hartuta, errepaso orokorra egin dugu. –ELA konpletiboa, -TZEKO zehar-agindua eta –EN zehar-galdera. Bertan
ikusi ahal izan dute zein aditzek eskatzen duten –ELA konpletiboa; zein aditzek
–TZEKO zehar-agindua eta zeinek –EN zehar-galdera. Halaber, esaldi nagusia
ezezkoa denean konpletiboetan –ENIK erabiltzen dela azaldu diet. Horretarako
hiru adibideok ipini ditugu:
a.
Bihar euria egingo duELA uste
dut
b.
Bihar ez duELA euririk
egingo uste dut
c.
EZ DUT USTE bihar euria egingo duENIK
- Goizeko taldean, hamar minutu genituenez eta
ikasle askok kafea eta infusioari buruzko testua mintzarako prestatu gabe
zeukatenez, zehar-estiloa lantzeko ariketak egiten aritu gara.
- ETXERAKO
LANAK:
o
Puntu
bidezko gidabaimena izeneko ulermen jarduera, hitz-bankua duena. Izan
ere, gidaRIA (gidatzen duena) beste lanbide bat dela esan liteke.
o
Ekar dezatela “haurrak galdezka”,
zuzentzen amaituko dugulako.
o
Zehar-estiloa: lehen eta bigarren
orrialdeak
o
Neure burua eta kidekoak lantzeko itzulpenak.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina