49. eskola, maiatzaren
4 eta 5ekoa.
- Goizeko taldean : irakurzaletasunari buruzko
ulermen-jarduera zuzendu dugu, astiro, beharrezko azalpenak emanez. Irakurzaletasuna, gurasoen esku.
- Erlatibozkoak:
44 eta 269. orrialdeak zuzendu ditugu. Lehenengoan, erlatibozko perpausak osatu behar
zituzten ikasleek, hiru modutara: -EN
erabiliz, -TAKO erabiliz eta
–RIKO erabiliz (nahiz eta batzuk ezingo ditugun berridatzi –TAKO eta –RIKO
erabiliz, ekintza amaitu gabe dagoelako); bigarrenean, aldiz, -EN menderagailua erabiliz eginda dauden
erlatibozkoak, -TAKO / -RIKO erabiliz berridatzi behar izan dituzte.
- Zaletasunekin jarraituz, “Xendazaletasuna edo
mendi-ibiliak egitea: ibiltariaren dekalogoa” ulermen jarduera zuzendu dugu. Luzetxo jo du,
testuko hainbat hitz azaldu behar izan baititut.
-Aipamen berezia merezi izan dute honako esaldiok: “etxolen nahiz aterpeen ateak” eta “landareen nahiz fruituen bilketa”, NAHIZ hori ez baita kontzesiboa. Lehenik ere agertuak zaizkigun arren, berriz gogorarazteak kalterik ez dielakoan egingo…
-
Xendazalea
naiz.
-
Ibilbidearen
(camino, recorrido, trayecto), ez
erabili lasterbidea (atajo). Zutoinak
-
Ezustean = ustekabean ez harrapatzeko. Kalkulatu zer ordutan iluntzen
duen.
-
Bidezidorren = ibilbidearen. Lokatza, hondarra, harriak
-
Zaindu
INGURUMENA. Edukiontzia.
-
ZigarroKINA (hondakina, gorpuzkina)… Narriatu
(deteriorar). Sutea ERAGIN (provocar). Egokituriko
= egokitutako guneak…ZUHUR (con prudencia, cautela…) ZUHURTZIA: prudencia.
Zuhur ibili behar da = kontuz ibili behar da = Tentuz ibili behar da.
-
JABETZA =
JABEGOA: propiedad. Etxolen nahiz
aterpeen ateak = Etxolen zein aterpeen ateak = Etxolen ETA aterpeen ateak.
-
Landaredia =
landaretza: flora, vegetación…SUNTSITU =
HONDATU = TXIKITU.
-
Gozatu +
zertaz: gozatu isiltasunAZ, gozatu asteburuAZ.
-
Landareen nahiz
fruituen bilketa = landareen zein
fruituen bilketa = landareen eta
fruituen bilketa . ARAUTUTA:
regulado. Batik bat = batez ere
-
ONDAREA:
patrimonio. Kultur ondarea.
-Aipamen berezia merezi izan dute honako esaldiok: “etxolen nahiz aterpeen ateak” eta “landareen nahiz fruituen bilketa”, NAHIZ hori ez baita kontzesiboa. Lehenik ere agertuak zaizkigun arren, berriz gogorarazteak kalterik ez dielakoan egingo…
- Hau
azaltzeko, Gramatika eta ariketak liburuko 242. orrialdeko E puntua
azaldu diet, hots, “nahiz” edo “zein” “eta”ren parekoak izan ohi direla eta
perpausa baino osagai txikiagoak (sintagmak...) elkartzeko erabiltzen direla.
Aukerakoa izaten dela bakarra erabili ala osagai bakoitzaren aurrean bana
ipini, eta bi sintagmak deklina daitezkeela, edo nahi izanez gero, bigarrena
bakarrik, lehenengoa mugagabean utzita. Hauen antzeko beste hainbat egitura arbeleratu ditugu.
a.
Ana ETA Gloria berandu iritsi dira.
b.
(NAHIZ) Ana NAHIZ Gloria berandu
iritsi dira.
c.
(ZEIN) Ana
ZEIN Gloria berandu iritsi dira.
d.
HALA Ana, NOLA Gloria berandu
iritsi dira.
e.
BAI Ana, BAI Gloria berandu
iritsi dira.
f.
Ana EZ EZIK, Gloria ERE berandu iritsi da
(aditza B osagaiarekin komunztatua).
g.
EZ
BAKARRIK Ana, Gloria ERE berandu iritsi da (aditza B osagaiarekin
komunztatua).
-
Baldintza erreala: Gramatika eta ariketak I liburuko 69.
orrialdeko lehenengo bi ariketak zuzendu ditugu, beharrezko azalpenak emanez:
trinkoekin egiteko aukera, ezezkoen ordena…
- Arratsaldeko taldean: baldintza
erreala zertarako erabiltzen den azaldu diet (68. orrialdeko C puntua).
- Hurrengo jarduera egiten hasi
aurretik, beharrezkoa dutelakoan, NOR-NORI-NORK agintera azaldu diet.
Horretarako, Gramatika Osoa liburuko
kopia bana banatu diet. Izan ere, konturatuko dira, seme-alabei aholkuak
ematerakoan, baldintza errealaren bigarren zatian askotan agintera erabili
beharko dutela, baina ohar bitez, NORI bat dutenean “ezazu” edo “itzazu”
bezalako aginterek ez dutela balio, hots, NOR-NORI-NORK aginterak beharko
dituztela.
- AHOZKO
eta IDATZIZKO ADIERAZPENA: Seme-alabei aholkuak ematen. Hiruzpalau kideko familiaka bildu eta seme-alabentzako aholkuak ematen
jardun dute, baldintza erreala erabiliz. Bost aholku edo gomendio asmatu behar
izan dituzte, baldintza erreala erabiliz. Horretarako, lehenik, ahoz elkarrekin eztabaidatu eta adostu egin dituzte eta, ondoren, idatziz
jaso.
-
ETXERAKO LANAK:
a.
Gogorarazi diet nominalizazioen
hiru orrialdeak eginak behar dituztela
b. 115. orrialde osagarriko 7. eta 8.
ariketak, ingurumenarekin zerikusia dutenak, xendazaletasuna eta ingurumenaren
zainketa estuki lotuta baitaude.
c.
Seme-alaba maiteok izeneko jarduera, baldintza
eta ondorioa uztartzekoa.
d.
Nor-nori-nork agintera lantzeko
ariketa (bi modutara egiteko aholkatu diet, adizki laburrak eta luzeak
erabiliz)
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina