2015/05/11

Tarteko Mailako 50. eskola, maiatzaren 6 eta 7koa



50.  eskola, maiatzaren 6 eta 7koa.

-      NOR-NORI-NORK agintera. Ohar bitez askotan baldintza errealaren ondorio gisa aginterazko adizkiak erabiltzen direla eta, horien artean, nor-nori-nork adizkiak. Hauek ikusiak ditugu klasean eta hauek lantzeko ariketa zuzendu dugu gaurkoan, bai adizki luzeak (eman iezadazu) bai laburrak (emadazu). Tartekatu ohi dugun  -  i – bokal horri ez diot batere garrantzirik eman, ahozkoan barra-barra erabiltzen baita. Idatzizkoan ere, ene ustez ez duela garrantzirik aipatu diet. Ikasleei ariketaren ebazpenaren kopia bana eman diet, ongi zuzenduta dutela ziurtatzeko.

-      “Seme-alaba maiteok” ulermen jarduera zuzendu dugu. Baldintza erreala lantzeko jarduera honetan, baldintzaren atala eta ondorioari dagokiona uztartu behar izan dituzte ikasleek.
-       ENTZUNAREN ULERMENA: Seme-alabak gurasoen jabe. Gaiarekin duen loturagatik, entzungai hau landu dugu. Lauzpabost aldiz entzun eta zuzendu egin dugu. Dena den, erantzunen bat edo beste ez da oso argia.
-         AHOZKO eta  IDATZIZKO ADIERAZPENA: Seme-alabei aholkuak ematen. Joan den egunean hasitako zereginarekin jarraituz, hiruzpalau kideko familiaka bildu eta seme-alabentzako aholkuak ematen jardun dute, baldintza erreala erabiliz. Bost aholku edo gomendio asmatu behar izan dituzte, baldintza erreala erabiliz. Horretarako, lehenik, ahoz elkarrekin  eztabaidatu eta  adostu egin dituzte eta, ondoren, idatziz jaso.
-       Bateratze saioa ere egin dugu. Nik familia bakoitzaren emaitzak arbel digitalean jaso ditut, kopiak atera eta eurei banatzeko. Oso ariketa aberasgarria da.
-     Gramatika txokoa: NOMINALIZAZIOAK azaldu. Taularen azalpen zehatza egin diet eta egin ditudan oharrak fotokopiatuta eman dizkiet:
o   Posible da bihar euria egiTEA >  BALITEKE bihar euria egiTEA
(baina ez du balio mesedeak eskatzeko: posible da leihoa irekiTZEA?  baliteke leihoa irekitzea? > Leihoa ireki AHAL DA = leihoa ireki DAITEKE? Leihoa ireki DEZAKET?
o   Argia itzalTZEA ahaztu zait; ni gaurko tortilla bat egitekotan geratu nintzen, baina  tortilla egiTEA ahaztu zait gaurko hamaiketakorako (nahiz eta badakidan tortillak egiten); etxetik irteterako, pertsianak jaisTEA ahaztu zait. // Lehen banekien, baina tortilla egiTEN ahaztu zait, aspaldian ez dut egin eta; txikitan pianoa jotzen nuen, baina aspaldian ez dut praktikatu eta joTZEN ahaztu zait; ikastolan oso ona nintzen ingelesean, baina ikastolatik atera nintzenetik ez dut ingelesa erabili eta horregatik, ingelesez hitz egiTEN ahaztu zait; Alzehimerra duenari pertsianak jaisTEN (nola jaisten diren) ahaztu zaio.
o   Goiz osoan ariketa egiten jardun dugu = aritu gara; egunero ariketak zuzentzen jarduten dugu = aritzen gara; bihar  hori egiten   jardungo dugu  = arituko gara; orain = momentu honetan, nominalizazioak aztertzen dihardugu = ari gara.
o   -tzen geratu: Gure semea liburutegian geratu da ikasTEN.
o   -tzen nekatu: Hau guztia azalTZEN nekatu naiz eta segur aski zuek hau guztia entzuTEN nekatu zarete.
o   Dabidek gu etxerako lanak egiTERA behartu GAITU /GINTUEN (digu)
o   Dabidek “8 euskal abizen” filma ikusTERA animatu GAITU (digu).
o   Kalera jaitsiko naiz zaborra botaTZERA
o   Trastelekura igoko naiz liburu hauek uzTERA.
o   Euri asko egiten badu, uholdeak gertaTZEKO ARRISKUA DAGO
o   Aste honetan Lidlen txokolatea oso merke erosTEKO AUKERA DAGO
o   Eskola honetan euskarako C1 maila etxetik ikasTEKO AUKERA DAGO.
o   Ni gai naiz bizkotxo bat egiTEKO baina ez naiz gai vichisoise bat prestaTZEKO.
o   Ni gauza naiz eskalaTZEKO, baina ez naiz gauza puenting egiTEKO.
o   Ni arduratuko naiz tortillak eramaTEAZ; Iñigo arduratuko da gitarra eramaTEAZ; Monika arduratuko da gidaTZEAZ; Maite arduratuko da edariak erosTEAZ.
o   -tzen utzi: baimena ematea: Dabidek ez digu uzten mobila erabilTZEN; aitak ez digu utzi bere autoa gidaTZEN; gurasoek ez diete uzten gaupasa egiTEN.
o   - tzeari utzi: lehen egiten zen ekintza bat orain jada ez egitea: EdaTEARI utzi diot; erreTZEARI utzi diot; bingoan dirua jokaTZEARI utzi diot; ezkondu nintzenetik, gaupasak egiTEARI utzi diot; ikasle horrek klasera etorTZEARI utzi dio...
o   Euskara ikasTEARI ekin diot = euskara ikasTEN hasi naiz
o   Zer deritzozu (=irizten diozu) bihar txango bat egiTEARI? = zer iruditzen zaizu bihar txango bat egiTEA?
-          ETXERAKO LANAK:
o   Seme-alabentzako aholkuak, eurek osa ditzaten, hutsuneetan beharrezkoa dena (adizkia, aspektu marka, -ela…) txertatuz.
o   Erlatibozko perpausak: “Lot itzazu esaldiak adibidean bezala: katilua mahai gainean…” esaldiak lotzeko ariketa osagarria egin dezatela.
o   Bigarren eskutitz formala: Errioxako etxea.
o   Nominalizazioekin jarraitzeko, 269, 267, 200, 197. orrialde osagarriak (erantzun eta guzti).
o   Mendian gora,  mendizaletasunari buruzko ulermen jarduera

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina