36.eskola, 2022ko otsailaren 16 eta 17koa
- Joan den astelehenean / asteartean, San Valentin eguna izan zela-eta, horren harira, Maitasunaren arriskuak deritzon ulermen-jarduera zuzendu dugu, beharrezko azalpenak emanez.
BELDUR
IZAN…OTE…-EN egituraren erabilera gogorarazi diet:
Beldur
naiz kalean irristatu eta eroriko ote naizEN (= ez
dut erori nahi).
Beldur naiz eskolara garaiz iritsiko EZ ote naizEN (garaiz iritsi nahi dut).
- Ondoren,
Otsailak 14, San Valentin eguna, San Valentin egunaren
harira eman nien cloze-testa zuzendu dugu, astiro, beharrezko azalpenak emanez.
Zenbait ohar egin dizkiet:
a. idatziRIKO
lerroak = idatziTAKO lerroak (erlatibozkoak, -KO hori behar dute, klip baten modura, ondoren datorkien
izenari itsasteko).
b. Minez edo pozez idatziak izan dira (honek ere, aurreko
erlatiboak bezala, ekintza amaitua dagoela adierazten du, baina ondoan ez
darama izenik).
c. HELDU + nori (nor-nori-nork faltsua);
Ezin ditut kaxa hauek guztiak eraman;
helduiozu, mesedez, kaxa honi.
d. Tradizioa ez
da gaur goizekoa; AITZITIK,
aspaldikoa
da.
e. Lanpostu bat eskaini didate enpresa
horretan, baina nik UKO EGIN diot = muzin egin diot
lanpostu horriiiiii (uko egitea = muzin egitea: ezetz esatea,
ez onartzea).
f.
Nekez
= kostata
g. Aitzina: aurrea (Iparraldean) > denborazkoak egin litezke: partizipioa + aitzin: Hil
aitzin = hil aurretik =hil baino lehen
h. Gibela: atzea (Iparraldean)
i.
Hiltzean: hiltzen ari zen momentuan
j.
Hildakoan: hil ondoren , hil eta
gero
k.
HILTZERAKOAN: juxtu hil baino lehen. Hiltzerakoan, senide guztiak bere inguruan bil zitezen nahi izan zuen.
l.
HILTZEAN: juxtu momentu horretan
m. HILDAKOAN:
hil eta gero, hil ondoren. Hildakoan,
herriko hilerrian ehortzi (=lurperatu) zuten.
n. -MEN: atzizki honek gaitasuna edo
ahalmena adieraz dezake: ikusmena, entzumena, ukimena, usaimena, ulermena, dastamena, irudimena (irudiak sortzeko ahalmena edo
gaitasuna), sormena (sortzeko
ahalmena edo gaitasuna), nahimena
(zerbait nahi izateko ahalmena, borondatea)…
o. GEROZTIK = ORDUTIK = ORDUDANIK = HARREZKERO. Gotzain hau hil zutenETIK (noiztik)…
p. AURRERANTZEAN:
HEMENDIK AURRERA (handik aurrera).
Arreta berezia merezi izan du AITZITIK aurkaritza lokailuak. Horren azalpena eta adibideak biltzen dituen taula banatu eta azaldu diet, lokailu hau aurkaritza adierazten duten beste zenbait lokailu (berriz, ostera, aldiz, ordea) ez bezalakoa dela azpimarratuz.
- ENTZUNAREN ULERMENA: Lurrinen historia (x1, x0,9). Igaro berri den San Valentin egunean, baliteke ikasleetako norbaiti bere maiteak lurrinen bat (=perfumeren bat) ekarri izana. Gaur egun gero eta lurrin gehiago ditugu, bai emakumezkoentzat, bai gizonezkoentzat, eta hauen iragarkiak barra-barra botatzen dituzte, batez ere, Eguberriak, Aitaren nahiz Amaren Eguna edota San Valentin eguna hurbiltzen doazen heinean (=hurbildu ahala). Perfumeen edo lurrinen historiari buruzko entzungaia izan dugu entzungai. Bi aldiz entzun dugu eta, ondoren, jarduera zuzendu dugu, erantzun zuzenak behar bezala argudiatuz. Zenbait ohar ere egin dizkiet:
b. JARIO aditzaren adizki trinkoak (3.
pertsona): Janari horri (nori) kiratsa DARIO = janari
horrek (zerk) kiratsa botatzen du. Janari hari
(nori) kiratsa ZERION = janari hark
(zerk) kiratsa botatzen zuen. Iturriari
(nori sing.) ur freskoa DARIO;
iturriei (nori pl.) ura DARIE; tximiniari (nori sing.) kea DARIO;
tximiniei (nori pl.) kea DARIE /ZERIEN.
c. Garai batean = aspaldi = lehen =
antzina
d. Arloa = alorra = esparrua = saila =
eremua
e. Hedatu = zabaldu > hedapena > Hedabideak (albistea hedatu edo zabaltzeko bideak:
prentsa, telebista, irratia…) = komunikabideak.
f.
Herri xehea = gizarte-maila apaleko jendea
g. Loraldia = hazkundea =hazkuntza =
gorakada // gainbehera: Krisiaren
ondorioz, etxebizitzen salmentak gainbehera egin du.
h. Lurrin(ik) SalduENETAKOA, mirestuENETAKOA
i.
Baliteke bihar euria egiTEA= Litekeena
da bihar euria egiTEA (ekintza
ez da oraindik gertatu).
Baliteke Olentzerok igaro
berri diren Eguberrietan lurrinen bat ekarri
IZANA (ekintza amaitua, gertatua dago).
Baliteke datorren urtean
Olentzerok lurrinen bat ekarTZEA (ekintza
oraindik ez da gertatu).
j.
Eguberriak
hurbiltzen doazen heinean = hurbiltzen doazen
neurrian = hurbildu AHALA (bilakaera adierazten du).
k. Saihestu = ekidin: evitar
l.
Liluratu:
fascinar > lilugarria (lilura eragiten duena, liluratzen duena)
- AHOZKO JARDUERA: bitartekotza. Ikasleak binaka bildu dira. Ondoren, A ikasleak Internet eta mugikorraren nahiz ordenagailuen erabilerari buruzko hiru grafiko azaldu behar izan dizkio B ikasleari. Hiru grafiko hauek lurraldearen, sexuaren eta biztanleriaren jarduera nahiz helburuaren araberako Internet, mugikor eta ordenagailuaren erabilerari buruzkoak dira.
Jarraian, B ikasleak A ikasleari sare sozial nagusiei eta 15-29 urteko gazteek egiten duten erabilerari buruzko bi grafiko azaldu behar izan dizkio.
- Bitartekotza jarduera honi ekin aurretik, ehunekoak edo portzentajeak mugagabean deklinatzen direla – salbuespenak salbuespen – adierazi diet: biztanleen %20, %20k, %30ek, %20ri, %30i, %30entzat, %20rentzat… Halaber, grafikoak interpretatzen dituztenean, superlatiboa erabiltzea ohikoa izaten dela adierazi diet eta berau bi modutara erabiltzen dela: erlatibozko batean txertatuta edo erlatibozkorik gabe esaldi sinpleago batean. Arratsaldeko taldean aholkuok idatziz eman dizkiet jarduera egiterakoan kontuan izan ditzaten. Goizeko taldean: Itzultzen garenean emango diet.
-
ETXERAKO
LANAK:
§
Botiken publizitatea izeneko cloze-testa (erantzunekin). Ongi
etor dakizueke datorren astean egingo dugun proba zuria prestatzeko.
§
AUKERAKO
JARDUERA: ENTZUNAREN ULERMENA: Phubbing-a: pantailak maiteago pertsonak
baino. Azkenaldi
honetan sare sozialak eta mugikorra hizpide ditugu, baita hauek sorraraz
dezaketen menpekotasuna ere. Horren harira, Phubbing-a:
pantailak maiteago pertsonak baino izeneko aukerako entzumen jarduera
nire blogean daukazue eskura, nahi duenak entzun eta jarduera egin dezan.
§ AUKERAKO JARDUERA: ENTZUNAREN ULERMENA: Perfumea. Bizpahiru bider entzun eta aukeratu erantzun zuzena. Erreparatu taula honi:
- LANAK IZAN
…-T(z)EKO edo -T(z)EN = ASKO KOSTATU…-T(z)EA
Batzuek lanak izaten dituzte gustuko perfumea
topatzeko =
topatzen (=
asko kostatzen zaie gustuko perfumea topatzea). Lanak izaten ditut eskolara garaiz iristeko = iristen (=asko kostatzen zait
eskolara garaiz iristea). Ohean hain gustura egoten naiz goxo-goxo, lanak izaten ditut goiz jaikitzeko = jaikitzen (=asko kostatzen zait goiz
jaikitzea). Donostiara autoz joan naizenean, lanak izan ditut aparkatzeko = aparkatzen
(=asko kostatu zait aparkatzea). Gehiago saiatu ezean, lanak izango dituzu ikasturtea
gainditzeko =
gainditzen
(=asko kostako zaizu ikasturtea gainditzea).
-
Perfume hori ez da beste mundukoa
= perfume hori ez da hainbestera(ino)koa.
§
EGINAK
IZAN:
§
T(z)EA nominalizazioa lantzeko ariketa
analitikoa (erantzunekin).
§ Gramatika
eta ariketak II liburuko 25. gaiari dagozkion ariketak, 103.
orrialdekoak (erantzunak, hurrengoan banatuko dizkizuet).
§ –(e)Z GERO eta
–(e)NEZ GERO bereizteko berridazketak.
§ Ahots
morroiak deritzon ulermen-jarduera.
§ Deklinabidea lantzeko bigarren orrialdea (“Zenbait herritan = herrik ez dituzte
Inauteriak ospatzen”).
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina