4. eskola: 2023ko urriaren 10ekoa
- Ahozkotasuna lantzearen garrantzia (IU) deritzon ulermen-jarduera, galderak eta erantzunak uztartzean datzana, zuzendu dugu, testua irakurri ahala. Bertan, Yolanda Olasagarre EIBZko irakasleari egindako elkarrizketa batean galderak eta erantzunak uztartu behar zituzten ikasleek.
- Ahozkotasuna lantzearen garrantzia. Yolanda Olasagarreri egindako elkarrizketa-testutik ateratako hamar esaldi berridatzi behar zituzten ikasleek, nik emandako lexiko nahiz gramatika egiturak erabiliz. Horietako bakoitza zuzendu ahala, beharrezko azalpenak eman dizkiet (azalpenok eurei banatu dizkiet. IKUS “eranskina”).
1. Helburuzko perpausak egiteko: -T(z)E ALDERA, -T(z)EARREN
eta subjuntiboa.
2. Mugagabea + -TZAT
+ EDUKI / UKAN / HARTU / JO
egitura, ustea adierazten duena.
3. EGOKITU aditz trinkoaren erabilera, bai aditz gisa, bai testu antolatzaile gisa
(+ ZERI edo NORI).
4. Gutxi gorabeherako kopurua adierazten duten partikulak: -EDO,
-®EN BAT, INGURU eta GUTXI GORABEHERA.
5. Lehentasuna + UKAN / EDUKI =
Lehentasunezkoa + IZAN = Lehenetsi + UKAN.
6. BAKARRIK = BAINO EZ = BAIZIK EZ = BESTERIK EZ (*)
7. Ezezko baldintzak osatzeko, PARTIZIPIOA + EZEAN = PARTIZIPIOA + EZIK “komodina”.
8. Baiezko baldintzak osatzeko, PARTIZIPIOA + -(e)Z GERO “komodina”.
9. Emendiozko lokailuak, bi osagai (edo gehiago) uztartzeko edo
lotzeko balio dutenak:
BAI a, BAI b…
= EZ BAKARRIK a,
BAITA b ERE…
= a EZ EZIK, b
ERE…
= NOLA a, HALA b…
= a NAHIZ b…
= a ZEIN b…
10. EKIN aditza (+ ZERI).
- AHOZKO ADIERAZPENA: Heziketa
ala…diziplina? (0,30¨). Batetik, euskara ikasteko
euren prozesuaz edo ibilbideaz eta erabiltzen dituzten nahiz erabil daitezkeen
baliabideez jardun dute solasean. Bestetik, heziketak urteen joan-etorrian
izan duen bilakaeraz.
Hezkuntza-irakaskuntza arloan azken urteotan gauzatu diren berrikuntza guztiek irakaskuntza “estatikoa” saihestu nahi izan dute eta irakaskuntza parte-hartzaile bat sustatu: sormena garatzen duena, ikasleek gogoeta egiteko (=hausnartzeko) aukera ematen diena, talde-lana eta elkarlana bultzatzen dituena…, egia bada ere, pandemiak atzerapausoa ekarri duela alde horretatik. Ikasleek eurek jasotako heziketa izan dute mintzagai, horretarako banatu diedan mintza-fitxa baliatuz. Hurrengoan beste saio bat eskainiko diogu.
-
Etxerako lanak:
o ASTE HONETAKO IRAKURGAIA:
Altzotik mundura. Altzoko
Handiari buruzko testua irakur dezatela eta nik ipinitako sinonimoei arretaz
errepara diezaietela, euren lexikoa aberastuz joan daitezen.
o INDARTZE-ARIKETA: Egunotan ikusitako zenbait egitura
errepasatzeko, indartze-ariketa: Ahozkotasuna lantzearen garrantzia testutik
ateratako hamar berridazketen parekoak. Benetan gomendagarria deritzot ariketa
hau egiteari.
o Oraindik
egina ez baduzue… Lehen eskola eguna izeneko
ariketa, erlatibozkoak lantzekoa. Ikasleek gure HEOeko ikasgela batekoa
litzatekeen irudi bat abiapuntutzat harturik, erlatibozko perpaus libreak egin behar dituzte, nahi adina, ahal
duten irudimentsuen jokatuz. Adib.: Betaurrekoak
daramatzaN ikaslea horman idazten ari dENAREKIN hizketan ari da.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina