13. eskola: 2024ko azaroaren 14koa
- Erleak iratzarri, ahaidea itzarritakoan. Testutik ateratako hamar esaldi berridatzi behar zituzten. Gaur ebazpen orria banatu diet, azalpen taulatxoekin batera:
Jakinaren
gainean JARRI = jakinARAZI = Zeren berri EMAN = OhartARAZI (besteei zerbait jakinaraztea, besteei zerbaitetaz “informatzea”):
- (hark gu) Jakinaren gainean jarri gaitu
(nor-nork)
- = (hark gu) zerbaitetaz ohartarazi
gaitu (nor-nork)
- =(hark guri) zerbaiten berri
eman digu (nor-nori-nork)
- = (hark guri) zerbait jakinarazi
digu (nor-nori-nork).
Dabidek (nork) istripu bat gertatu dela (zer) ohartarazi digu.
Dabidek (nork) (gu) horretaz (zertaz) ohartarazi
gaitu.
Dabidek
istripu baten (zeren) berri eman digu.
Dabidek istripu bat gertatu dela (zer) jakinarazi digu.
Istripua gertatu omen da. Dabidek jakinaren
gainean jarri gaitu (Dabidek istripu bat gertatu dela jakinaren
gainean jarri gaitu).
BAINO EZ = BAIZIK EZ = BESTERIK EZ (*) = BAKARRIK:
Hizkuntza bat ikasteak onurak BAINO EZ dakartza
= … onurak BAIZIK EZ dakartza
= … onurak BESTERIK EZ dakar
(sing.)
= … onurak BAKARRIK dakartza.
Joan den egunean sei
ikasle BAINO EZ ziren etorri .
Joan den egunean sei
ikasle BAIZIK EZ ziren etorri.
Joan den egunean sei ikasle BESTERIK EZ zen etorri. (sing.)
Joan den egunean sei ikasle BAKARRIK etorri ziren.
Gaur Dabidek bi
ariketa BAINO EZ dizkigu bidali etxerako.
Gaur Dabidek bi
ariketa BAIZIK EZ dizkigu bidali etxerako.
Gaur Dabidek bi
ariketa BESTERIK EZ digu bidali
(sing.) etxerako.
Gaur Dabidek bi ariketa BAKARRIK bidali dizkigu etxerako.
Zalantza edo ziurtasun eza adierazten duen partikulak:
Ospakizun hori, AGIDANEAN, aspalditik dator.
Ospakizun hori, AGIDANEZ, aspalditik dator.
DIRUDIENEZ, ospakizun hori aspalditik dator.
Ospakizun hori aspalditik datorrELA DIRUDI.
BADIRUDI ospakizun hori aspalditik datorrELA.
Ospakizun hori aspalditik OMEN
dator = aspalditik EI dator.
ANTZA DENEZ, ospakizun hori aspalditik dator.
(ANTZA), ospakizun hori , (ANTZA),
aspalditik dator, (ANTZA).
(NONBAIT), ospakizun hori, (NONBAIT),
aspalditik dator, (NONBAIT)
ITXURA DENEZ, ospakizun hori aspalditik dator.
Subjuntiboa erabil daiteke helburua adierazteko:
Subjuntiboko adizkia dugu “DAITEZEN”. Erabilera
gehiago badituen arren, sarritan helburuzko perpausak egiteko erabiltzen da
eta, beraz, “zertarako?” galderari erantzuten dio:
Denok egin behar genuke ahalegina, itsasoko
arrainak plastiko artean ito ez DAITEZEN (=ez itotzeko).
Dena den, helburuzko subjuntiboa erabiltzeko, ezinbestekoa
da bi subjektu desberdin izatea; bestela, ezin da erabili:
Jonek (nork1) deitu dit, ni (nork2) berarekin mendira
joateko = joan NADIN.
Bihar nik (nork1) goiz jaiki
beharko dut, mendira joan NADIN (ni. Nork 1=2) > joaTEKO =
joan NAHI BADUT…
(ni) NADIN; (hi) HADIN; (hura) DADIN; (gu) GAITEZEN; (zu) ZAITEZEN; (zuek) ZAITEZTEN; (haiek) DAITEZEN.
Partizipioa + EZEAN = Partizipioa + EZIK:
EZEAN = EZIK ezezko baldintza egiteko “komodina” da.
Hiru baldintzetarako (erreala, alegiazkoa edo hipotetikoa, irreala edo
iraganekoa) balio du eta oso erabilerraza da: partizipioari gehitzea nahikoa da, ez darama aditz jokaturik. (–(e)Z GERO baldintzazkoaren ezezko
bertsioa da)
- Baldintza
erreala: Gelan sortu den gatazka onartezina da! Zuk egiten
EZ BAduzu, neuk hitz egingo dut zuzendariarekin
= Zuk egin EZEAN (=egin EZIK), nik hitz egingo dut
zuzendariarekin.
-
Alegiazko
baldintza edo hipotetikoa: Ekainean
ahozko proba gaindituko EZ BAnu,
udan barnetegiren batera joango nintzateke
= Ekainean ahozko proba gainditu EZEAN (=gainditu EZIK),
udan barnetegiren batera joango nintzateke (alegiazko baldintza = hipotetikoa).
- Baldintza
irreala edo lehenaldikoa: Radarraren
parean abiadura moteldu (izan) EZ Banu,
radarrak argazkia aterako zidan
= Radarraren parean abiadura moteldu EZEAN (=moteldu EZIK), radarrak argazkia aterako zidan (baldintza irreala edo iraganekoa). Eskerrak garaiz konturatu naizen!!
Mugagabea + –TZAT + hartu, jo, eduki, ukan…:
Ustea
edo iritzia adierazten du egitura honek.
-TZAT deklinabide kasua mugagabeari lotzen
zaio eta normalean, “hartu”, “eduki”, “ukan” eta “jo”
aditzekin erabili ohi da normalean.
Pernando amezketarra tontoTZAT hartzen zuten
herritarrek.
= Pernando amezketarra tontoTZAT jotzen zuten herritarrek.
=
Pernando amezketarra tontoTZAT zuten herritarrek.
= Pernando amezketarra tontoTZAT zeukaten
herritarrek.
= Pernando amezketarra tontoa zela
uste zuten herritarrek (nork).
= Pernando amezketarra tontoa (zela)
iruditzen zitzaien herritarrei (nor).
= Pernando amezketarra tontoa zELAKOAN
(= zELAKO usteAN) zeuden herritarrak (nor) (egitura
honi arreta berezia eskainiko diogu hurrengo batean).
Ikasgela honetan, Mikel jakintsuTZAT daukagu
denok = Mikel jakintsua dela uste dugu.
Greziarrek jainkoak hilezkorTZAT zeuzkaten
= … uste zuten jainkoak hilezkorrak zirela.
Gaur egun herritar askok politikariak
lapurTZAT hartzen
dituzte = gaur egun herritar askok uste dute politikariak
lapurrak direla.
Santxotenak agoteen oinordekoTZAT dauka bere burua =Santxotenak uste
du bera agoteen oinordekoa (=ondorengoa) dela.
(Tokian) tokiko produktuak jatea gomendatzen
dute. (Tokian) tokiko albisteak
(tokian) tokiko ohiturak eta usadioak. Toki bakoitzekoak, alegia.
a osagaia EZ EZIK, b osagaia ERE:
1. Juntagailu
hau bi osagai gehitzeko erabiltzen
da. Hortaz, hauen parekoa da:
Juanma (a) EZ EZIK, Oihane (b) ERE leiho ondoan eserita dago.
EZ BAKARRIK
Juanma
(a), Oihane (b) ERE leiho ondoan eserita dago.
EZ
Juanma (a)
BAKARRIK, Oihane (b) ERE leiho ondoan eserita dago.
Juanma (a) ETA Oihane (b) leiho ondoan eserita
daude.
(NAHIZ) Juanma (a) NAHIZ Oihane (b) leiho ondoan eserita
daude.
(ZEIN) Juanma (a) ZEIN Oihane
(b) leiho ondoan eserita daude.
BAI
Juanma
(a), BAI Oihane (b) leiho ondoan eserita daude.
NOLA
Juanma
(a), HALA Oihane (b) leiho ondoan eserita daude.
HALA
Juanma
(a), NOLA Oihane (b) leiho ondoan eserita daude.
2.
Aditzaren komunztadura
bigarren osagaiarekin egiten da.
Juanma (a) EZ EZIK, Oihane (b) ERE leiho ondoan eserita dago (daude).
Juanma (a) EZ EZIK, ni
(b) ERE leiho ondoan
eserita nago.
Juanma (a) EZ EZIK, zu (b) ERE leiho ondoan eserita zaude.
Juanma (a) EZ EZIK, Ana eta Gorka (b) ERE leiho ondoan
eserita daude.
3.
EZ EZIK…ERE-k edozein
kategoriatako osagaiak elkar ditzake, hau da, gehitzen diren bi osagai
horiek edozein kategoriatakoak izan daitezke:
Gasteizek (a) EZ EZIK, Iruñeak (b) ERE berdegune asko dauzka (bi izen).
Azkar (a) EZ EZIK, ongi (b) ERE hitz egiten du ingelesez (bi aditzondo edo
adberbio, moduzkoak, nola? galderari erantzuten diotenak).
Mikel Sentibera (a) EZ EZIK, adeitsua (b) ERE bada (bi izenondo edo adjektibo, bi kualitate,
nolakoa? galderari erantzuten diotenak).
Hau (a) EZ EZIK, hori (b) ERE oso interesgarria da (bi izenordain).
Irakasleak ariketak zuzendu (a) EZ EZIK, gai
berria azaldu (b) ERE egin du.
=
…ariketak zuzendu (a) EZ EZIK, gai berria azaldu (b) ERE azaldu du.
Denda horretan, arropak probatu
(a) EZ EZIK, erosi
(b) ERE egin ditut.
= Denda horretan, arropak probatu
(a) EZ EZIK, erosi
(b) ERE erosi ditut.
(Bi aditz partizipio elkartzean, derrigorrezkoa da
bigarrena indartzea!!!)
- Galderak beste Donostia horretara II izeneko ulermen zehatzeko jarduera zuzendu dugu, beharrezko azalpenak emanez. Aurretik lexikoa jorratzeko testu hau landua dugunez, eta orduan zehatz-mehatz testuaren edukia aztertu genuenez, horrek erraztu die, ustez, ulermen jarduera egitea. Ez dugu testu osoa irakurri. Hori bai, item bakoitza zuzendu ahala, testuan erantzun zuzena eta okerrak arrazoitzeko pasarteak azpimarratu dizkiet.
OHARRA: Norbaitek idatziaren ulermen zehatzeko jarduera hau berriro egin nahi izanez gero, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.
- ENTZUNAREN ULERMENA: Etxebizitza turistikoak (x1). Zuzendu berri dugun testuan zera irakurri ahal izan dugu, Donostiako udalak onartu duela – hitzez, behintzat – turismoa mugatu beharra dagoela, hots, turismoaren hazkundeari nolabaiteko muga ezarri beharra dagoela; muga-neurri bat izan liteke, esaterako, turismo-tasa bat indarrean jartzea eta beste bat, etxebizitza turistikoak arautzea. Horren gaineko entzungaia izan dugu entzungai. Itemak azaldu dizkiet (eta hauekin batera datozen ohar lexikoak – atzean kopiatu dizkiet – ere bai) eta bitan entzun dugu. Ondoren, zuzendu egin dugu, erantzun zuzenak behar bezala arrazoituz. Lexiko lagungarria:
- “Jarduera-baimena”: zeregin horretan jarduteko edo aritzeko baimena.
Adibidez, landetxe bat, taberna bat…zabaltzeko beharrezkoa dena. Udalari edo
Diputazioari eskatzen zaio normalean.
- “Urratu”: legeari dagokionean, legea ez betetzea esan nahi du, legea “haustea” (“infringir”). Gauza bera
eskubideekin: giza eskubideak urratu:
giza eskubideak ez bete (“vulnerar”).
- “Indarrean jarri /egon / jarraitu”: Lege munduan erabiltzen da (legea, araua, araudia,
neurria…): “poner /estar en vigor”. Indarrean
jarri dute abortuaren aurkako
lege berria. Indarrean dagoen
araudiaren arabera, debekatuta dago eskolan erretzea.
- “Bere
horretan + utzi / geratu / egon / jarraitu / eutsi…”: lehen zegoen bezala, ukitu gabe, inongo aldaketarik
egin gabe. Aurten etxeko horma guztiak
margotu ditugu, nire logelakoa izan ezik; nire logelakoa bere horretan utzi dugu.
- “Begi onez ikusten du”: ongi iruditzen zaio /“Ez du begi onez ikusten“ (begi txarrez ikusi).
- “Ustiatu” (“explotar”): Zerbaiti (negozio bati, meategiari,
lursail bati…) etekin edo probetxu ekonomikoa ateratzea.
UstiaTEGIa: “explotación”. Adib. “nekazaritza-ustiategia”.
UstiaPENa edo ustiaKETA:
“explotación”. Adib. “Baliabide naturalen
ustiapena egin zuten errusiarrek Islandian”: “Petrolioaren ustiaketak jende
asko aberastu du Dallasen”.
- “-(e)LAKOAN + egon”: gogoratu egitura honek ustea edo iritzia adierazten
duela: legezkoak dirELA uste du.
Altzoko Handiari buruzko berridazketetan azaldu genuen.
A
erabilera):
Gaur nik
liburua klasera ekarri dut, erabiliko duguLAKOAN = erabiliko duguLAKO USTEAN = erabiliko duguLA
PENTSATUZ.
Maila honetan
matrikulatu gara, aurten asko ikasiko duguLAKOAN = ikasiko duguLAKO
USTEAN = ikasiko duguLA PENTSATUZ.
B
erabilera):
Bihar
eguraldi ona egingo duELAKOAN NAGO = egingo duELA USTE DUT.
Ikasle hauek
oso jatorrak dirELAKOAN NAGO = dirELA USTE DUT.
Datorren
igandeko manifestazioan istiluak sortuko
dirELAKOAN NAGO = sortuko dirELA USTE DUT.
Asier
jarduera-baimena duten pisu guztiak legezkoak dirELAKOAN DAGO = dirELA USTE DU Asierrek.
- ZERK + “Behera egin” / “Gora egin”: Bihar tenperaturek (zerk) behera egingo dute / gora egingo dute = Bihar tenperaturak (zer) jaitsiko dira / igoko dira. Langabetuen kopuruak (zerk) behera egiten du uda sasoian (uda garaian), baina udazkenean, berriz gora egiten du = Langabetuen kopurua (zer) jaitsi egiten da…igo egiten da.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan
(interaktiboa) ere eskura dago blogean.
- ENTZUNAREN ULERMENA II: Turismoari muga donostiarrik gabe (x 0´8) Gaur zuzendu dugun jarduerarekin (Galderak beste Donostia horretara) zerikusi estua duen entzumen-jarduera bat da honako hau ere. Entzungaia behin entzun eta, batetik, hiru aukeretatik entzungaian adierazten dena ondoen laburbiltzen duen esaldia hautatu behar izan dute ikasleek; bestetik, berriro entzun eta zortzi baieztapen egiazkoak diren ala ez adierazi behar izan dute. Jarraian, zuzendu egin dugu ebazpen-orria arbelean jarrita (bertan ikusi ahal izan dituzte erantzun zuzenak eta erantzun horiek argudiatzeko transkripzio zatiak). Entzumenari ekin aitzin (=ekin baino lehen), atzean atxiki dudan hiztegi lagungarriari arretaz erreparatu diogu. Hiztegi lagungarria:
Irlak hiriari SO jarraitzen zuen (NORI + so
= NORI begira).
SO EGIN = begiratu.
Igeldoko xarmak ere BERE HORRETAN zela zirudien.
(BERE HORRETAN + UTZI / EGON / JARRAITU / EUTSI / GERATU = LEHEN BEZALA = DAGOEN edo LEHEN ZEGOEN BEZALA = inolako aldaketarik gabe). Agertu berri zaigu, etxebizitza turistikoei buruzko entzumen jardueran. Adib.: Ez ezazu ukitu hori, utz ezazu bere horretan. Asierrek etxibitza turistikoak arautuko dituen ordenantza bere horretan onartzea nahi du. Etxeko logelak eta egongela berriztatu nituen, baina komuna bere horretan utzi nuen.
Bertako donostiarren ZANTZUAK (=arrastoak; “indicio, rastro, señal, pista”). Adib.: Hasieran gizon hark bere burua hil zuela pentsatu arren, gero, poliziek hilketa baten zantzuak topatu zituzten.
Mamia = erroa = sustraía
Goraipatu (=laudatu = goretsi)(alabar, elogiar) zenbat eta zenbat turista pasa diren aldiro.
Hutsal(a) = hutsaren hurrengoa (garrantzirik gabea, funtsik gabea; “efímero, vano, vacío”) bihurtu da.
Izerdi larria sentitu du bizkarrean behera (larritasunak eragiten duen izerdia da, ez nekeak eragindakoa; adibidez, istripu bat ozta-ozta saihesten duzunean).
- AHOZKO ADIERAZPENA: Hondarribia
Hilton (0´35-0´40) II. saioa
(bateratzea). Ikasleak hirunaka bildu dira eta honako
balizko egoera honi heldu zioten joan den eguneko klasean:
Demagun[1]
Hondarribiko hondartzan luxuzko hotel
bat eraiki nahi duela Hilton kateak (talasoterapia, bezeroentzako kai propioa,
palmondoz eta hainbat espezie exotikoz betetako lorategiak, hondartzan etzaulki nahiz eguzkitakoak…eta
guzti).
Hirukote bakoitzean, rolak banatu genituen: Batetik, proiektua gauzatzearen aldekoa/k (enpresa sustatzaileko zuzendaritza taldea) eta, bestetik, proiektua gaitzesten[2] zuena / zutenak, IHEIEko (Ingurumenaren aldeko Herritar Ekologista Iraultzaileen Elkartea) kideak.
Hirukote bakoitzean,
ikasleek
euren artean eztabaidatu behar izan zuten proiektua gauzatzeak nolako ondorioak
izan litzakeen herrian eta inguruan (zarata, zikinkeria, prezioen
igoera, bertako biztanleen bizi-kalitatearen aldaketa, paisaia eta natura,
garraio zerbitzuak, lanpostuen sorrera eta hauen kalitatea, bezeroen / jabeen
diru-ekarpena herriko ostatu nahiz dendetan…), euren iritziak behar bezala
argudiatuz.
Irakasleak alkatearena
egingo du eta berari dagokio, aldeko eta aurkako argudioak entzun eta kontuan
hartuta, enpresa sustatzaile-eraikitzaileari jarduera-baimena eman ala ez
erabakitzea.
Gaurko klasean, bateratze saioa egin dugu denon artean eta ikasleek egitasmoaren aldeko / aurkako argudioak eman ahala, taulan jaso ditut. Halaber, zenbait alde on eta txar planteatu dizkiet, euren iritzia eman zezaten.
-
Etxerako lanak:
1. Erleak
iratzarri, ahaidea itzarritakoan. Testutik ateratako hamar esaldien
berridazketak zuzendu, neuk emandako ebazpen orriko oharrei arretaz
erreparatuta.
2. ASTEKO IRAKURGAIA (artikulu osoa ez
bada, hiru zatietako bat – a,b,c – irakurri): Ostalarien aukera, anfitrioien eztabaida. Etxebizitza
turistikoei buruzkoa da.
3. “Turismoak
goia jo du, donostiar gehienen iritziz” izeneko jarduera bikoitza. Batetik, testua
osatu behar dute, bertatik ateratako 8 esaldiekin, kontuan izanik 2 distraktore
ere badituztela. Bestetik, testuko zenbait esaldi berridatzi behar dituzte,
egitura batzuk lantze aldera.
OHARRA: Norbaitek
nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.
4. Bidaiatzeko zenbait aholku edo gomendio. Ulermen-jarduera honetan, batetik, hitz bankuko hitzak txertatu behar dituzte aholkuen hutsuneetan eta, bestetik, a), b) eta c) artean aukeratu behar dute ondo deklinatuta dagoena. Lexikoa ikasteko eta mugagabea errepasatzeko, ariketa egokia da guztiz.
5. NOIZNAHI
EGITEKOA: Perretxikotara joateko garai berriak
deritzon cloze-testa, udazkenerako aproposa. Honekin batera, ebazpen orriak
eta azalpenak ere banatu nizkien, azalpen guztiekin argudiatuta, jarduera
eurek zuzen dezaten; dena den, zalantzarik izanez gero, galde diezadatela nahi
dutenean, eta argituko diet.
OHARRA: Norbaitek
nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.
6.
EKARRI: Erlatibozkoak
III
EKARRI: Identifikazio pertsonalaren gaiari heltzera goaz. Bada
Gipuzkoan herri polit askoa: Amezketa. Eta bertakoa zen hainbat pasadizo bizi
izandako gizon xelebre edo bitxi bat: Pernando
Amezketarra. Ikasleei Pernandoren asto itsuen pasadizoa (Elkar ezin ikusi) banatu diet,
hutsuneak deklinabide kasuekin osa ditzaten.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere
eskuragarri dago blogean.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina