2025/02/05

B2.2 mailako 32. eskola, 2025eko otsailaren 4koa

 

32. eskola: 2025eko otsailaren 4koa

-    Deklinabidea lantzeko 1. orrialdean (Getariako arrantzaleak…) zalantzarik bai? Hala balitz, argitu. Honako bi ohar hauek egin dizkiet:

Ø  Neska horiek eguzkiTAN (mugagabea) egoten dira egun osoAN (noiz)[1], belztu nahian.

Ni (nor) eskolan egoten naiz egun osoAN (noiz)

Nik (nork) eskolan igarotzen = pasatzen dut egun osoA (zer)

Nafarroan egon naiz = izan naiz asteburu hau / honetan (noiz)

Nafarroan pasa(tu) = igaro dut asteburu hau / honetan (zer)

Mikel (nor) Ingresatuta egon da hiru astetan (noiz).

Mikelek (nork) ingresatuta igaro = pasa(tu) ditu hiru aste (zer)

Ø  Atzo autobusEZ (nola) = autobusEAN (non) etorri nintzen eskolaRA / eskolaTIK.

Gaur, anaiAREN motorrEAN

= anaiAREN motorrAREKIN

= anaiAREKIN motorrEZ   

(anaiAREN motorrEZ)

Zehazten ez bada, biak ongi, NOLA = NON: trenez = trenean etortzen naiz eskolara; autobusez = autobusean bidaiatzean irakurtzea gustatzen zait; motorrez = motorrean ibiltzea gozamena da, batez ere, eguraldia lagun denean.

Baina zehazten baldin bada informazioa, NON kasuan: 17:00etako trenEAN (17:00etako trenez) etortzen naiz eskolara; Lurraldebus konpainiako autobusEAN bidaiatzean, oso eroso sentitzen naiz; nire anaiaren motorrEAN ibiltzea gozamena da, batez ere, eguraldia lagun denean. 

OHARRA: Norbaitek berriro egin nahi badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean. 

-   Alegiazko baldintza edo hipotetikoari heldu diogu. NOR-NORK adizkiak lantzeko etxerako bidalitako ariketa analitikoetan zalantzarik baduten galdetu eta, izanez gero, argitu (oraindik denak egin ez badituzte, datorren asterako egin ditzatela). Gogorarazi diet kontu izan behar dutela ondorioko adizkietan   –KE sartzerakoan:

a.       Ondorioa egiteko, BA- horren ordez, -KE- ipiniko dugu. Alegiazko edo hipotetikoa denez, 3. pertsonek L- pertsona markari eutsiko diote.

b.      KONTUZ!!!!! –KE- hori ez doa amaieran, NORK kasuaren aurrean baizik: (zuk ni) ninduKEzu (ninduzuke), (guk zu) zintuzKEgu, (zuek gu) gintuzKEzue (gintuzueke)…

c.       Nor “hura” edo “haiek” denean izan ezik: hauetan, -KE amaieran doa: (nik hura) nuke, (guk hura) genuke, (guk haiek) genituzke, (zuk haiek) zenituzke, (hark haiek) lituzke (NORK “zuek” edo “haiek” denean salbu: zenuKEte, zenituzKEte eta luKEte, lituzKEte, salbu).

(IKUS txosteneko taulak)

Bestalde, ikasle batzuen idazlanetan ikusi dudan akats batez ohartarazi nahi izan ditut. Ez ditzatela baldintza erreala eta alegiazkoa nahasi, hau da, baldintzaren atala nolakoa den, ondorioak ere halakoa izan behar du (biak errealak edo biak alegiazkoak):

Lehenik eta behin, proiektu hau onartuKO BALITZ, guk denok ezagutzen ditugun herrietako lasaitasuna bukatuko litzateke.

Lehenik eta behin, proiektu hau onartzen BADA, guk denok ezagutzen ditugun herrietako lasaitasuna bukatuko DA.

-         NOREN vs. NONGO deklinabide kasuak bereizteko zantzu nagusiak gogorarazi ostean,  berariaz prestatutako ariketa zuzendu dugu, beharrezko azalpenak emanez (eurei erantzun orriaren ale bana eman diet).

OHARRA: Norbaitek berriro egin nahi badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.

-  Berdintasunezko konparazioa lantzeko Gramatika eta ariketak II liburuko 182-3. Orrialdeetako ariketetan ikasleek zailtasunak izan zituztela aitortu zidatenez, ariketa bat prestatu dut, klasean egiteko. Zortzi konparaziozko esaldi eman dizkiet eta eurek beste modu batera berridatzi behar izan dituzte, beti ere, esanahiari eutsiz. Esaldi bakoitza egiteko tartea utzi eta egin ahala, zuzendu ditugu.

Adib.:     Etxe hau (a) hori (b) BAINO handiAGOA da.

> Etxe hau (a) EZ da hori (b) BEZAIN txikia.

> Etxe hori (b) hau (a) BAINO txikiAGOA da.

> Etxe hori (b) ez da hau (a) BEZAIN handia.

-  AHOZKO JARDUERA: Etxebizitzak alderatzen: Etxe egokienaren bila (2. saioa). Ikasleek salgai dauden hainbat etxebizitzaren datuak izango dituzte esku artean. Binaka jarrita, etxeak edo etxe horien ezaugarriak alderatu behar izan dituzte, berdintasunezko nahiz desberdintasunezko konparaziozko perpausak, nolakotasuna zein kopurua adierazten dutenak eginez. Gaurkoan, luzaroan jardun dugu. Hona hemen abiapuntutzat jarri dizkiedan adibideak:

 

·        Irungo erdigunean salgai dagoen etxea (A) Behobia auzoan dagoena (B) BEZAIN argitsua da (nolakoa da?)

·        Puiana auzoan salgai dagoen etxeak (A) Jaizubian dagoenak (B) ADINA = BESTE (euro_) balio du (zenbat balio du?)

·        Luis Mariano etorbidean salgai dagoen etxeak (A) Dunboa auzoan dagoenak (B) ADINA = BESTE metro koadro_ dauzka (zenbat metro dauzka?)

·        Letxunborro etorbidean salgai dagoen etxeak (A) Palmera-Montero auzoan dagoenak (B) ADINAKO = BESTEKO argitasuna dauka (zenbateko argitasuna?)

·        San Juan plazan salgai dagoen pisuak (A) Luis Mariano hiribidean dagoenak (B) ADINA = BESTE logela_ dauzka, baina komun_ GUTXIAGO (zenbat logela? Zenbat komun?).

-            Etxerako lanak:

-   Alegiazko baldintza edo hipotetikoa. NOR-NORK lantzeko 5. ariketa. Gelan zuzenduko dugu. OSTEGUNERAKO

OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.

-   Berdintasunezko konparazioa lantzeko indartze-ariketa (Gramatika eta ariketak II liburuko 187. orrialdeko 4. ariketan oinarritua). LEHENENGO 5 ESALDIAK HURRENGORAKO.

-     Deklinabidea lantzeko ariketa. Osatu hutsuneak deklinabide atzizki egokiak  erabilita. Bigarren orrialdia, hau da, 32. esalditik (“Gipuzkoako herrietako alkateak bildu dira…”) 62.era. Erantzunak ostegunean banatuko ditut; beraz, egiteko astirik ez baduzue, astebururako gorde dezakezue.

OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.

-   EGINA EZ BADUZUE, EGIN: Idatziaren ulermena, lexikoa eta zenbait egitura lantzeko, Lacoste eta bere krokodilo famatua jarduera. OSTEGUNEAN EKARRI

-     EGINA EZ BADUZUE, EGIN: Sasoian sasoikoa deritzon jarduera, idatziaren ulermena lantzekoa. OSTEGUNEAN EKARRI

-  AMAITU EZ BADUZUE, JARRAITU EGITEN: Alegiazko baldintza edo hipotetikoa. NOR-NORK sistemako ariketa analitikoak (1,2,3,4) (erantzunekin).

OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.

-    AUKERAKO JARDUERA, NOIZNAHI EGITEKOA: ENTZUNAREN ULERMENA: Faktoria I (blogean entzungai). Itemak astiro irakurri eta birritan entzun dezatela albistegia. Ondoren, zuzen dezatela erantzun orriarekin. Albistegi osoa batera entzun beharrean, arloka entzun daiteke: osasun arloko albisteak lehenik; gero, ekonomia arlokoak; geroago, trafikoari eta errepideei buruzkoak, eta, azkenik, eguraldiaren iragarpena. Hori bai, atal bakoitza bi aldiz entzun dezatela, azterketan bezala.

Bestalde, itemak irakurri ahala, oin-oharretako oharrei arretaz errepara diezaietela esan diet.



[1] Gaztelaniaz “todo el día” den arren, eta ez “en todo el día”, euskaraz, NOIZ kasuan jarri behar dugu: “egun osoAN”.

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina