37. eskola: 2025eko otsailaren 20koa
- Berdintasunezko konparazioa lantzeko
indartze-ariketatik (Gramatika eta ariketak II liburuko 187.
orrialdeko 4. ariketan oinarritua) 11-15 esaldiak egin behar zituzten. Zuzendu
egin ditugu:
i.
Aurtengo oporretan (A) primeran pasa(tu) dugu, baina
iazkoetan (B), hobeto. Beraz:
Aurtengo
oporretan (A) iazkoetan (B) BAINO OKERRAGO pasa(tu) dugu.
Aurtengo oporretan (A) EZ dugu (pasatu) iazkoetan (B) BEZAIN ondo = ongi (pasatu).
ii.
Azkenaldi honetan zuk (A) makina bat buruhauste daukazu,
baina nik (B), gehiago. Beraz:
Azkenaldi
honetan zuk (A) nik (B) BAINO buruhauste GUTXIAGO daukazu.
Azkenaldi honetan zuk (A) EZ daukazu nik (B) ADINA = BESTE buruhauste.
iii.
Ikasleek (A) oporraldia iristeko gogo handia daukate; irakasleek
(B) ere bai. Beraz:
Irakasleek
(B) (oporrak iristeko) ikasleek (A) ADINAKO = BESTEKO gogoa daukate (oporrak iristeko).
Irakasleek
(B) (oporrak iristeko) ikasleek (A) BEZAIN gogo handia
daukate (oporrak iristeko).
Irakasleen gogoa (B) (oporrak iristeko) ikasleen gogoa > ikasleena (norena?)(A) ADINAKOA da.
iv.
Ezkongaiak (A) urduri daude; beren gurasoak (B), are
urduriago. Beraz:
Ezkongaiak (A) beren gurasoak (B) BAINO
lasaiAGO
daude.
Ezkongaiak (A) EZ daude beren gurasoak (B) BEZAIN urduri.
Ezkongaien
gurasoak (B) ezkongaiak (A) BAINO urduriAGO daude.
Ezkongaien gurasoak (B) EZ daude ezkongaiak (A) BEZAIN lasai.
v.
Ronaldok (A)
dirutza irabazten omen du; Bill Gatesek (B), gehiago. Beraz,
Ronaldok
(A) EZ omen
du (irabazten) Bill Gatesek (B) ADINA
= BESTE (diru) (irabazten).
Ronaldok (A) Bill Gatesek (B) BAINO
diru (dirutza) GUTXIAGO irabazten du.
- Ikusiak ditugun egitura kontzesiboak errepasatze aldera, Gramatika eta ariketak II liburuko 160-161. orrialdeetako teoria laburbiltzen duen eskema banatu eta azaldu diet.
1.
ARREN
·
Aditz
jokatua + (E)N + ARREN: Lanez gainezka nabilEN ARREN,
zurekin geratzeko tartetxo bat hartuko dut.
·
Partizipioa
+ ARREN: Lanez gainezka IBILI ARREN,…
2.
NAHIZ ETA
·
NAHIZ
ETA…+ aditz jokatua + (E)N: NAHIZ
ETA lanez gainezka nabilEN,..
·
NAHIZ
ETA…+ partizipioa: NAHIZ ETA lanez gainezka IBILI,…
3.
BA- + aditz jokatua + ERE
Lanez gainezka BAnabil ERE, zurekin geratzeko tartetxo
bat hartuko dut.
4.
Partizipioa + -AGATIK (ERE)
Etorriagatik (ere), ikusiagatik (ere), eginagatik
(ere), ibiliagatik (ere), joanagatik (ere), hartuagatik (ere)…Lanez gainezka ibiliAGATIK (ERE),…
-AGATIK (ERE)
kontzesiboa da ////// -T(Z)EAGATIK (kausazkoa da)
-
Zinemara beranduegi iritsiAGATIK (ERE), aretora sartzen utzi
diote. = zinemara beranduegi iritsi dEN ARREN, aretora sartzen utzi diote.
-
Zinemara beranduegi irisTEAGATIK, ez diote aretora sartzen utzi, gainerako
ikusleei trabarik ez egiteko.
=
zinemara beranduegi iritsi dELAKO, ez diote aretora sartzen utzi, gainerako ikusleei trabarik ez egiteko.
5.
Partizipioa + –TA ERE = partizipioa + -(R)IK ERE
Lanez gainezka ibiliTA ERE = ibiliRIK ERE,
zurekin geratzeko tartetxo bat hartuko dut.
6. Partizipioa + GABE
ERE = partizipioa + BARIK ERE
(ezezkoetan bakarrik)
Zuk esan GABE ERE, badakit nitaz gaizki-esaka dabilela.
Ikusi GABE
ERE, asmatuko nuke zertan ari den une honetan.
7. ADITZIK GABEKO KONTZESIBOAK
IZENA + GORABEHERA = IZENA + ETA GUZTIZ ERE = IZENA + -AK + IZEN bera
Buruko mina GORABEHERA,
lanean jarraituko dut = Buruko
mina ETA GUZTIZ ERE, lanean jarraituko dut.
Autobusek tarteka izaten dituzten atzerapenak GORABEHERA, gustura daude erabiltzaile
gehienak zerbitzu horrekin.
Azken urteotako lorpenak GORABEHERA,
oraindik zeregin handia dago gizon eta emakumeen artean erabateko berdintasuna
lortzeko.
Etxebizitzen prezioaren jaitsiera GORABEHERA, oraindik makina bat etxe dago salgai = Etxebizitzen
prezioaren jaitsiera ETA GUZTIZ ERE, oraindik…
Euskal Herrian saltokiak ez dira jaiegunetan irekitzen, salbuespenAK salbuespen.
- Ondoren, liburuko 162-163. orrialdeetako ariketak nire erantzun-orriekin zuzendu dituzten galdetu diet eta balizko zalantzak argitzeko aukera eman diet. LAUGARRENA HURRENGO ASTEAN ZUZENDUKO DUGU.
- Kaixomaitia.com jardueran honako esaldi hau agertu zitzaigun:
“aurrez aurre elkar_ ezagutzeak baino mesfidantza edo errezelo gehiago eragin dezake Internetez ezagutzeak”.
Esaldi hori aitzakiatzat hartuta, atzealdeko eranskinean duten ELKAR izenordearen erabileraren zantzu nagusiak gogorarazi dizkiet. Hau lantzeko indartze-ariketa badutela gogorarazi diet, berriro egin nahi badute. 40 esaldi dira, berariaz prestatuak, ELKAR partikulari kasu-marka egokia erants diezaioten eta adizki egokia ipin dezaten. Erantzun-orria ere banatu diet. Denak aldi berean ez ditzatela egin aholkatu diet.
- Baldintza
irrealaren edo lehenaldikoa. Hirugarren baldintzaren azalpen teorikoa
egin diet, batez ere, baldintza hipotetikoarekiko aldeak nabarmenduz (txostena
etxean astiro irakur dezatela aholkatu diet eta taulei erreparatu):
o Lehenik, iraganeko baldintza edo irrealaren esanahiaz eta adieraz ohartarazi ditut (bere garaian gertatu ez zenez, orain ez dago gertatzeko inolako aukerarik edo posibilitaterik. Horregatik deritzo “irreala”).
o Ondoren, zertarako erabiltzen den azaldu diet (askotan, besteen hutsegiteak kritikatzeko edota nork bere damua adierazteko).
o
Jarraian, osaerari
erreparatu diogu (arreta berezia merezi dute IZAN laguntzaileaz osatutako
aditz konposatuek, hau da, behar izan,
nahi izan, ahal izan, ezin izan, merezi izan, balio izan, bizi izan, axola
izan… eta kideko aditzek, hauek, aditz arruntek ez bezala, derrigorrezkoa
baitute “izan” hartzea baldintza irrealean). Aditz arruntek, berriz, aukerakoa
dute “izan” (etorri_ banintz = etorri
izan banintz) baldintza irrealean.
1. Hipotetikoa. Aditz
normala: EtorriKO balitz, hemen eseriKO litzateke
2. Hipotetikoa (nahi
izan, behar izan, ahal izan, ezin izan, balio izan, falta izan, …): Hiru aukera:
a. Etorri NAHIKO BALU, beharKO BAZENU…
b. Etorri NAHI IZANGO BALU, behar IZANGO
BAZENU…
c. Etorri NAHI_ BALU…, BEHAR_ BAZENU…
3.
Irreala. Aditz normala: Etorri_ (izan) balitz, hemen eseriKO zen. Aukerakoa dute “izan”.
4.
Irreala (nahi izan, behar izan, ahal izan,
ezin izan, balio izan, falta izan…): Derrigorrez hartu behar dute “izan”: Nahi IZAN BALU, behar IZAN BAZENU…
o Azkenik, txosteneko taulei banan-banan erreparatu diegu eta iraganeko ondorio adizkiak nola sortzen diren azaldu diet, hipotetikoarekiko aldeaz ohar daitezen. Esan bezala, baldintza ataleko aditz laguntzailea (balitz, banu, bagenio, balitzaigu, bazintugu, banindute, balitzaizkizue, bagina, bazenit…) hipotetikoko bera da; ondorioko aditz laguntzailea, berriz, ondorio hipotetikoari –(e)N gehituta lor dezakegu (eta hirugarren pertsonetan L- pertsona marka berriro iraganeko Z- bihurtuta: Luke > ZukeEN; Litzaidake > ZitzaidakeEN; Lizkiguke > ZizkigukeEN… ).
o Dena den, aukerakoa da iraganeko ondorio adizkiak erabili ala Indikatiboko iraganekoak erabili: egingo nuen = egingo nukeen; iritsiko nintzen = iritsiko nintzatekeen; eroriko zitzaidan = eroriko zitzaidakeen; emango nion = emango niokeen; gonbidatuko gintuzun = gonbidatuko gintuzkezun; hartuko ninduen = hartuko nindukeen; eskertuko zion = eskertuko ziokeen; haserretuko zen = haserretuko zatekeen. Hori bai, bataren zein bestearen aldeko hautua egin, ondorioko aditz nagusiak –KO eraman beharko du ezinbestean.
- Familia ereduen gaiari helduta, zehazki, kide
bakarreko familiei, hots, bakarrik bizitzeko hautua egiten dutenei buruz ari
gara egunotan. Batzuk gustura daude single egoeran, baina beste batzuek bikotekidea
(bikotea) topatu nahi izango lukete, kosta ahala kosta (=nola
edo hala). Horretarako, bada Internetera jotzen duenik, kaixomaitia.com bezalako
web-guneetara (entzuna dugu Xabierren lekukotza); beste batzuek, ordea, nahiago
dute hautabide (hautatzen edo aukeratzen den bidea =alternatiba)
tradizionalagoa, hala nola, Urkiolako San Antoniori eskatzea. San Antonio deritzon
ulermen-jarduera zuzendu dugu, astiro, beharrezko azalpenak emanez (hainbat
oin-ohar ipini nizkien lagungarri jarduerarekin batera, horietako asko,
ikusitako edukien errepaso gisa).
Izerdi larria sentitu du bizkarrean behera (larritasunak eragiten duen izerdia da, ez nekeak eragindakoa, adibidez, istripu batetik ozta-ozta libratu garenean edo azterketa hasterakoan sentitzen duguna).
- ENTZUNAREN ULERMENA: Bakarkako amak (x 0,9) izeneko entzumen-ariketa. Familia ereduen gaiarekin jarraituz, hel diezaiegun guraso bakarreko familiei. Badira, bakarrik, beren kabuz (=beren kasa = beren kontura), ama izatea erabakitzen duten emakumeak ere, haurra adoptatuz edo klinika batean intseminazioz. Itsasne dugu horietako bat. Itemak azaldu ostean, ikasleek birritan entzun dute audioa. Gero, zuzendu egin dugu, erantzun zuzenak behar bezala arrazoituz. Hona hemen itemak irakurri ahala egin dizkiedan oharrak:
-
Nolako? Galderari erantzuten dio: bakarkaKO
ama. -KO hori behar du ondoren daukan izenari lotzeko: nolaKO ama?
-
UrteOTAN
= urte HAUETAN
-
HALAKO + Zenbaki zehatza: Konparaziozko egitura da. Zuk bost otarrainxka
jan dituzu; nik, zuk halako bi jan ditut (hamar, beraz), zure bikoitza, alegia.
Zuk platerkada babarrun jan duzu, eta nik, zuk halako bi
(=zure bikoitza). Ez da asko erabiltzen eta normalean, zenbaki baxuekin.
Albistegian agertu zitzaigun. Bakarka ama
izatea erabakitzen duten emakumeen kopurua lehengo
kopurua HALAKO HIRU da (=hirukoiztu egin da).
-
20 urterekin edo
= 20 bat urterekin = 20
-
Gogoan izan: hilTZERAKOAN
(justu hil baino lehen) // hilDAKOAN (hil ondoren.
-
Adurra =
lerdea = baba
-
JARIO aditzaren adizki trinkoak (dario, darie, zerion,
zerien). Likido nahiz gasekin erabiltzen dira. La Palmako uharteari laba dario (uharteak laba botatzen du). Kasu
honetan, “adurra” edo “lerdea” DARIO > ZERION > nola egoten zen? Adurra ZERIOla(rik) (moduzkoa). Moduzko -ela(rik), NOLA?
galderari erantzuten diona. Zure haur jaioberria egun osoan adurra
dariola(rik) egoten da.
-
Balizko = posible
-
Gertagarria: gerta daitekeena. Egingarria: egin
daitekeena. Biak dira “factible”
-
Partizipioa + NAHIAN = -T(Z)EKO ASMOZ = -T(Z)EKO ASMOTAN: izan nahian =
izateko asmoz = izateko asmotan.
-
GAI
atzizkiaren erabilera: -GAI(a): etorkizunean zeregin edo rol hori izango
duena edo izan dezakeena: presidenteGAIa = lehendakariGAIa: presidente
edo lehendakari izango dena edo izan daitekeena; hautaGAIa: hautatua izan
daitekeena (candidato); apaizGAIa: etorkizunean apaiz izateko ikasten ari dena;
emazteGAIa = andreGAIa: ezkondu ondoren emazte edo andre izango dena;
senarGAIa: senarra izango dena. AitaGAIA: egunen batean aita izango dena edo
izan daitekeena.
- Luzaroan = denbora luzean egon naiz autobusaren zain.
Bestalde, Itsasne bizkaitarra denez, bizkaera peto-petoa darabil egin
dioten elkarrizketan. Hona bere jarduna ulertzeko zenbait arrasto:
nuen > NEBAN: erabaki nuen ama izan nahi nuela = erabaki neban
ama izan nahi
nebala
naiz > NAZ.
gutxi > GITXI; urrun > URRIN
hitz egin > BERBA EGIN
ere > BE (ni ere = neu be): ni
ere aditua naiz gai horretan = neu be aditua naz gai horretan
gabe > BARIK
-®ekin > -GAZ: lagun batekin etorri naiz eskolara = lagun bategaz etorri naz eskolara.
Zitzaidan > JATAN: Kostatu zitzaidan = kostatu jatan
- AHOZKO GIROTZEA: familia ereduak. Horren harira, mintza fitxa eman diet, familia ereduei buruzkoa, abiapuntutzat, testutxo bat duena, non Sarkozy Frantziako presidente-ohiak homosexualen arteko ezkontzak eta hauen adopzio eskubideak gaitzesten dituen. Hurrengo egunean solastuko gara gaiaz. Etxean “Zer deritzozu sexu bereko bikoteak ezkondu ahal izateari?” galderari erantzunez zenbait lagunek emandako iritziak irakur ditzatela, hurrengo egunean horrezaz aritzeko. Ea zein iritzirekin datozen bat.
- Etxerako lanak:
- Familia ereduen azpigaiarekin jarraituz eta homosexualek haurrak izatearen edota adoptatzearen inguruan, Aran, Ariane eta Olaia, familia bat beste askoren artean izeneko ulermen jarduera. Bertan, haur bat izan duen bikote homosexual baten berri ematen zaigu. Testuaren zati bakoitzari dagokion ideia nagusia ondoen laburbiltzen duen esaldia aukeratu behar duzue. Oso jarduera egokia da idatziaren ulermenean trebatzeko.
- “Zer deritzozu sexu bereko bikoteak ezkondu ahal izateari?” galderari erantzunez zenbait lagunek emandako iritziak irakur ditzatela, hurrengo egunean horrezaz aritzeko.
- Idatzizko bitartekotza lantzeko idazlantxoa: Estatistika Institutu Nazionala.
- Iraganeko baldintza edo irreala (3. baldintza). Teoria txostena arretaz irakurri, taulei erreparatu eta egin 1. eta 2. ariketak (norberak zuzen ditzala).
- Berdintasunezko konparazioa lantzeko indartze-ariketa (Gramatika eta ariketak II liburuko 187. orrialdeko 4. ariketan oinarritua). BESTE BOST ESALDI egin ditzatela.
- Perpaus kontzesiboak: 163. orrialdeko 4. Ariketa egina ez badute, egin dezatela. 4. ariketa (a eta b) klasean zuzenduko dugu.
- EGINA EZ BADUZUE, EGIN: Alegiazko
baldintza edo hipotetikoa. Ikusiak ditugu lau sistemak eta, horien artean, NOR-NORK (bagintu, banindute, bazintugu,
bazenu, nindukete, zintuzkete, gintuzkezue, zenuke, lituzkete…) eta NOR-NORI-NORK (banio, bazenit, balizkigu, bazenigu, genizkioke, zeniguke, nieke…) dira
zailtasun gehien eragiten dutenak. Hauek bereizteko eta hauen erabileran
trebatzeko, berariaz prestatutako ariketa: NOR-NORK vs. NOR-NORI-NORK
(erantzunekin).
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.
- EGINA EZ BADUZUE, EGIN: ELKAR izenorde elkarkariaren erabileran
trebatzeko indartze-ariketa egin dezatela aholkatu diet (erantzunekin).
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.
- EGINA EZ BADUZUE, EGIN: Deklinabidea lantzeko 2. orrialdea
(“Gipuzkoako herrietako alkateak…”)
egina eta zuzendua izan behar lukete DATORREN ASTEAN
ARGITUKO DITUGU ZALANTZAK.
OHARRA: Norbaitek berriro egin nahi badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.
- EGINA EZ BADUZUE, EGIN: Sasoian sasoikoa
deritzon jarduera, idatziaren ulermena lantzekoa. DATORREN astean EKARRI.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina