5. eskola: 2024ko urriaren 17koa
- Lehen eskola eguna izeneko ariketa, erlatibozkoak lantzekoa. Ikasleek gure HEOeko ikasgela batekoa litzatekeen irudi bat abiapuntutzat harturik, erlatibozko perpaus libreak egin behar izan dituzte, nahi adina, ahal duten irudimentsuen jokatuz. Adib.: Betaurrekoak daramatzaN ikaslea horman idazten ari dENAREKIN hizketan ari da. Gaur, zenbait esaldi zuzendu ditugu eta idatziz jaso ditut erantzun guztiak, zuzenketa amaitutakoan eurei banatzeko. Ariketa librea izaki, nahi izanez gero, luze jo dezake, baina merezi du, erlatibozkozkoak lantzeaz gain, beste hainbat gramatika ohar egiteko nahiz ohiko akatsen berri emateko ere balia baitaiteke zuzenketa hau. Ikasle kopuruaren arabera, zuzenketa alda liteke.
- Erlatibozko perpausen azalpena. Erlatibozko
perpausen teoriako punturik esanguratsuenak azaldu dizkiet, nahiz eta etxean teoria osoa irakur dezatela aholkatu diedan. Gramatika eta ariketak II, liburuko 40. gaia (152 eta 153.
orrialdeetan datorrena) eta 41.a azaldu dizkiet (156. eta 157. orrialdeetakoa):
§
152. orrialdeko
A (sarrera,
erlatibozkoaren funtzioa: ondoan daraman izena zehaztea) atala.
§
B (ordena:
-(e)N + ondokoa) atala.
§
C (ezezko erlatiboen ordena) atala.
§
153. orrialdeko D (ondoko osagaiaren deklinabide kasua) atala.
§ 156. orrialdeko A (ondokoa isiltzea eta honen ondorioa) atala.
Dena den, neure azalpenerako, berariaz prestatutako txostena banatu diet, liburuko teoriaren osagarri eta argigarri.
- Yolanda Olasagarreri egindako elkarrizketa-testutik (Ahozkotasuna
lantzearen garrantzia)
ateratako hamar esaldi berridatzi behar zituzten ikasleek, nik emandako lexiko
nahiz gramatika egiturak erabiliz. Azkeneko biak zuzendu ditugu. Horietako
bakoitza zuzendu ahala, beharrezko azalpenak eman dizkiet (azalpenok eurei
banatu dizkiet. IKUS “eranskina”):
9. Emendiozko lokailuak, bi
osagai (edo gehiago) uztartzeko edo lotzeko balio dutenak:
BAI a, BAI b…
= EZ BAKARRIK a, BAITA b ERE…
= a EZ EZIK, b ERE…
= NOLA a, HALA b…
= a NAHIZ b…
= a ZEIN b…
10. EKIN aditza (+ ZERI).
- IKUS-ENTZUNAREN
ULERMENA:”Euskaraz ikasteko parada (=aukera) Iparraldean”. Frantzian hizkuntza gutxituak babesteko
onartutako legea albiste ontzat jotzen duen arren, Iparraldean goi-mailako
ikasketak euskaraz egiteko dauden zailtasunen erradiografia egin du Maddalen
Arzallusek.
o
Hasteko, Maddalenen lau bertsoak entzunarazi dizkiet emandako orriari
begiratu gabe.
o
Ondoren, orrian
idatzita dauzkaten lau bertso horiei erreparatuz entzun ditugu beste bitan.
o Azkenik, bertso horien ideia nagusia edo mamia ondoen
biltzen duen paragrafoa zein den adierazi behar izan dute. B aukera da zuzena.
- Etxerako lanak:
o
INDARTZE-ARIKETA:
Aste honetako bi eskoletan azaldu eta landutako zenbait egitura ikasleak
pixkanaka eurenganatzen joan daitezen, indartze-ariketa: Ahozkotasuna
lantzearen garrantzia testutik ateratako hamar berridazketen parekoak.
Benetan gomendagarria deritzot ariketa hau egiteari.
o
Erlatibozko
perpausak lantzen I.
Ikasleek, gaurko azalpenean azpimarratu ditudan puntuak kontuan izanik
(erlatibozkoen ordena, ezezkoena eta aditz nagusiarekiko komunztadura…), bi
esaldi lotuz erlatibozkoak osatu behar dituzte
o
ERLATIBOZKO
PERPAUSAK: Gaurko klasean erlatibozko perpausen teoriako punturik esanguratsuenak
azaldu dizkiet. Dena den, ikasleei etxean teoria osoa astiro irakutzeko aholkatu diet. Gramatika eta ariketak II, 152,
153, 156. orrialdeetan dator:
i.
152. orrialdeko A, B eta C (ezezko erlatibozkoen ordena) eta 153. orrialdeko D (ondoko
osagaiaren kasua).
ii.
156-157. orrialdeetako A (ondokoaren isilaraztea), B (-tako = -riko) eta C (erlatiboa aposizioan).
o
EKARRI! Hizkuntzak
ikastea (IU) izeneko ulermen jarduera. Paragrafo bakoitzaren hasierako
esaldia hautatu behar dute ikasleek, kontuan izanik lehenengo esaldi horrek eta
jarraian datorrenak koherentzia edo ideien arteko lotura gorde behar duela.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina