6. eskola: 2024ko urriaren 22koa
- Erlatibozko perpausen azalpena. Erlatibozko perpausen teoriako punturik esanguratsuenak azaltzen aritu nintzen joan den egunean; gaur, hasteko, puntu nagusiak laburbildu eta gogorarazi dizkiet ikasleei, hala nola, ezezkoen ordena (baiezkoaren berdina), erlatibozkoaren ondoko izenak hartu beharreko kasu marka (aditz nagusiaren araberakoa, honekin komunztatu behar baitu), eta ondoko izena isiltzeko aukera (honek zeramatzan determinatzailea eta deklinabide kasua –(e)N erlatiboari itsasten zaizkiolarik).
-
Jarraian, Erlatibozko perpausak lantzen I
zuzendu dugu, arbelean. Zuzenketa
hau egokia izan da laburbildu berri dizkiedan puntu nagusiak ikasleei
gogorarazteko. Zuzenketa amaitutakoan,
ebazpen orria banatu diet.
- Hizkuntzak ikastea
(IU) izeneko ulermen jarduera zuzendu dugu. Paragrafo bakoitzaren hasierako
esaldia hautatu behar zuten ikasleek, kontuan izanik lehenengo esaldi horrek
eta jarraian datorrenak koherentzia edo ideien arteko lotura gorde behar duela
(OHARRA: gelan ere egin liteke jarduera hau: ikasleek paragrafo
bakoitza irakurri ondoren, nik neure hitzekin laburbildu ahal diet eta minutu
pare bat utzi eurek paragrafo horren hasierako esaldia hauta dezaten). Zuzendu
ahala, hainbat azalpen eman diet (kopia bana dute):
1.
Subjuntiboaren erabilera HELBURUZKO perpausak
egiteko.
“Gaur egungo mundu
globalizatuan gero eta beharrezkoagoa da hizkuntzen ezagutza herrialde
desberdinetako herritarrak elkarrekin komunika_
DAITEZEN (=komunikatzeko)”.
2. EKIN aditzaren adiera (=hasi)
eta erabilera (beti darama NORI edo ZERI kasua).
“…euren ama hizkuntza ez den beste hizkuntzaren bat ikasTEARI ekiten DIOTE (=ikasTEN hasten dira)”.
3. -T(z)EAR nominalizazioa (=-T(z)EKOTAN
= -T(z)EKO ZORIAN = -T(z)EKO ARRISKUAN) ia gertatu dela edo gutxi falta dela
adierazteko.
“Hauek normalean hizkuntza bitxiak, galTZEAR (=galtzekotan = galtzeko zorian = galtzeko
arriskuan) daudenak edo modan ez daudenak aukeratzen dituzte, sanskritoa
eta grekera klasikoa, esaterako”.
4. X BAINO EZ = X BAIZIK EZ = X BESTERIK
EZ = X BAKARRIK.
“Hizkuntza
bat ikasteak edota menderatzeak onurak BAINO EZ dakartza “.
5. “Arestian
(=lehentxeago = gorago) aipatu dudan bezala” TESTU ANTOLATZAILEA, aurretik
adierazitako ideia bati berriz heltzeko.
6. PARTIZIPIOA + EZEAN = PARTIZIPIOA +
EZIK. Ezezko baldintzak egiteko “komodina”.
“Derrigorrezko
ikasketak amaitutakoan, hizkuntza horiek ikasten jarraitu EZEAN = jarraitu EZIK (=jarraitzen ez badute),
ikasitakoa herdoiltzen eta ahazten zaie”.
7. EGOKITU aditzaren forma TRINKOAren BI
ERABILERAK (aditz gisa / testu antolatzaile gisa).
-
Aditz gisara erabil daiteke:
Objektu sing. (zer): dagokit,
dagokik /n, dagokio, dagokigu, dagokizu, dagokizue, dagokie.
Obj. plurala (zer):
dagoZkit, dagoZkik /n, dagoZkio, dagoZkigu, dagoZkizu, dagoZkizue, dagoZkie).
-
Testu
antolatzaile
gisako erabilera: Sukaldeari dagokionez, komunari
dagokionez, kopuruari dagokionez, arrazoiei dagokienez…)
(“con respecto a…”).
Bai erabilera batean, bai bestean, NORI edo ZERI kasua eskatzen du aurrean:
OHARRA: Ariketa hau berriro egin nahi
duenak blogean du eskuragarri H5P formatuan (interaktiboa).
- AHOZKO ADIERAZPENA: Heziketa ala…diziplina? (0,30¨). Aurreko egunetan,
euskara ikasteko euren prozesuaz edo ibilbideaz eta erabiltzen
dituzten nahiz erabil daitezkeen baliabideez jardun zuten solasean, besteak
beste, Mintzalaguna eta Mintzanet.net ekimenei buruz. Gaurkoan, heziketak
urteen joan-etorrian izan duen bilakaeraz aritu dira.
Hezkuntza-irakaskuntza
arloan azken urteotan gauzatu diren berrikuntza guztiek irakaskuntza
“estatikoa” saihestu nahi izan dute eta irakaskuntza parte-hartzaile bat
sustatu: sormena garatzen duena, ikasleek gogoeta egiteko (=hausnartzeko)
aukera ematen diena, talde-lana eta elkarlana bultzatzen dituena… Ikasleek
eurek jasotako heziketa eta euren ustez egokiena litzatekeena izan dute
mintzagai, horretarako banatu diedan mintza-fitxa baliatuz.
-
IDATZIZKO ADIERAZPENA: Amaitzera goaz hizkuntzak
ikasteari buruzko gaia. Etxerako lehenengo idazlana bidaliko diet, e-posta
formal bat, euskara ikasteko diru-laguntza eske. Ikasleei eskutitz edo e-posta
formalak idazteko jarraibideak banatu dizkiet. Azalpen azkar bat eman diet eta
eurek txostena etxean astiroago irakur dezatela esan diet. Egitura ikus
dezaten, Genially bidez egindakoa
(blogean ere ikusgai) arbelean jarri eta azalpen zehatzagoa eman diet.
Etxerako lanak:
o
Identifikazio pertsonalaren gaiari helduta, bada
Gipuzkoan herri polit askoa: Amezketa. Eta bertakoa zen hainbat pasadizo bizi
izandako gizon xelebre edo bitxi bat: Pernando
Amezketarra. Ikasleei Pernandoren asto itsuen pasadizoa (Elkar ezin ikusi) banatu diet,
hutsuneak deklinabide kasuekin osa ditzaten.
o
Erlatibozko perpausak lantzen II (ondokoa
edo erreferentea ezkutuan dutenak).
o IDATZIZKO EKOIZPENA:
eskabide e-posta. Euskara ikasteko diru-laguntza eske Udalera idatzi
beharreko e-maila. Horretarako, gutun nahiz e-mail formalak idazteko
jarraibideak banatu dizkiet, lagungarri izango zaizkielakoan.
OHARRA: Erreparatu blogean ipini
dizuedan ereduari. Genially bidez egina da eta gutunaren zati bakoitzean
klikatuta informazioa agertzen da.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina