7. eskola: 2024ko urriaren 24koa
- ENTZUNAREN ULERMENA: Udazkena:
hostoak orbel bihurtzen diren urtaroa (x0.9). Urtaro honetan
gure baso eta oihanetara jo besterik ez dugu zein koloretsu dauden ikusteko.
Zuhaitzetako hostoen eta orbelen tonalitate anitzek ikuspegi gozagarria sortzen
dute. Itemak azaldu ostean, bitan entzun dugu. Oharrak:
a. Mugagabea + bihurtu = bilakatu: “ikuskizun_ bilakatzen da” eta ez “ikuskizun
batean bilakatzen da” (“se convierte en un espectáculo”ren
kalkoa).
b.
Gai izan = gauza izan + -T(z)EKO. Ni gai naiz = ni gauza naiz
ingelesez jariotasun handiz hitz egiteko.
c. Urtaro: Urte
+ aro. Urtaroa = urte-sasoia = urte-garaia. “Aro” hitza duen hitz konposatu
gehiago ere badira euskaraz: haurtzaro, Erdi Aro, gaztaro, izotz-aro…
d.
Hostoa /
orbela: “Orbela” da
zuhaitzetatik eroritako hosto ihartuen multzoa.
OHARRA: Norbaitek entzunaren ulermen-jarduera hau berriro egin nahi badu, blogean izango du eskuragarri, bai ohiko formatuan, bai H5P formatuan (interaktiboa).
- Erlatibozko
perpausak lantzen (II) zuzentzen aritu gara arbel digitalean, astiro,
beharrezko azalpenak emanez, ezezkoen ordena eta erlatibozkoak bere ondokoa edo
erreferentea galdu ostean hartu beharreko kasu marka gogoraraziz, beti
ere, aditz nagusiari erreparatuta.
Oharrak:
a. Ez nahastu SINESKORRA
eta SINESGARRIA: Sineskorra: edozer
sinesten duen pertsona (“crédulo”) / Sinesgarria: sines daitekeen zerbait (“creíble”).
b.
Ziria sartu:
engainatu. Adib.: Gaur saltzaile bat etorri zait etxera eta
ZIRIA SARTU DIT = engainatu egin NAU (Nor-nork) ). Niri ZIRIA
SARTU nahian baldin bazabiltza, JAI DAUKAZU
(=ez daukazu zereginik), HORTZAK EDERKI BERDINDUAK DITUT
nik eta!
c. Bitxia iruditu arren, MEREZI IZAN aditza jokatzean UKAN hartu arren (merezi DU),
nominalizazioak ez du ZERK kasurik hartzen. “Merezi du ikusTEA, joaTEA,
egiTEA,…” (ikusTEAK, joaTEAK, egiTEAK…)
d. Aho zabalik =
harrituta = harriturik = txundituta =
txunditurik = ahoa bete hortz = harri eta zur = zur eta lur nago / geratu naiz
/ utzi nauzu…
e.
Zerraldo erori: luze-luze erori. “caerse redondo”
f. Kontuz. “txantxetan
+ ARITU” edo “txantxetan + IBILI”
(baina ez kalkatu gaztelaniatik “estar bromeando” > “txantxetan EGON”.
- Erlatibozko perpausen azalpena. Erlatibozko
perpausen teoriako punturik esanguratsuenak azaltzen aritu ginen joan den
astean; gaur, azalpena amaitu dut, nahiz
eta etxean teoria osoa irakurria izan
behar luketen. Gramatika eta ariketak
II, liburuan 40. gaian (152
eta 153. orrialdeetan datorrena) eta 41.ean datoz erlatibozkoak. Hasteko, erlatibozkoen zenbait puntu nagusi, joan den
egunean azaldu nizkienak, laburbildu eta gogorarazi dizkiet ikasleei, hala
nola, ezezkoen ordena (baiezkoaren
berdina), erlatibozkoaren ondoko
izenak hartu beharreko kasu marka (aditz nagusiaren araberakoa, honekin
komunztatu behar baitu), eta ondoko izena isiltzeko aukera. Gaurkoan,
Gramatika eta ariketak II liburuko 41. gaiko 156-157.
or.-etara jo dugu, honakook azaltzeko:
§ B atala. B atalari
dagokionez (-TAKO eta –®IKO
erlatibozkoak) zera azaldu diet:
· Bi hauek partizipioarekin
erabiltzen dira eta ez aditz jokatuekin:
ikusiTAKO, eginDAKO, erabiliTAKO…
· Anbiguotasun
oro saihesteko edo ekiditeko, testuinguruak argitzen ez duenean, komeni da
espreski tartean diren pertsonak eta aldia – subjektua, nori kasua, aldia…
– adieraztea pertsona
izenordeak nahiz denbora aditzondoak
erabiliz: “Zuk niri erosiTAKO oparia” (=”erosi didazuN oparia”).
· Erlatibozko hauek erabiltzeko ekintzak amaitua egon behar du, burutua, bukatua, alegia. Beraz, oraintxe gertatzen ari dena, sarritan gertatzen dena edo etorkizunean gertatuko dena adierazteko ezingo ditugu bi egitura hauek erabili. Berariaz prestatutako adibideak banatu dizkiet azalpena ulertzeko lagungarri gerta dakizkien.
§ C atala: Erlatibozkoa APOSIZIO edo AZALPEN moduan.
Azalpenerako, liburuko 41. gaira jo dugu (157. orrialdeko C atala) eta nik banatutako txosteneko adibideak arretaz aztertu ditugu.
- Lehenengo eskola eguna izeneko jardueran (ariketa honetan, HEOeko
ikasgela batekoa litzatekeen irudi bat abiapuntutzat harturik, erlatibozko
perpaus libreak egin behar izan zituzten, nahi adina, ahal duten
irudimentsuen jokatuz) ikasleek ekoiztutako
eta nik bildutako esaldiak banatu dizkiet, aurrez txukunduta eta zenbait ohar
gehituta:
o
“botila bat xanpain” (neurria + produktua)
/ “xanpain botila bat” (botila hutsa)
urpekariz
mozorrotu”)
o
-T(z)EAR
= -T(z)EKOTAN = -T(z)EKO ZORIAN + EGON (ia gertatu dela adierazten
du, gutxi falta dela hori gertatzeko).
o
Norbait
/ zerbait BEGIZ JO (eta ez “begia bota”. Gaztelaniaz “echar
el ojo”).
o
Norbait
norbaiti -T(z)EN ARI DA / ZAIO (ari dio)
o EKIN + zeri (=hasi + zertan)
o -T(z)EN UTZI (baimena ematea,
“permitir”) vs.
-T(z)EARI UTZI (lehen egiten zena orain ez egitea, “dejar de”).
- Berriro iritsi dira euria, haizea eta hotza. Udazkena behin betiko iritsi
dela dirudi, eta horrek are gehiago laguntzen dio udazkeneko ordu-aldaketari,
gaueko orduak luzatzen eta egunekoak laburtzen. Bai, datorren igandean, urriak 27, neguko ordutegia sartuko da indarrean eta goizaldeko 3:00etan 60 minutu atzeratuko
ditugu erlojuak. Urtean bi aldiz aldatu behar izaten da ordutegia. Zertarako? Bada, energia
aurrezteko, nahiz eta gaiak hautsak
harrotzen dituen (=zeresana ematen duen = eztabaida pizten duen). Aurrerantzean
(=hemendik aurrera) egunak laburragoak izango dira eta askorentzat hori da
eragozpen handienetako bat, baina ordu bat atzeratzeak abantailak ere baditu. Gatozen gaiari heltzera:
ENTZUNAREN ULERMENA eta AHOZKO ADIERAZPENA: “Ordutegi-aldaketaren
gorabeherak”. Datorren asteburuan, urri amaiera izanik, ohi
bezala (=ohi legez), erlojuak ordubetez atzeratu beharko ditugu (udaberrian
berriz aurreratzeko). Jende askoren bizimoduan eta ohituretan nahiz azturetan[1] hainbat
eragin (=ondorio) izaten ditu urtean bitan egiten den ordu-aldaketa horrek eta
behin eta berriz aldaketa gauzatuko den azken urtea izango dela esaten badigute
ere, aldatzen jarraitzen dugu.
o Hasteko,
gai honen inguruko entzungaia entzun ahala, zenbait esaldi egia ala gezurra
diren adierazi behar izan dute ikasleek. Ondoren, ariketa zuzendu dugu,
erantzunak behar bezala arrazoituz.
o Ondoren, mintzan jardun dute: ea ordutegi-aldaketak eurengan eraginik izaten duen, aldaketaren aldekoen / aurkakoen argudioak zeintzuk diren (energia aurreztea, besteak beste), ikasleek, ordutegi bakarra aukeratzekotan udakoa ala negukoa nahiago luketen…(hurrengoan beste saio bat egitekotan geratu gara).
-
Etxerako lanak:
o
Ordutegi-aldaketaren gorabeherak. 3.
ariketa: testua irakurri (“Uda eta neguko ordu-aldaketak kentzea proposatu
du Bruselak”) eta berridatzi bost esaldi. Berridazketa hauek ongi etorriko
zaizkie ikasleei orain arteko zenbait eduki errepasatzeko eta ikasturtean zehar
agertuko zaizkigun beste batzuk lantzeko.
o
ASTE HONETAKO IRAKURGAIA: “Berriro ere, ordu-aldaketa?”
o
Erlatibozko
perpausak lantzen III (OHARRA:
ez dugu zuzenduko asteartean).
o
Hain
serioak al gara euskaldunok? izeneko
ulermen-jarduera, testua bertatik ateratako esaldiekin osatzean datzana.
o
EKARRI: Identifikazio
pertsonalaren gaiari heltzera goaz. Bada Gipuzkoan herri polit askoa: Amezketa.
Eta bertakoa zen hainbat pasadizo bizi izandako gizon xelebre edo bitxi bat: Pernando Amezketarra. Ikasleei Pernandoren
asto itsuen pasadizoa (Elkar ezin
ikusi) banatu diet, hutsuneak deklinabide kasuekin osa ditzaten.
OHARRA: Norbaitek
nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskuragarri dago
blogean.
o IDATZIZKO EKOIZPENA:
eskabide e-posta. Euskara ikasteko diru-laguntza eske Udalera idatzi
beharreko e-maila. Horretarako, gutun nahiz e-mail formalak idazteko
jarraibideak banatu dizkiet, lagungarri izango zaizkielakoan.
OHARRA: Erreparatu blogean ipini
dizuedan ereduari. Genially bidez egina da eta gutunaren zati bakoitzean
klikatuta informazioa agertzen da.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina