16.
eskola: 2023ko azaroaren 23koa
- Egun, gero eta gehiago dira haurrik onartzen ez duten hotelak, turista batzuen lasaitasuna bermatzeko aitzakiarekin, baina gaia aski eztabaidagarria da; izan ere, batzuen ustetan, neurri diskriminatzailea edo baztertzailea da hori. IKUS-ENTZUNA: Umerik gabeko hotelak: ikasleek birritan ikusi behar zuten bideoa eta, ikusi ahala, zortzi esaldiak ordenatu behar zituzten. Ondoren, 2. jarduera egin behar zuten: IDATZIAREN ULERMENA: Umerik gabeko hotelak. Artikulu osoa irakurri eta hamabi esaldi osatu, esaldien lehen zatia eta bigarrena uztartuz (=lotuz). Bi ariketak gelan zuzendu ditugu.
- Ikasleen ekoizpen idatzian nahiz ahozkoan, gramatika zuzentasuna, aberastasuna eta ideien arteko koherentzia bezain garrantzitsua da ideia horiek (esaldi nahiz paragrafoak) behar bezala uztartzea (=lotzea), horretarako testu antolatzaileak (lokailuak,…) erabiliz, “klipak” balira bezala. Ikasleak ideia, esaldi nahiz paragrafoen arteko kohesioaren garrantziaz ohartarazi ondoren, euskarazko lokailuen azalpen zehatza egin diet (eurek etxean irakur dezatela astiroago). Lokailuok multzoka eta azpimultzoka sailkatuta dauzkate, ideien artean dagoen erlazioaren arabera:
Emendiozko lokailuak (ere, gainera, bestalde, behintzat…)
hautakariak (bestela,
osterantzean)
aurkaritzakoak (ordea, berriz, dena den, hala ere, edonola ere…)
ondoriozkoak (beraz, orduan, hortaz, ondorioz…)
kausazkoak (zeren, izan ere)
azalpenak ematekoak (hots, hau da, alegia)
adibideak ematekoak (esate baterako,
hala nola, besteak beste…)
zehaztekoak (hain zuzen ere)
sintesi bat egitekoak (azken finean…)
Arreta berezia merezi izan du ondoriozkoen eta kausazkoen arteko aldeak. Ez ditzatela bi multzo hauetako lokailuak nahastu, justu aurkakoak baitira!!:
§ Lo egiteko arazoak izaten ditut; BERAZ = HORREGATIK = HORTAZ = HORI DELA ETA = ONDORIOZ = HORREN ONDORIOZ, lotarako pilulak hartzen ditut.
(kausa lehenengo doa eta ondoriozko lokailu hauen jarraian, ondorioa dator).
§ Lotarako pilulak hartzen ditut; IZAN ERE, lo egiteko arazoak izaten ditut.
(justu alderantziz. Ondorioa aurrean doa eta IZAN ERE lokailuaren jarraian kausa dator) (“Zergatik hartzen dituzu lotarako pilulak?” galderari erantzuten dio ondoren datorren kausazko esaldiak eta beraz, kausazko lokailu bat beharko dugu: IZAN ERE (= ZEREN lo egiteko arazoak izaten ditut = lo egiteko arazoak izaten ditudaLAKO = ditut ETA = BAITitut).
- Etxerako lehenengo iritzi artikulua bidali diet. Horretarako, ordea, egokitzat jo dut iritzi artikulua edo argudiozko testuak idazteko ataza bat klasean lantzea.
-
Iritzi artikulua edo argudio testua idazteko azalpenak. Horretarako:
§ Lehenik, argudio
testuen edo iritzi artikuluen eskema azaldu diet arbel digitalean (eurek kopia
bana zuten, noski).
§ Gero, sarrera edo
gairako hurbilketa nola egiten den irakurri eta azaldu diet (tesiaren
garrantzia eta aukeran dituzten lau sarrera-teknika mota desberdinak).
§ “Zinema gaur” gaia
hartuta, eurei eskema betearazi diet, esaldi bakoitza eskema horretako toki
egokian kokaraziz. Hasieran kosta egiten zaienez, tesia zein den nik esan diet.
Hortik aurrera, nahiko ongi egin dute.
§ Mahaiz mahai ibili
naiz zuzentzen. Amaitutakoan, zuzenketa orriarekin zuzendu ahal izan dute. Nik
arbel digitalean jarri dut zuzenketa orria edo ariketaren ebazpena.
§ Azkenik, eskema horren arabera idatzitako iritzi artikulua irakurri dugu eta testuan eskemako zatiak identifikatu ditugu – zuzenean egin dugu – eskema eta testua alboan dituztela. Egokiena, arbel digitalean testua jarri eta neuk zatiak bereiztea, rotulagailuekin. Horrela, argi ikus dezakete testuak eskemako zati guztiak betetzen dituela (tesia, sarrera-teknika osatzen duten esaldiak, arrazoiak, ondorioak, balizko konponbideak edo irtenbideak, norberaren bizipenak eta konklusio orokorra), alegia, argudio testua, azken batean, hezurdura edo eskema haragiz hornitzea dela. Ikusi ahal izan dute iritzi artikulu hori eskema hartatik atera dela eta eskemako ideia guztiak bertan jasota daudela, hau da, eskemaren gorputza dela.
-
Etxerako lanak:
1. Iritzi artikulua. Honako bi gai hauek
aukeran: “Haurrentzat / animalientzat logelarik ez gure ostatuan”
edo “Hondarribia Hilton”.
2. Lokailuekin
esaldiak osatzeko ariketa. 33 esaldi dira, ideien arteko erlazioa kontuan
izanik lokailu egokia sar dezaten ideia horiek elkarri lotzeko (=uztartzeko).
EBAZPEN orria ere eman diet.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan (interaktiboa) ere eskura dago blogean.
3. JARRAITU EGITEN: Iraganeko nor-nori-nork lantzeko berariazko ariketa analitikoak, Bakarka liburukoak (erantzun-orriak ere banatu dizkiet). Denak hurrengorako egitea ez dela derrigorrezkoa adierazi diet, euren nahieran administra ditzatela ariketa hauek. OHARRA: ariketa hauek ez dira blogean egongo.
- Oraindik egina ez
baduzue… zuzendu gabeko etxeko lanen biltegian izan behar dituzue postit
batekin:
§
“Maite Bilbao: Gerora konturatzen zara
zenbat irabazten duzun euskara jakinda”. Lehenengo gai honetan –
identifikazio pertsonala – euskaldunoi buruz ari gara. Euskal Herritik kanpo ere badira euskaldunak, Argentinan, esaterako.
Gure hurrengo protagonista jaiotzez argentinarra den arren, euskara irakasle (bezala)
aritzen da (=irakasle jarduten du = irakasle lan egiten du) Hernanin. Berari
eginiko elkarrizketan, testutik ateratako hainbat esaldi txerta ditzatela
hutsune egokietan, distraktoreak saihestuz.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan
(interaktiboa) ere eskura dago blogean.
§
Bidaiatzeko zenbait aholku edo gomendio. Ulermen-jarduera honetan, batetik, hitz
bankuko hitzak txertatu behar dituzte aholkuen hutsuneetan eta, bestetik, a),
b) eta c) artean aukeratu behar dute ondo deklinatuta dagoena. Lexikoa ikasteko
eta mugagabea errepasatzeko, ariketa egokia da guztiz.
§
Lehenengo eskola eguna. Aurreko ikasturteetako ikasleek ekoiztutako 32 esaldi banatu dizkiet
ikasleei, baina erlatibozkoen kasu-marka (nor, nork, nori) kenduta. Ikasleek
esaldi horietako erlatibozkoak deklinatu behar
dituzte. Ariketari ekin baino lehen, zera adierazi diet:
Lehenik errepara diezaiotela esaldian
ondokoa edo erreferentea ageri den ala ez: ageri baldin bada, nahikoa dute
erlatibozko aditzari –(e)N gehitzea; ageri ez bada, ordea, erlatibozko –(e)N horri gehi diezaiotela
galdutako erreferenteak zeraman kasu marka (nor, nork, nori…).
Gogorarazi diet, halaber, erlatibozkoaren ondoko izenak (erreferenteak edo ondokoak) –
eta hau desagertu bada, -(e)N atzizkiak – aditz nagusiarekin komunztatu behar duela eta ez
erlatibozkoaren barruko aditzarekin: Eleberriak
irakurtzea gustatzen zaioN NESKARI / NESKA Miren da.
§ NOIZNAHI
EGITEKOA: Perretxikotara joateko garai berriak
deritzon cloze-testa, udazkenerako aproposa. Honekin batera, ebazpen orriak
eta azalpenak ere banatu dizkiet, azalpen guztiekin argudiatuta, jarduera
eurek zuzen dezaten; dena den, zalantzarik izanez gero, galde diezadatela nahi
dutenean, eta argituko diet.
OHARRA: Norbaitek nahiago badu, ariketa hau H5P formatuan
(interaktiboa) ere eskura dago blogean.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina